Współczesne oblicza medialnych rozmów o sporcie - Beata Kacperska

Współczesne oblicza medialnych rozmów o sporcie

Beata Kacperska

22,45 zł

Dostępne formaty plików: PDF

Wydawnictwo Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN 978-83-8220-627-2
Data wydania 1 luty 2021
Język: Polski
Liczba stron: 187
Rozmiar pliku: 2,4 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
22,45 zł

Dostępne formaty plików: PDF

Opis

Autorka podejmuje temat aktualny, atrakcyjny dla czytelnika. Monografia ma charakter naukowy, napisana jest z dbałością o precyzyjne użycie terminów i pojęć z zakresu językoznawstwa. Autorka dokonuje przemyślanego wyboru literatury przedmiotu, a praca ukazuje Jej duże oczytanie w publikacjach z zakresu lingwistyki sportu. Do dotychczasowego stanu badań książka wnosi przede wszystkim doprecyzowanie terminu „rozmowa medialna”, a także próby wskazania jej specyfiki oraz medialnych form dialogowych. Autorka odwołuje się do metodologii zaproponowanej przez Marię Wojtak, konsekwentnie stosuje kolejne kroki badawcze, w każdym (sub)gatunku analizując aspekt pragmatyczny, strukturalny, stylistyczny i poznawczy. Monografia z pewnością zainteresuje językoznawców i medioznawców, nie tylko badaczy języka sportu. Z pewnością do grona jej odbiorców będą należeli dziennikarze profesjonalni oraz amatorzy, działający w ramach dziennikarstwa społecznego/obywatelskiego. Warta polecenia jest również studentom kierunków humanistycznych i społecznych, głównie dziennikarstwa.

Z recenzji dr hab. Marty Wójcickiej, prof. UMCS

Spis treści

Wstęp 9

Część teoretyczna 17

Rozdział I. Rozmowa jako gatunek wypowiedzi 19

1.1. Przegląd źródeł leksykograficznych 19

1.2. Przegląd stanowisk badaczy 24

1.2.1. Rozmowa w badaniach językoznawczych 25

1.2.2. Rozmowa w badaniach nie językoznawczych 33

1.3. Podsumowanie stanowisk 37

1.4. Typologia rozmowy 39

1.5. Specyfika rozmowy w mediach 41

1.5.1. Formy dialogowe w mediach masowych 41

1.5.2. Rozmowa medialna 45

Rozdział II. Sport w badaniach naukowych 49

2.1. Ujęcie psychologiczne 49

2.2. Ujęcie socjologiczne 53

2.3. Ujęcie medioznawcze 57

2.4. Ujęcie lingwistyczne 59

Część analityczna 63

Rozdział III. Medialne rozmowy ze sportowcami 65

3.1. Typy medialnych rozmów ze sportowcami 66

3.1.1. Wywiad 66

3.1.2. Konferencja prasowa 75

3.1.3. Talk show 77

3.2. Metodologia badań i typologia materiału analitycznego 80

3.3. Wywiad prasowy 85

3.4. Wywiad radiowy 97

3.5. Mikrowywiad pomeczowy 107

3.6. Wywiad kwestionariuszowy 117

3.7. Wywiad internetowy 124

3.8. Rozmowa w programie talk show 133

3.9. Rozmowa potoczna w wideoblogu „Igłą szyte” 142

Zakończenie 153

Summary 161

Bibliografia 163

Wykaz skrótów 175

Spis medialnych rozmów ze sportowcami 177

Spis tabel 181

Spis wykresów 183

Spis zdjęć 185

Korzystamy z plików cookies w celu sprawnej realizacji usług i poprawnego działania strony.
Możesz określić sposób przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Więcej informacji znajdziesz tutaj »