Dostępne formaty plików: PDF, MOBI, EPUB
Wydawnictwo | Universitas |
ISBN | 978-83-242-6854-2 |
Data wydania | 27 maja 2025 |
Język: | Polski |
Liczba stron: | 287 |
Rozmiar pliku: | 2,9 MB |
Zabezpieczenie: | Znak wodny |
Fragment: | Pobierz fragment PDF |
Język: | Polski |
Liczba stron: | 287 |
Rozmiar pliku: | 4,1 MB |
Zabezpieczenie: | Znak wodny |
Fragment: | Pobierz fragment MOBI |
Język: | Polski |
Liczba stron: | 287 |
Rozmiar pliku: | 1,3 MB |
Zabezpieczenie: | Znak wodny |
Fragment: | Pobierz fragment EPUB |
Dostępne formaty plików: PDF, MOBI, EPUB
Jak i czego słuchał Jan Lechoń? Co mogą usłyszeć osoby zaczytane w twórczości Lechonia? […] Te i podobne pytania otwierają podstawowe przestrzenie problemowe zawarte w recenzowanym tekście […]. Przede wszystkim jednak autorka stawia sobie cel opisania zasłuchanego Lechonia. Nie chodzi zatem tylko o określone dźwięki czy sposoby słuchania, ale także o wskazanie tych trajektorii twórczości literackiej, które budują nowe hierarchie wartości wyznaczone przez dźwięki i sprzężone z nimi sposoby słuchania. […] Po lekturze całości tekstu […] nie mam wątpliwości, że jest to praca oryginalna, zrealizowana z dbałością o szczegóły oraz nieprzeciętnym zaangażowaniem badawczym.
dr hab. Tomasz Misiak, prof. UAP
To publikacja ważna i bardzo potrzebna, bowiem twórczość Lechonia […] nie doczekała się dotąd tak wnikliwego i kompetentnego opracowania pod kątem oceny jej walorów słuchowych i muzycznych. […] Uważam, że to książka nieodzowna na rynku wydawniczym i w obszarze literaturoznawczego namysłu, przynosi bowiem oryginalne spojrzenie nie tylko na tło twórczości autora Arii z kurantem, ale i na wzruszające obrazy przeszłości, także tej prywatnej, rodzinnej i domowej, co stanowić będzie nadzwyczaj pomocne źródło danych w przyszłych pracach filologicznych, muzykologicznych i literaturoznawczych oraz inspiracji dla twórców wielu dziedzin.
dr hab. Jan Wolski, prof. UR
Ewelina Radion – doktor, historyczka literacka, absolwentka polonistyki Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Rzeszowie i podyplomowych studiów komparatystycznych w Uniwersytecie Jagiellońskim; pracę doktorską o poezji Wiesława Kulikowskiego obroniła w Uniwersytecie Rzeszowskim; interesuje się związkami poezji z muzyką, widzianymi z perspektywy literaturoznawczej i muzykologicznej, oraz kategorią melancholii w ujęciu estetycznym i psychologicznym; autorka stu szkiców, rozpraw, omówień, recenzji o literaturze i muzyce.
I. WPROWADZENIE
Poezja dźwięków
Muzyka w twórczości Lechonia
II. DESKRYPCJA PERCEPCJI SŁUCHOWEJ
Literackie „mówienie” o muzyce
Opis pejzażu dźwiękowego
III. PERCEPCJA DŹWIĘKU
Fizjologia słuchu. Psychologia poznawcza
Psychoakustyka
Psychologia muzyki
IV. PREDYSPOZYCJE SŁUCHOWE LECHONIA
Wzorce kulturowe
Zdolności indywidualne
V. AUDIOSFERA LECHONIA
Tony, święty hałas i cisza
Odgłosy przyrody
Echa przeszłości
Struktura „niema”
Terytoria akustyczne
Dźwięki miasta
Warszawa
Paryż
Nowy Jork
VI. MUZYCZNE ŚWIATY LECHONIA
Własne stany uczuciowe
Słuchanie jako widzenie
Triumf Rubinsteina
Perfumy Chopina
Słuchanie jako dialog
Interpretować, czyli rozmawiać
Nowy mit Szymanowskiego
Słuchanie jako ukojenie
Urok doskonałości
Boska cisza Kochańskiego
Sérénité Landowskiej
VII. TOŻSAMOŚĆ DŹWIĘKOWA LECHONIA
„Nauszny” świadek
Słuchacz muzyki
Romantyk
VIII. ZAKOŃCZENIE
Bibliografia
Indeks nazwisk