Dostępne formaty plików: EPUB, PDF, MOBI
Wydawnictwo | Universitas |
ISBN | 978-83-242-6563-3 |
Data wydania | 1 stycznia 2021 |
Język: | Polski |
Liczba stron: | 250 |
Rozmiar pliku: | 1,1 MB |
Zabezpieczenie: | Znak wodny |
Fragment: | Pobierz fragment EPUB |
Język: | Polski |
Liczba stron: | 250 |
Rozmiar pliku: | 6,4 MB |
Zabezpieczenie: | Znak wodny |
Fragment: | Pobierz fragment PDF |
Język: | Polski |
Liczba stron: | 250 |
Rozmiar pliku: | 4,0 MB |
Zabezpieczenie: | Znak wodny |
Fragment: | Pobierz fragment MOBI |
Dostępne formaty plików: EPUB, PDF, MOBI
Książka W poszukiwaniu Nowej Medyny. Muzułmańskie wizje niepodległych Indii u schyłku panowania brytyjskiego prezentuje poglądy muzułmańskich uczonych, którzy zabierali głos w burzliwych debatach na temat przyszłości społeczności muzułmańskiej w Indiach toczących się w ostatnich dekadach panowania brytyjskiego i odwołując się do nauczania islamu, formułowali zupełnie odmienne odpowiedzi na pytanie „razem czy osobno?”
Kwestia tożsamości społeczności muzułmańskiej w Indiach zaczęła się krystalizować jako pochodna refleksji nad przyczynami upadku imperium Wielkich Mogołów i poszukiwania dróg wyjścia z zaistniałej sytuacji. Osią zainicjowanego wówczas dyskursu było pytanie o możliwość odzyskania przez muzułmanów utraconej na rzecz Brytyjczyków pozycji i minionej chwały, a głównym wyznacznikiem tożsamości zbiorowej wyznawców islamu był fakt wyznawania określonej religii, co implikowało zarazem przynależność do kręgu kulturowo-cywilizacyjnego odmiennego od hinduskiego otoczenia.
Autor książki osadza prezentowane koncepcje w szerszym kontekście myśli politycznej klasycznego islamu i w ten sposób przybliża doktrynalny wymiar dylematów, jakie absorbowały społeczność muzułmańską w Indiach Brytyjskich w przededniu ich podziału w 1947 roku na Republikę Indii i Islamską Republikę Pakistanu.
Dr nauk hum. Maciej Lang
„Rozprawa składa się z sześciu rozdziałów podzielonych na podrozdziały, pozwalające wyłącznie na podstawie spisu treści prześledzić tok myśli Autora – tytuły poszczególnych fragmentów pracy dokładnie odpowiadają treści zawartej w rozdziałach i podrozdziałach, co wskazuje na godną podziwu dyscyplinę badawczą. Praca nie zawiera właściwie żadnych zbędnych elementów treściowych, żadnych rozpraszających czytelnika dygresji [...]”.
Prof. zw. dr hab. Marek Dziekan
Katedra Bliskiego Wschodu i Północnej Afryki Uniwersytet Łódzki
„Rozprawę charakteryzuje precyzja, logika rozumowania oraz prezentacji materiału i godna podziwu zwięzłość, niezubażająca wszakże argumentacji. W mojej opinii Autor zrealizował w pełni, z dużą fachowością, elokwencją i elegancją językową postawione przed sobą zadanie.”
Dr hab. Krzysztof Dębnicki
Wydział Orientalistyczny UW
Maciej Lang w 1993 ukończył studia na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. W 2016 roku uzyskał stopień doktora nauk humanistycznych na Wydziale Orientalistycznym UW. Autor artykułów i opracowań analitycznych poświęconych Azji Centralnej i Bliskiemu Wschodowi (m.in. problemom etnicznym i demograficznym, procesom pokojowym i konfliktom). Współpracował m.in. z Ośrodkiem Studiów Wschodnich. Jest współautorem publikacji z serii naukowej „Współczesna Azja Centralna” przygotowywanej przez Instytut Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego.
Wprowadzenie
I. Koncepcje państwa w myśli politycznej klasycznego islamu
Historyczne uwarunkowania powstania i rozwoju koncepcji państwa
Działalność Proroka jako prawodawcy i przywódcy politycznego
Konstytucja Medyńska i pierwsza polis stworzona przez Proroka
Umma jako ponadplemienna wspólnota wyznawców islamu
Sukcesja władzy we wspólnocie i ewolucja instytucji kalifatu
Typologia myśli politycznej islamu
Pojęcie państwa w klasycznej epoce islamu
Koncepcje państwa w nurcie jurysprudencyjnym
Koncepcje państwa w nurcie filozoficznym
Koncepcje państwa w nurcie literackim
Koncepcje państwa w nurcie historiozoficznym
Wpływ piśmiennictwa twórców myśli politycznej islamu na kształt państw powstałych po upadku kalifatu
abbasydzkiego
II. Šāh Walīullằh Dihlawī i jego rola w rozwoju myśli politycznej islamu na subkontynecie indyjskim
Pochodzenie i tradycje rodzinne Šāha Walīullằha
Historyczne warunkowania rozwoju myśli politycznej Šāha Walīullằha
Dorobek piśmienniczy Šāha Walīullằha
Geneza państwa w piśmiennictwie Šāha Walīullằha
Państwo w ujęciu historiozoficznym
Państwo w ujęciu filozoficznym
Historiozoficzna geneza złożonych organizmów państwowych
Koncepcja państwa islamskiego w piśmiennictwie Šāha Walīullằha
Geneza instytucji państwa w islamie
Typologia form kalifatu
Funkcje kalifatu
Metody powoływania kalifa i składania go z urzędu
Przyczyny degeneracji i upadku państw
Wkład Šāha Walīullằha w rozwój myśli politycznej islamu w Indiach
Interpretacja klasycznej myśli politycznej islamu w piśmiennictwie Šāha Walīullằha
Oryginalny charakter metody badawczej Šāha Walīullằha
Nowatorskie elementy koncepcji państwa w piśmiennictwie Šāha Walīullằha
Šāh Walīullằh jako prekursor teorii dwóch narodów
III. Szkoła deobandyjska jako placówka edukacyjna i ośrodek myśli politycznej
Historyczne uwarunkowania powstania szkoły deobandyjskiej
Społeczność muzułmańska w Indiach w połowie XIX wieku
Społeczność muzułmańska wobec powstania 1857 roku
Religijna motywacja powstańców 1857 roku
Rola alimów w powstaniu 1857 roku
Polityka władz brytyjskich wobec muzułmanów po klęsce powstania 1857 roku
Doświadczenie porażki i upokorzenia po klęsce powstania 1857 roku
Poszukiwanie dróg wyjścia z kryzysu
Szkoła deobandyjska jako placówka edukacyjna
Instytucja medresy w tradycji islamu na subkontynencie indyjskim
Szkoła deobandyjska jako placówka edukacyjna nowego typu
Szkoła deobandyjska jako ośrodek myśli politycznej
Twórcy szkoły deobandyjskiej wobec powstania 1857 roku
Apolityczność szkoły i polityzacja alimów
Od romantycznego panislamizmu do pragmatycznego nacjonalizmu indyjskiego
Deobandyjscy zwolennicy teorii dwóch narodów jako wyboru mniejszego zła
Deobandyjska myśl polityczna jako forma dyskursu jurysprudencyjnego
IV. Wizje państwowości niepodległych Indii w piśmiennictwie alimów deobandyjskich
Konstytucja Sfederowanych Republik Indii ꞌUbaydullằha Sindhīego
Zasadnicze założenia ustrojowe federacji
Organizacja terytorialna federacji
Fundamentalne zasady ustroju republiki ludowej
Miejsce i rola religii w systemie ustrojowym republiki ludowej
Relacje republik i federalnego centrum
Idea Federacji Azjatyckiej
Wpływ myśli Šāha Walīullằha na wizję niepodległych Indii ꞌUbaydullằha Sindhīego
Rola państwa w upodmiotowieniu narodu według ꞌUbaydullằha Sindhīego
Znaczenie Konstytucji Sfederowanych Republik Indii
Wizja państwowości indyjskiej Sayyida Ḥusayna
Aḥmada Madanīego
Uzasadnienie postulatu niepodległości Indii na gruncie nauczania islamu
Ustrój niepodległych Indii
Kompetencje władz federalnych i stanowych
Zabezpieczenie interesów społeczności muzułmańskiej na poziomie federalnym
Źródła inspiracji Sayyida Ḥusayna Aḥmada Madanīego
Krytyka koncepcji Madanīego i praktyczne znaczenie zawartych w nich rozwiązań
V. Nacjonalizm kompozytowy jako alternatywa teorii dwóch narodów
W poszukiwaniu islamskiej teorii narodu
Dychotomia semantyczna terminów millat i qawm
Definicja terminu millat
Definicja terminu qawm
Umma jako synonim terminu qawm
Nacjonalizm kompozytowy jako pochodna terytorialnej koncepcji narodu
Indie jako ojczyzna muzułmanów
Antykolonializm jako czynnik narodotwórczy
Nacjonalizm kompozytowy i jego islamskie źródła
Nacjonalizm kompozytowy a postulat jedności wyznawców islamu
Nacjonalizm kompozytowy po podziale Indii Brytyjskich
Źródła koncepcji nacjonalizmu kompozytowego
Konstytucja Medyńska jako źródło teorii narodu kompozytowego
Tradycja Šāha Walīullằha i jego spadkobierców jako źródło postawy antykolonialnej
Osobiste doświadczenia Sayyida Ḥusayna Aḥmada Madanīego
Znaczenie koncepcji nacjonalizmu kompozytowego
Nacjonalizm kompozytowy jako przykład nowej interpretacji myśli politycznej islamu
Nacjonalizm kompozytowy jako świadectwo zmienności środków i ciągłości celów
VI. Odrzucenie nacjonalizmu kompozytowego w piśmiennictwie alimów szkoły deobandyjskiej
Nacjonalizm kompozytowy w świetle nauczania islamu a realia indyjskie
Definicja nacjonalizmu kompozytowego
Nacjonalizm kompozytowy a islam
Nacjonalizm kompozytowy w realiach indyjskich
Negacja założeń nacjonalizmu kompozytowego na gruncie nauczania islamu
Odrzucenie absolutyzacji postulatu walki z kolonializmem brytyjskim
Negacja inkluzywnego charakteru terminu qawm
Konstytucja Medyńska a nacjonalizm kompozytowy
Kwestia władzy zwierzchniej nie-muzułmanów nad muzułmanami
Negacja zgodności nacjonalizmu indyjskiego z nauczaniem islamu
Odrzucenie uniwersalności biernego oporu w świetle nauczania islamu
Źródła krytycznej postawy ꞌUsmānīego wobec nacjonalizmu kompozytowego
Jurysprudencyjne aspekty krytyki nacjonalizmu kompozytowego
Historiozoficzne aspekty krytyki nacjonalizmu kompozytowego
Polityczne uwarunkowania krytyki nacjonalizmu kompozytowego
Zakończenie
Bibliografia
Materiały źródłowe
Opracowania
Artykuły
Prace dyplomowe
Encyklopedie i słowniki
Indeks nazwisk