Uspołecznienie rynku: oksymoron czy konieczność? Studium Społecznej Gospodarki Rynkowej -

Uspołecznienie rynku: oksymoron czy konieczność? Studium Społecznej Gospodarki Rynkowej

24,95 zł

Dostępne formaty plików: PDF

Wydawnictwo Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN 978-83-8331-671-0
Data wydania 6 marca 2025
Język: Polski
Liczba stron: 132
Rozmiar pliku: 1,4 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
24,95 zł

Dostępne formaty plików: PDF

Opis

Dla wielu ludzi w Polsce termin Społeczna Gospodarka Rynkowa (SGR) jest nieznany i niejasny, choć koncepcja la w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej została podniesiona do rangi zasady ustrojowej. Sporo osób zapewne zadaje sobie podstawowe pytanie: jak w jednej koncepcji połączyć to, co społeczne, z tym, co rynkowe? Problematyka SGR była przedmiotem analiz prowadzonych głównie przez naszych zachodnich sąsiadów. W Polsce zainteresowanie nią znacznie wzrosło po akcesji naszego kraju do Unii Europejskiej, lecz polscy autorzy wydają się mniej krytyczni niż badacze niemieccy. Rekonstrukcja SGR dokonana w tej monografii nasuwa jednak myśl, że nie jest to doktryna tak spójna intelektualnie i efektywna gospodarczo, jak życzyliby sobie tego jej orędownicy.

Spis treści

Wprowadzenie 7

Rozdział 1. Czy uspołecznienie rynku jest rzeczywistym problemem współczesności? 13

Wstęp 13

1.1. Uspołecznienie rynku – konceptualizacja 14

1.2. Koncepcja uspołecznienia – kontekst intelektualny i historyczny 17

1.3. Wyższa konieczność 25

Rozdział 2. Moment filozofów uporządkowanego rynku – ordoliberalizm 27

Wstęp 27

2.1. Wspólne obserwacje – rozbieżne interpretacje 28

2.2. Ustrój gospodarczy oparty na konkurencji 30

2.3. Aspekt społeczny 34

Rozdział 3. Geneza i treść doktryny Społecznej Gospodarki Rynkowej 39

Wstęp 39

3.1. Termin z gumy 39

3.2. Okoliczności rozwoju doktryny 47

3.3. Specyfika stylu myślenia 51

3.4. Dlaczego SGR należy się uwaga i namysł? 58

Rozdział 4. Specyfiki ordoliberalizmu ciąg dalszy: o władzy państwa, o koncentracji siły ekonomicznej i o kwestii społecznej 61

Wstęp 61

4.1. Jak agent zmian, czyli państwo, ma spełnić warunek uniezależnienia od „grup dominujących”? 63

4.2. Liberalny porządek a demokracja 67

4.3. Indywidualizm a wspólnota 70

4.4. Co leży u podstaw słabości implementacyjnej? 73

Rozdział 5. Niemcy w latach 1951–1967: neokorporatyzm, Społeczna Gospodarka Rynkowa i państwo socjalne 77

Wstęp 77

5.1. Stabilizacja gospodarcza – w zgodzie z ordoliberalnym modelem? 78

5.2. Czy zinstytucjonalizowany dialog może zapobiegać konfliktom i nieprawidłowościom w stosunkach przemysłowych? 82

5.3. Instytucjonalizacja dialogu i układy taryfowe 87

5.4. Funkcjonalne powiązanie zinstytucjonalizowanych negocjacji płacowych z systemem zabezpieczeń społecznych 90

Uwagi końcowe 93

Rozdział 6. Uspołecznienie, konkurencja i dialog w ramach Unii Europejskiej 97

Wstęp 97

6.1. Europejski model społeczny? 99

6.2. Konkurencja a interes publiczny 102

6.3. Zasada konsultacji i równość dostępu do instytucji europejskich 109

Uwagi końcowe 113

Zakończenie 115

Bibliografia 123