Dostępne formaty plików: PDF
Wydawnictwo | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN | 978-83-8331-671-0 |
Data wydania | 6 marca 2025 |
Język: | Polski |
Liczba stron: | 132 |
Rozmiar pliku: | 1,4 MB |
Zabezpieczenie: | Znak wodny |
Dostępne formaty plików: PDF
Dla wielu ludzi w Polsce termin Społeczna Gospodarka Rynkowa (SGR) jest nieznany i niejasny, choć koncepcja la w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej została podniesiona do rangi zasady ustrojowej. Sporo osób zapewne zadaje sobie podstawowe pytanie: jak w jednej koncepcji połączyć to, co społeczne, z tym, co rynkowe? Problematyka SGR była przedmiotem analiz prowadzonych głównie przez naszych zachodnich sąsiadów. W Polsce zainteresowanie nią znacznie wzrosło po akcesji naszego kraju do Unii Europejskiej, lecz polscy autorzy wydają się mniej krytyczni niż badacze niemieccy. Rekonstrukcja SGR dokonana w tej monografii nasuwa jednak myśl, że nie jest to doktryna tak spójna intelektualnie i efektywna gospodarczo, jak życzyliby sobie tego jej orędownicy.
Wprowadzenie 7
Rozdział 1. Czy uspołecznienie rynku jest rzeczywistym problemem współczesności? 13
Wstęp 13
1.1. Uspołecznienie rynku – konceptualizacja 14
1.2. Koncepcja uspołecznienia – kontekst intelektualny i historyczny 17
1.3. Wyższa konieczność 25
Rozdział 2. Moment filozofów uporządkowanego rynku – ordoliberalizm 27
Wstęp 27
2.1. Wspólne obserwacje – rozbieżne interpretacje 28
2.2. Ustrój gospodarczy oparty na konkurencji 30
2.3. Aspekt społeczny 34
Rozdział 3. Geneza i treść doktryny Społecznej Gospodarki Rynkowej 39
Wstęp 39
3.1. Termin z gumy 39
3.2. Okoliczności rozwoju doktryny 47
3.3. Specyfika stylu myślenia 51
3.4. Dlaczego SGR należy się uwaga i namysł? 58
Rozdział 4. Specyfiki ordoliberalizmu ciąg dalszy: o władzy państwa, o koncentracji siły ekonomicznej i o kwestii społecznej 61
Wstęp 61
4.1. Jak agent zmian, czyli państwo, ma spełnić warunek uniezależnienia od „grup dominujących”? 63
4.2. Liberalny porządek a demokracja 67
4.3. Indywidualizm a wspólnota 70
4.4. Co leży u podstaw słabości implementacyjnej? 73
Rozdział 5. Niemcy w latach 1951–1967: neokorporatyzm, Społeczna Gospodarka Rynkowa i państwo socjalne 77
Wstęp 77
5.1. Stabilizacja gospodarcza – w zgodzie z ordoliberalnym modelem? 78
5.2. Czy zinstytucjonalizowany dialog może zapobiegać konfliktom i nieprawidłowościom w stosunkach przemysłowych? 82
5.3. Instytucjonalizacja dialogu i układy taryfowe 87
5.4. Funkcjonalne powiązanie zinstytucjonalizowanych negocjacji płacowych z systemem zabezpieczeń społecznych 90
Uwagi końcowe 93
Rozdział 6. Uspołecznienie, konkurencja i dialog w ramach Unii Europejskiej 97
Wstęp 97
6.1. Europejski model społeczny? 99
6.2. Konkurencja a interes publiczny 102
6.3. Zasada konsultacji i równość dostępu do instytucji europejskich 109
Uwagi końcowe 113
Zakończenie 115
Bibliografia 123