Uwikłane w kulturę. O twórczości współczesnych artystek japońskich i chińskich - Magdalena Furmanik-Kowalska

Uwikłane w kulturę. O twórczości współczesnych artystek japońskich i chińskich

Magdalena Furmanik-Kowalska

18,00 zł

Dostępne formaty plików: EPUB, MOBI

Wydawnictwo Kirin
ISBN
Data wydania 25 sierpnia 2015
Język: Polski
Liczba stron: 286
Rozmiar pliku: 1,0 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
Fragment: Pobierz fragment EPUB
Język: Polski
Liczba stron: 286
Rozmiar pliku: 951,5 KB
Zabezpieczenie: Znak wodny
Fragment: Pobierz fragment MOBI
18,00 zł

Dostępne formaty plików: EPUB, MOBI

Opis

Książka ilustruje, w jaki sposób współczesne japońskie i chińskie artystki wykorzystują charakterystyczne dla swoich krajów symbole oraz elementy tradycji kulturowej, a także jak przeciwstawiają się uznanym przez ich rodzime społeczeństwa wzorcom kobiecości. Autorka prezentuje twórczość kilkunastu artystek, zarówno tych powszechnie rozpoznawanych, jak Yoko Ono, Yayoi Kusama i Lin Tianmiao, jak i tych dotąd nieobecnych w polskiej literaturze przedmiotu. Przedstawia historię Japonek jako prekursorek w zakresie wykorzystania nowych mediów w sztuce, symbolikę kimona w realizacjach współczesnych artystek z Japonii, a także opisuje fenomen estetyki kawaii. Podejmuje również rozważania na temat obecności performansu kulturowego w fotografii japońskiej i chińskiej. Opowiada następnie, w jaki sposób Chinki w swoich realizacjach artystycznych nawiązują do tkactwa, szycia i hafciarstwa, czyli kobiecego rzemiosła, oraz dlaczego sięgnęły po kobiecy akt jako środek wypowiedzi.

Spis treści

Spis treści:

Wstęp

ROZDZIAŁ 1: SZTUKA ARTYSTEK – HISTORIA, GŁÓWNE TEMATY I ŚRODKI
WYPOWIEDZI ARTYSTYCZNEJ

Miejsce kobiet w kulturze artystycznej Chin i Japonii do 2. połowy XX wieku
Odbicie filozofii feministycznych w sztuce artystek od 2. połowy XX wieku
Nowe formy i środki wypowiedzi artystycznej w 2. połowie XX wieku
Postkolonializm a III fala feminizmu

ROZDZIAŁ 2: JAPONKI WŚRÓD PREKURSOREK NOWYCH MEDIÓW

Sztuka akcji, sztuka instalacji
Zatrzymane w kadrze

ROZDZIAŁ 3: ROLA KIMONA JAKO SYMBOLU TOŻSAMOŚCI KULTUROWEJ W PRACACH JAPONEK

Kształtowanie się tożsamości kulturowej
Specyfika kimona jako stroju narodowego
Recepcja kimona w kulturze zachodniej
Przynależność kulturowa imigrantki
Kobieta w świecie tradycyjnych wartości kulturowych
Obraz wierzeń i dawnej kultury

ROZDZIAŁ 4: KAWAII – WSPÓŁCZESNA ESTETYKA JAPOŃSKA

Od dziecinnego pisma po estetykę narodową
„Kobieca” sztuka
Słodka konsumpcja
How cute to be a goddess!
W świecie antybaśni – sprzeciw wobec estetyki kawaii
Superflat girls

ROZDZIAŁ 5: PERFORMANS KULTUROWY W FOTOGRAFII ARTYSTEK JAPOŃSKICH I CHIŃSKICH

Performatywność w życiu codziennym
Niezwykłe na ulicy
Kobieta-lalka w centrum handlowym
Wygląd a tożsamość
Moja historia Chin
Miejska rzeczywistość
Pamiątkowe zdjęcie
Cool Japan made in China
Oniryczna rzeczywistość

ROZDZIAŁ 6: TRADYCYJNE RZEMIOSŁO KOBIECE W REALIZACJACH ARTYSTYCZNYCH CHINEK

Kobiece rzemiosło i jego reprezentacje w zachodniej i chińskiej kulturze
Utkane z ziół i kwiatów
Szelest szat
Dialog pomiędzy naturą a sztuką
Nici łączące przeszłość z przyszłością
Kolekcjonowanie pamięci
Obrazy na jedwabiu
Historia zapisana w strojach

ROZDZIAŁ 7: CIAŁO W TWÓRCZOŚCI WSPÓŁCZESNYCH ARTYSTEK CHIŃSKICH

Obecność aktu w sztuce chińskiej
Portret z historią w tle
Zatrzymane w czasie
Jej oblicze w lustrzanym odbiciu
Subtelna czy wyuzdana erotyka

Podsumowanie
Bibliografia

Korzystamy z plików cookies w celu sprawnej realizacji usług i poprawnego działania strony.
Możesz określić sposób przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Więcej informacji znajdziesz tutaj »