Co zrobić, gdy czytnik e-booków nie działa?

Czytnik się zaciął? Nie możesz zgrać e-booków na komputer? PocketBook, Kindle, Onyx Boox, Kobo lub reMarkable się nie ładuje? Sprawdź, co zrobić, gdy Twój czytnik e-booków nie działa poprawnie.

Co zrobić, kiedy czytnik nie działa?

Co zrobić, kiedy czytnik nie działa?

Sprzęt elektroniczny ma to do siebie, że nie zawsze działa zgodnie z naszymi intencjami. Pojawia się złość i frustracja oraz pytanie – co robić? Jak to mówią, nie ma sytuacji bez wyjścia. Po kolei omówimy najczęstsze przypadki oraz podamy rozwiązania.

1. Czytnik się zaciął/zawiesił – jak zrobić restart?

Kindle 

Sposób 1 – w ustawieniach czytnika

  1. Na stronie głównej czytnika wejdź w More (3 kropki lub zakładka)
  2. Settings (Ustawienia)
  3. Device Options (Opcje urządzenia) 
  4. Restart (Zrestartuj)
  5. Yes (Tak)

Sposób 2 – kiedy nie można wejść w ustawienia

  1. Przytrzymaj przycisk zasilania przez ok. 5 sekund
  2. Na wyświetlonym okienku wybierz RESTART

Sposób 3 – kiedy czytnik jest zawieszony

  1. Przytrzymaj przycisk zasilania przez ok. 40 sekund

PocketBook

Czytniki PocketBook nie oferują opcji restartu, którą możemy znaleźć w ustawieniach czy po przytrzymaniu przycisku zasilania.

Sposób 1 – kiedy czytnik nie jest zawieszony

  1. Przytrzymaj przycisk zasilania przez ok. 3 sekundy
  2. Odczekaj 5-10 sekund
  3. Przytrzymaj przycisk zasilania przez ok. 3 sekundy

Sposób 2 – kiedy czytnik się zawiesił

  1. Przytrzymaj przycisk zasilania przez 20-30 sekund

Sposób 3 – kiedy poprzednie sposoby nie pomagają

  1. Przytrzymaj jednocześnie 2 przyciski zmiany stron oraz przycisk zasilania przez 20-30 sekund

Sposób 4 – dla starszych modeli

  1. Naciśnij przycisk reset znajdujący się na dole obudowy (użyj np. spinacza)

Onyx Boox 

Sposób 1 – kiedy czytnik nie jest zawieszony

  1. Przytrzymaj przycisk zasilania przez 3 sekundy
  2. Na wyświetlonym okienku wybierz Uruchom ponownie

Sposób 2 – kiedy czytnik jest zawieszony

  1. Przytrzymaj przycisk zasilania przez ok. 30 sekund

Sposób 3 – kiedy poprzednie sposoby nie pomagają (wejście do trybu recovery)

Dla czytników posiadających przycisk Home pod ekranem:

  1. Przytrzymaj jednocześnie przycisk Home oraz zasilania przez ok. 10 sekund
  2. Po chwili czytnik powinien przejść do trybu recovery
  3. Z listy wybierz Reboot system now
  4. Po liście poruszasz się klikając przycisk Home, a zatwierdzasz wybór klikając przycisk zasilania

Dla czytnik bez przycisku Home:

  1. Upewnij się, że czytnik jest wyłączony (nie uśpiony)
  2. Przytrzymaj przycisk zasilania aż niebieska dioda zaświeci się oraz przez kolejne 7 sekund
  3. Zwolnij przycisk zasilania i naciśnij go szybko dokładnie 5 razy
  4. Po chwili urządzenie powinno przejść do trybu recovery
  5. Z listy wybierz Reboot system now
  6. Po liście poruszasz się przesuwając palcem po ekranie w górę/w dół, a zatwierdzasz wybór klikając przycisk zasilania

Kobo

Czytniki Kobo również nie oferują opcji restartu, którą możemy znaleźć w ustawieniach czy po przytrzymaniu przycisku zasilania.

Sposób 1

  1. Przytrzymaj przycisk zasilania przez 15 sekund
  2. Odczekaj 5 sekund
  3. Przytrzymaj przycisk zasilania przez 5 sekund

reMarkable

Sposób 1 – w ustawieniach czytnika

  1. Na stronie głównej czytnika wejdź w Menu (3 poziome linie w lewym górnym rogu)
  2. Settings (Ustawienia)
  3. General (Ogólne)
  4. Restart (Zrestartuj)
  5. Restart (potwierdzenie restartu)

Sposób 2 – kiedy czytnik jest zawieszony

  1. Przytrzymaj przycisk zasilania przez 10 sekund
  2. Odczekaj 5 sekund
  3. Przytrzymaj przycisk zasilania przez 2 sekundy

2. Oprogramowanie nie działa poprawnie – jeśli restart nie pomógł, jak zrobić reset?

Uwaga! Reset trwale usuwa wszystkie dane z czytnika, w tym e-booki. Dlatego przed zrobieniem resetu, jeśli to możliwe, warto zrobić kopię zapasową np. zgrywając e-książki na inne urządzenie.

Kindle

Sposób 1 – w ustawieniach czytnika

  1. Na stronie głównej czytnika wejdź w More (3 kropki lub zakładka)
  2. Settings (Ustawienia)
  3. Device Options (Opcje urządzenia) 
  4. Reset (Zresetuj)
  5. Yes (Tak)

PocketBook 

Sposób 1 – przywracanie ustawień fabrycznych (dane w pamięci nie zostaną naruszone)

  1. Na stronie głównej czytnika wejdź w Aplikacje
  2. Ustawienia
  3. Konserwacja
  4. Ustawienia fabryczne
  5. Kontynuuj

Sposób 2 – formatowanie pamięci (usunięcie wszystkich danych z czytnika)

  1. Na stronie głównej czytnika wejdź w Aplikacje
  2. Ustawienia
  3. O urządzeniu
  4. Pamięć
  5. Formatuj pamięć wewnętrzna
  6. Kontynuuj

Onyx Boox 

Sposób 1 – w ustawieniach czytnika

Dla czytników serii Tab:

  1. Na stronie głównej czytnika wejdź w Ustawienia
  2. Ustawienia systemowe
  3. Zresetuj urządzenie
  4. Przywracanie ustawień fabrycznych
  5. Usuń wszystkie dane

Dla czytników serii Poke, Leaf, Page, Nova, Note i Max:

  1. Na stronie głównej czytnika wejdź w zakładkę Ustawienia
  2. Prostokąt z informacjami o czytniku (w górnej części, poniżej konta Onyx)
  3. Przywracanie ustawień fabrycznych
  4. Usuń wszystkie dane

Sposób 2 – w trybie recovery

  1. Wejdź do trybu recovery korzystając ze sposobów opisanych wyżej
  2. Wybierz Wipe data/factory reset

Kobo

Sposób 1 – w ustawieniach czytnika

  1. Na stronie głównej wejdź w Więcej 
  2. Ustawienia
  3. Informacje o urządzeniu
  4. Zresetuj czytnik e-booków do ustawień fabrycznych
  5. Zresetuj teraz

Sposób 2 – reset manualny

Dla modeli Nia i Clara 2E:

  1. Podłącz czytnik do ładowania
  2. Przytrzymaj przycisk włączania, aż na ekranie pojawi się informacja Wyłączono a dioda LED zgaśnie
  3. Puść przycisk
  4. Przytrzymaj przycisk ponownie aż dioda się włączy, a następnie wyłączy

Dla modeli Libra 2 i Sage:

  1. Przytrzymaj przycisk włączania aż na ekranie pojawi się informacja Wyłączono
  2. Przytrzymaj jeden z przycisków do zmiany stron
  3. Trzymając przycisk do zmiany stron zacznij trzymać przycisk włączania
  4. Odczekaj aż ekran mignie i pojawi się informacja o rozpoczęciu procesu restartu (zwykle ok. 30 sekund)

Dla modelu Elipsa 2E:

  1. Podłącz czytnik do ładowania
  2. Przytrzymaj przycisk włączania, aż na ekranie pojawi się informacja Wyłączono a dioda LED zgaśnie
  3. Puść przycisk
  4. Przytrzymaj przycisk ponownie aż dioda zacznie mrugać
  5. Puść przycisk gdy dioda zacznie świecić stałym światłem

reMarkable

Sposób 1 – w ustawieniach czytnika

  1. Na stronie głównej czytnika wejdź w Menu (3 poziome linie w lewym górnym rogu)
  2. Settings (Ustawienia)
  3. General (Ogólne)
  4. Account (Konto)
  5. Factory reset (Resetuj)

3. Komputer nie widzi czytnika, co robić?

Kindle, PocketBook, Onyx Boox, Kobo

Zdarza się, że podczas zgrywania książek za pomocą komputera PC, czytnik nie pokazuje się jako dysk zewnętrzny. Co może być przyczyną?

Najczęściej jest to wina kabla USB, dlatego rozwiązaniem jest zamiana na jakikolwiek inny, który będzie kompatybilny z czytnikiem oraz obsługuje przesyłanie danych. Innym powodem może być zepsuty port USB w komputerze lub laptopie. Dlatego, zanim stwierdzimy, że czytnik się zepsuł, warto przetestować inny port lub całkiem inny komputer.

reMarkable

Czytnik reMarkable, jako jedyny z naszego zestawienia nie oferuje możliwości podłączenia do komputera i zarządzania pamięcią w formie dysku zewnętrznego. W przeciwieństwie do pozostałych czytników nie będzie więc widoczny, bez względu na to, jaki kabel użyjemy. 

Aby przesłać pliki z komputera na reMarkable konieczne będzie skorzystanie ze strony my.remarkable.com, dedykowanej aplikacji na komputer lub interfejsu USB (połączenie kablem USB, dostęp przez przeglądarkę).

4. Urządzenie nie włącza się?

W przypadku każdego urządzenia warto w pierwszej kolejności podłączyć je do zasilania sieciowego na kilka godzin. Gdyby samo ładowanie nie pomogło, można zainicjować restart odpowiedni dla każdego z urządzeń (opisane w poprzednich punktach).

5. Jak zgłosić sprzęt do naprawy?

Serwis PocketBook

Naprawami urządzeń marki PocketBook na zasadzie door-to-door zajmuje się firma FixIT z Krosna.

Należy zarejestrować nowe zgłoszenie w systemie serwisowym producenta pod adresem:

https://rma.fixit-service.com/add

Wybierając opcję „kurier zamówiony przez fixit”,  koszty przesyłki w obie strony pokrywa serwis. 

Serwis Kindle

Reklamację można złożyć samodzielnie ze swojego konta Amazon (po wcześniejszym zarejestrowaniu urządzenia), kontaktując się z działem technicznym Kindle przez chat/mail/telefon. Można również zgłosić się do sprzedawcy/dystrybutora w celu pośrednictwa.

Serwis Onyx Boox, Kobo, reMarkable

Należy skontaktować się ze sprzedawcą/dystrybutorem.

Artykuł zaktualizowany dnia 06.09.2023 r.

5 thoughts on “Co zrobić, gdy czytnik e-booków nie działa?

  1. Jurka

    Bardzo dziękuję za ten tekst. Dzięki niemu udało mi się zresetować mojego 11 letniego Kindle’a 3, do którego mam ogromny sentyment i uwielbiam jego przepiękne ryciny.

  2. Basia

    U mnie pojawił się taki problem… (Pocket Book Touch Lux 5, kupiony w 2021r). Co prawda czytnik się nie zawiesza, ale przestała działać funkcja wygaszania i wyłączania po określonym czasie bez aktywności.
    W ustawieniach nic nie było zmieniane, dalej jest ustawione na 5min (wygaszenie) i 10 min wyłaczenie po braku aktywności, ale te funcje nie działają.

  3. Cesu217

    Dziękuję za pomoc, w moim przypadku na pocketbook zadzialał sposób: Przytrzymaj jednocześnie 2 przyciski zmiany stron oraz przycisk zasilania przez 20-30 sekund. Dzięki

  4. Kasia

    Cześć. Mam pocketbook lux 2. Nie używałam go jakiś czas. Naładowałam baterie. I dotyk dziala. I mogę otworzyć ostatnio czytane książki. I tyle. Nie dziala menu ustawienia ani nie mogę wejść w bibliotekę. Co robić?

  5. Izabela Cichocka

    Potrzebuje pomocy
    Mam amazon kindle, ale od paru lat nie byl uzywany
    Teraz probuje naladowac , ale nie wazne ile jest podlaczony nic…
    Pomaranczowa lampka ladowania jest widoczna ale moj kindle nie reaguje Zadne z powyzszych prob zresetowania to fiastko
    Zmienilam kabel pare razy, niestety nie mam oryginalnego I dalej nic
    Czy jest jakas szansa ze kindle bedzie kiedys dziala?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *