Windykacja należności w praktyce - Monika Bekas

Windykacja należności w praktyce

Monika Bekas

58,91 zł

Dostępne formaty plików: PDF

Wydawnictwo Wolters Kluwer
ISBN 978-83-264-6017-3
Data wydania 2013
Język: Polski
Liczba stron: 304
Rozmiar pliku: 3,9 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
58,91 zł

Dostępne formaty plików: PDF

Opis

Książka jest poradnikiem prowadzenia bezpiecznego biznesu w zmieniającym się otoczeniu gospodarczym. Zaprezentowano w niej sposoby ochrony przed niesolidnymi klientami oraz narzędzia skutecznej windykacji. Powstała na podstawie osobistych doświadczeń Autorki oraz innych przedsiębiorców. Teorie i wnioski przedstawione w publikacji poparte zostały licznymi przykładami zaczerpniętymi z codziennej praktyki działania wielu podmiotów gospodarczych.

Czytelnik znajdzie tu odpowiedzi na następujące pytania:
  • Dlaczego konsumenci i przedsiębiorcy nie regulują zobowiązań w terminie?
  • Jak minimalizować ryzyko powstania przeterminowanych należności?
  • Jak weryfikować zdolność finansową klientów?
  • Jak skutecznie odzyskiwać należności od dłużników?
  • Jak negocjować spłatę zadłużenia?
  • Jak prowadzić etyczny biznes?
  • Adresaci:
    Publikacja jest przeznaczona dla przedsiębiorców, menedżerów, a także pracowników firm zajmujących się windykacją. Każdy wierzyciel znajdzie w niej praktyczne rady, jak negocjować spłatę zadłużenia i jak nie łamać prawa na etapie windykacji.

    Autorka w umiejętny sposób łączy zagadnienia z wielu dziedzin - zarządzania, finansów, socjologii i prawa. Sądzę, że książka spotka się z dużym zainteresowaniem przedsiębiorców oraz studentów.

    Dr Katarzyna Kreczmańska-Gigol
    Szkoła Główna Handlowa w Warszawie


    Borykający się z nierzetelnymi dłużnikami znajdą w tej książce wnikliwą analizę polskich uwarunkowań bezpieczeństwa obrotu gospodarczego oraz znakomity poradnik z praktycznymi narzędziami skutecznej windykacji.

    Tomasz Kozłowski - prezes Polskiego Stowarzyszenia Doradczego
    i Konsultingowego, wiceprezes Związku Pracodawców Klastry Polskie


    Spis treści

    O autorce 11
    Wstęp 13
    1. Bezpieczeństwo funkcjonowania na rynku podmiotów gospodarczych 15
    1.1. Działalność przedsiębiorstwa na rynku 16
    1.2. Podstawy zarządzania należnościami w przedsiębiorstwie 20
    1.3. Prawa i obowiązki wierzyciela oraz dłużnika w obrocie gospodarczym 23
    Podsumowanie 27
    2. Zwyczaje płatnicze podmiotów na rynku polskim 29
    2.1. Bankructwa przedsiębiorstw w Polsce i moralność płatnicza Polaków 30
    2.2. Filozofia długu - powody nieterminowego regulowania zobowiązań 37
    2.3. Piramida priorytetów płatności przedsiębiorców i konsumentów 43
    Podsumowanie 49
    3. Znaczenie etyki we współczesnym świecie biznesu 51
    3.1. Początki systemów moralnych na świecie 52
    3.2. Etyka i współczesny biznes 55
    3.3. Zasady opracowania programu etycznego przedsiębiorstwa 58
    3.4. Społeczna odpowiedzialność biznesu 64
    Podsumowanie 66
    4. Bezpieczeństwo zawierania umów w obrocie gospodarczym 67
    4.1. Zasady zawierania umów w obrocie gospodarczym 68
    4.2. Prawne formy zabezpieczenia spłaty należności 72
    4.3. Sposoby minimalizowania ryzyka powstawania przeterminowanych należności 76
    Podsumowanie 81
    5. Sztuka negocjacji z dłużnikami 83
    5.1. Strategie negocjacji i taktyki postępowania z dłużnikami 84
    5.2. Zasady postępowania profesjonalnego negocjatora 91
    5.3. Prawidłowe reakcje na wymówki stosowane przez dłużników 98
    Podsumowanie 103
    6. Polityka kredytowa przedsiębiorstwa i jej wpływ na ryzyko wypłacalności klientów 105
    6.1. Strategie polityki kredytowej 106
    6.2. Instrumenty polityki kredytowej 109
    6.3. Sposoby minimalizacji ryzyka kredytu kupieckiego 115
    Podsumowanie 122
    7. Źródła oceny wiarygodności i wypłacalności podmiotów gospodarczych oraz konsumentów 123
    7.1. Biura informacji gospodarczej i kredytowej na świecie i w Polsce 124
    7.2. Znaczenie informacji pozytywnej i negatywnej w procesie odzyskiwania niespłaconych należności 136
    7.3. Źródła informacji o prowadzonej działalności gospodarczej 143
    7.4. Klasyfikacja źródeł oceny wiarygodności finansowej klientów 147
    Podsumowanie 159
    8. Windykacja należności na etapie postępowania polubownego 161
    8.1. Zasady postępowania z nierzetelnymi klientami 162
    8.2. Narzędzia windykacji na etapie postępowania polubownego 167
    8.3. Istota i znaczenie wezwania do zapłaty w procesie odzyskiwania niespłaconych należności 175
    8.4. Opracowanie procedur windykacyjnych 187
    Podsumowanie 190
    9. Outsourcing windykacji 191
    9.1. Rynek wierzytelności w Polsce 192
    9.2. Mity polskiej windykacji 196
    9.3. Kryteria wyboru firmy windykacyjnej 200
    Podsumowanie 206
    10. Windykacja należności na etapie postępowania sądowego i egzekucyjnego 207
    10.1. Sposoby przerwania biegu przedawnienia 208
    10.2. Mediacje sądowe 212
    10.3. Skierowanie sprawy na drogę postępowania sądowego 218
    Podsumowanie 237
    11. Odzyskiwanie należności a upadłość dłużnika 239
    11.1. Postępowanie upadłościowe 240
    11.2. Etapy postępowania upadłościowego 243
    11.3. Skutki upadłości dla zadłużonego przedsiębiorcy i wierzyciela 250
    Podsumowanie 255
    Aneks 257
    Załącznik 1. Kodeks etyki dla przedsiębiorców 259
    Załącznik 2. Przykładowa procedura windykacyjna firmy usługowej Eko-Clean 266
    Załącznik 3. Przykładowa procedura windykacyjna Hurtowni Alkoholi Muscat Sp. z o.o 272
    Załącznik 4. Zasady dobrych praktyk windykacyjnych 277
    Załącznik 5. Zasady dobrych praktyk w biurach informacji gospodarczej 284
    Bibliografia 293
    Spis ilustracji 295
    Indeks 297
Korzystamy z plików cookies w celu sprawnej realizacji usług i poprawnego działania strony.
Możesz określić sposób przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Więcej informacji znajdziesz tutaj »