Współczesne koncepcje innowacji - Edyta Gwarda-Gruszczyńska

Współczesne koncepcje innowacji

Edyta Gwarda-Gruszczyńska

22,45 zł

Dostępne formaty plików: PDF

Wydawnictwo Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN 978-83-8220-060-7
Data wydania 2020
Język: Polski
Liczba stron: 183
Rozmiar pliku: 1,7 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
22,45 zł

Dostępne formaty plików: PDF

Opis

Publikacja jest skierowana do studentów, doktorantów i młodych badaczy. Zamierzeniem autorki nie było opracowanie podręcznika akademickiego, w którym można znaleźć wszystkie najważniejsze zagadnienia z zakresu zarządzania innowacjami. Głównym celem monografii jest prezentacja współczesnych koncepcji, a przede wszystkim kierunków rozwoju innowacji. Podstawą analiz stały się koncepcja zrównoważonego rozwoju oraz przewidywane przez analityków megatrendy, które będą kształtowały świat w kolejnych latach.

Obecnie technologia uznawana jest za jeden z głównych czynników, które wpływają na wszystkie aspekty życia ludzkiego. Stopień zaawansowania nowoczesnych technologii i ich wszechobecność sprawiają, że innowacyjne rozwiązania mają coraz większy wpływ na życie ludzi oraz funkcjonowanie przedsiębiorstw. Dlatego w publikacji dużo uwagi poświęcono innowacjom technologicznym, zwłaszcza tym, które mogą stanowić podstawę do tworzenia nowości w innych sektorach (np. technologie graniczne, kluczowe technologie wspomagające). W monografii poruszono także problematykę innowacji w obszarze ekologii i w sferze społecznej oraz podjęto próbę identyfikacji kierunków jej rozwoju w Europie i na świecie.

Spis treści

Wstęp 7

Część I – Innowacje 11

1. Innowacje – koncepcje i modele 13

1.1. Postrzeganie innowacji 13

1.2. Rozwój koncepcji innowacji 17

1.3. Proces innowacyjny i jego modele 25

Część II – Podstawowe zjawiska towarzyszące innowacjom 33

2. Transfer technologii 35

2.1. Pojęcie i rodzaje transferu technologii 35

2.2. Modele transferu technologii i jednostki wparcia dla transferu technologii 38

3. Komercjalizacja 41

3.1. Pojęcie komercjalizacji 41

3.2. Strategie komercjalizacji 46

3.3. Uwarunkowania wyboru strategii komercjalizacji 55

3.4. „Doliny śmierci” w komercjalizacji 58

4. Dyfuzja innowacji 61

4.1. Pojęcie i proces dyfuzji innowacji 61

4.2. Płaszczyzny, sposoby i uwarunkowania przebiegu procesów dyfuzji innowacji 65

Część III – Wyzwania i kierunki rozwoju innowacji na świecie 69

5. Zrównoważony rozwój, megatrendy a kierunki rozwoju innowacji 71

5.1. Zrównoważony rozwój 71

5.2. Megatrendy i siły motoryczne rozwoju innowacji 81

5.3. Odwrócone innowacje 92

Część IV – Kierunki rozwoju innowacji w Europie 99

6. Kluczowe Technologie Wspomagające (KETs) 101

6.1. Charakterystyka i rola kluczowych technologii wspomagających 101

6.2. Kluczowe Technologie Wspomagające w Unii Europejskiej 105

6.3. Kluczowe technologie wspomagające w Polsce 112

7. Ekoinnowacje 121

7.1. Technologie środowiskowe – źródło ekoinnowacji 121

7.2. Ekoinnowacje i ich znaczenie dla przedsiębiorstw 125

7.3. Ekoinnowacje w Europie i w Polsce 131

8. Innowacje społeczne 141

8.1. Charakterystyka i znaczenie innowacji społecznych 141

8.2. Powstawanie i proces innowacji społecznych 148

8.3. Przykłady innowacji społecznych w Europie i w Polsce 154

Zakończenie 165

Bibliografia 167

Korzystamy z plików cookies w celu sprawnej realizacji usług i poprawnego działania strony.
Możesz określić sposób przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Więcej informacji znajdziesz tutaj »