Współczesne narzędzia cyfryzacji organizacji - Witold Bartkiewicz

Współczesne narzędzia cyfryzacji organizacji

Witold Bartkiewicz

19,95 zł

Dostępne formaty plików: PDF

Wydawnictwo Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN 978-83-8220-212-0
Data wydania 2020
Język: Polski
Liczba stron: 243
Rozmiar pliku: 3,1 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
19,95 zł

Dostępne formaty plików: PDF

Opis

Cyfrowa transformacja prowadzi do kolejnych znacznych usprawnień: łączenia źródeł danych, optymalizacji procesów biznesowych, przetwarzania w czasie rzeczywistym nie tylko w ramach organizacji, lecz także ekosystemu partnerów, dając szanse rozwoju wielu stronom. Funkcjonowanie współczesnej organizacji wymaga coraz bardziej złożonych decyzji, podejmowanych w coraz szybszym tempie współczesnego świata i wywieranej przez niego presji środowiskowej. Podejmowanie ich jest w zasadzie niemożliwe bez zintegrowanego informatycznego wspomagania oraz zasobów informacyjnych o charakterze operacyjnym i analitycznym. W książce została omówiona współczesna architektura informatyczna organizacji asystująca podczas całego tego zadania zarówno poprzez integrację i dostarczanie niezbędnej informacji, jak i aktywne jej przetwarzanie oraz wspomaganie procesu decyzyjnego.

W publikacji zaprezentowano nowe technologie, takie jak przemysłowy internet rzeczy, przetwarzanie w chmurze, blockchain czy rozszerzona rzeczywistość, z zaznaczeniem ich wpływu na rozwój aplikacji oraz możliwości, jakie daje zastosowanie ich w biznesie. Wskazano na ewolucję rozwoju aplikacji od wykorzystywanych w organizacjach systemów wspierających procesy biznesowe do cyfrowych fabryk i produkcji w chmurze.

Szeroko przedstawiono współczesne środowisko analityczno-decyzyjne organizacji, systemy wspomagania decyzji, analityki opisowej danych, eksploracji danych oraz sztucznej inteligencji.

Spis treści

Wstęp 9

Rozdział 1. Zastosowanie nowych technologii w biznesie 13

1.1. Wprowadzenie 13

1.2. Chmura obliczeniowa i rozwój technologii mobilnych 14

1.3. Rynek usług w chmurze obliczeniowej i rola użytkowników mobilnych 21

1.4. Blockchain 26

1.4.1. Założenia projektowe łańcuchów bloków 28

1.4.2. Budowa łańcucha bloków 31

1.4.3. Struktura bloku 31

1.4.4. Zastosowania technologii Blockchain 34

1.5. Przemysłowy Internet Rzeczy 34

1.6. Rzeczywistość rozszerzona 35

1.7. Podsumowanie 37

Literatura 37

Rozdział 2. Systemy informatyczne i aplikacje biznesowe w zarządzaniu organizacją 39

2.1. Wprowadzenie 39

2.2. Systemy ERP jako efekt rozwoju systemów informatycznych dla biznesu 40

2.2.1. Systemy informatyczne zarządzania i ich typologia 40

2.2.2. Geneza i rozwój zintegrowanych systemów zarządzania 44

2.2.3. Moduły systemów ERP 51

2.2.4. Platformy współpracy między dostawcami a klientami 56

2.2.5. Technologie systemów ERP 59

2.2.6. Wdrożenie i zmiany w implementacji systemów klasy ERP 64

2.2.7. Analiza informacji gromadzonych w systemach informatycznych 70

2.3. Zastosowanie nowych technologii w systemach informatycznych 77

2.3.1. Systemy informatyczne w transformacji cyfrowej przedsiębiorstw 77

2.3.2. Inteligentne systemy ERP i produkcja w chmurze obliczeniowej 84

2.3.3. Automatyzacja procesów biznesowych a aplikacje biznesowe 90

2.4. Podsumowanie 95

Literatura 96

Rozdział 3. Środowisko analityczno-decyzyjne organizacji 99

3.1. Wprowadzenie 99

3.2. Decyzje w organizacji 99

3.2.1. Decyzje menedżerskie i współczesna organizacja 99

3.2.2. Typy decyzji podejmowanych w organizacji 102

3.2.3. Ogólna charakterystyka wspomagania decyzji w organizacji 109

3.3. Systemy Wspomagania Decyzji 115

3.3.1. Pojęcie Systemu Wspomagania Decyzji (DSS) 115

3.3.2. Modele w Systemach Wspomagania Decyzji 121

3.3.3. Podstawowe metody wspomagania decyzji stosowane w DSS 125

3.3.3.1. Modele dziedzinowe 125

3.3.3.2. Modele optymalizacyjne 127

3.3.3.3. Modele wielokryterialne 132

3.3.3.4. Decyzje klasyfikacyjne 136

3.3.3.5. Badania symulacyjne i decyzje w warunkach niepewności 139

3.3.3.6. Modele analizy decyzyjnej i decyzje w warunkach ryzyka 144

3.4. Środowisko analityczne organizacji 147

3.4.1. Struktura środowiska analitycznego organizacji 147

3.4.2. Dane jako zasób organizacji centralne zarządzanie danymi 152

3.4.3. Hurtownie danych 162

3.4.4. Eksploracja danych 165

3.4.4.1. Charakterystyka procesu eksploracji danych 165

3.4.4.2. Analiza regresji 169

3.4.4.3. Klasyfikatory 172

3.4.4.4. Analiza skupień (grupowanie danych) 180

3.4.4.5. Analiza reguł asocjacyjnych 186

3.4.5. Eksploracja tekstu i sieci Internet 190

3.4.5.1. Eksploracja tekstu (informacji) 190

3.4.5.2. Eksploracja sieci Internet 196

3.4.6. Analityka Big Data 199

3.5. Narzędzia sztucznej inteligencji 200

3.5.1. Pojęcie sztucznej inteligencji 200

3.5.2. Systemy ekspertowe 204

3.5.2.1. Ogólna charakterystyka systemów ekspertowych 204

3.5.2.2. Baza wiedzy systemu ekspertowego 205

3.5.2.3. Podsystem wnioskujący systemu ekspertowego 206

3.5.2.4. Mechanizmy objaśniające 208

3.5.2.5. Podsystem gromadzenia wiedzy 209

3.5.3. Sztuczne sieci neuronowe 210

3.5.3.1. Pojęcie i rodzaje sztucznych sieci neuronowych 210

3.5.3.2. Charakterystyka zastosow sieci neuronowych 212

3.5.3.3. Tworzenie modeli sieci neuronowych 215

3.5.4. Systemy z logiką rozmytą 216

3.5.4.1. Nieprecyzja lingwistyczna i zbiory rozmyte 216

3.5.4.2. Systemy z logiką rozmytą 218

3.5.5. Algorytmy genetyczne 220

3.6. Podsumowanie 222

Literatura 222

Analiza przypadku 1 225

Analiza przypadku 2 227

Analiza przypadku 3. Ryzyko wykorzystania niepewnej informacji 233

Zakończenie 239

Korzystamy z plików cookies w celu sprawnej realizacji usług i poprawnego działania strony.
Możesz określić sposób przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Więcej informacji znajdziesz tutaj »