Teatr zaangażowany w Polsce i na świecie. Wrocławski Zeittheater - Praca Zbiorowa

Teatr zaangażowany w Polsce i na świecie. Wrocławski Zeittheater

Praca Zbiorowa

25,00 zł

Dostępne formaty plików: EPUB, MOBI, PDF

Wydawnictwo Universitas
ISBN 978-83-242-6543-5
Data wydania 2021
Język: Polski
Liczba stron: 272
Rozmiar pliku: 17,7 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
Fragment: Pobierz fragment EPUB
Język: Polski
Liczba stron: 272
Rozmiar pliku: 3,6 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
Fragment: Pobierz fragment MOBI
Język: Polski
Liczba stron: 272
Rozmiar pliku: 14,3 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
Fragment: Pobierz fragment PDF
25,00 zł

Dostępne formaty plików: EPUB, MOBI, PDF

Opis

W artystycznej Utopii każde dzieło teatralne byłoby zarzewiem buntu i wywoływałoby realną, spektakularną zmianę jak „bitwa o Hernaniego” czy zdjęcie z afisza Dejmkowskich Dziadów. Pojawiające się w tytule tomu hasło „teatr zaangażowany” odsyła automatycznie do znacznie szerszego kulturowego kontekstu – napięcia między etyką a estetyką. Pytanie o autonomię sztuki, stopień jej wyemancypowania względem przestrzeni społecznej czy szeroko rozumianej sfery politycznej padało nie raz, pomimo to ciągle powraca jako problem determinujący ogląd twórczości artystycznej. Koncepcja tomu i jego przekrojowa struktura opierają się na współczesnej dynamice zjawiska. Autorami tekstów są historycy, teoretycy i praktycy teatru, niezależni dziennikarze. Tę mnogość perspektyw pogłębia aspekt dla analizy dzieła teatralnego fundamentalny – równoczesność aktu kreacji i percepcji. W książce uwzględniona została ta podwójna optyka; spojrzenie „kreatorów” współgra z dekodowaniem przejawów zaangażowania teatru przez „odbiorców”, krytyków i badaczy.
Wydaje się oczywiste, że "teatr zaangażowany” w tym szerokim znaczeniu wykracza już dzisiaj poza sferę tradycyjnie rozumianej sztuki i teatru, znajduje szczególnie dobre warunki rozwoju w Polsce i innych krajach za sprawą wielu zwrotów (społecznego, performatywnego), co oczywiste, ale także w związku z postępującym procesem demokratyzacji społeczeństwa, wymagającym jego aktywności i oporu wobec różnych ośrodków władzy; a to testuje się najlepiej w teatrze (…), który i jako sztuka, i jako instytucja, wreszcie najogólniej jako praktyka kulturowa opiera się po prostu na współobcowaniu bliźnich.
[z recenzji dr hab. Doroty Fox]

Spis treści

Justyna Kowal, Wstęp

I Teatr i polityka

Aneta Głowacka, Teatr polityczny jako detektor zmian społecznych

Svitłana Maksymenko, Teatr dokumentalny na Ukrainie okresu post-Majdanowego (2014–2019): tematy, geografia, inscenizacja

Piotr Rudzki, Politycy w służbie teatru, czyli jak to (z)robiono we Wrocławiu

Barbara Świąder-Puchowska, Odzyskać przepłakane lata. Gdańskie teatry Jedynka i Tako

II Praktyka zaangażowania

Iwona Woźniak, Zaangażowanie teatru społecznego na podstawie działań Teatru Naumionego z Ornontowic

Seth Baumrin, Subpoetics International, a Flying University for the Performer – I tip my hat to Jadwiga Szczawińska-Dawidowa

Julia Roesler, “As if we could change the world…”

Magdalena Grenda, Centrum Rezydencji Teatralnej Scena Robocza jako organizacja społecznie zaangażowana

Magdalena Piekarska, Teatr Polski w podziemiu. Bunt jako metoda twórcza

Maciej Dziaczko, Nowa Offensywa i różne formy zaangażowania

III Przedstawienia

Ramona Słobodzian, Instalacja, performans, happening – teatr operowy szuka ludzkich odruchów

Barbara Michalczyk, Sprawy polsko-niemieckie wokół „Sprawy Jakubowskiego” Eleonory Kalkowskiej

Justyna Kowal, Jaką jesteśmy rzeczpospolitą? – zmierzch paradygmatu (post)romantycznego i teatr czasu przejścia

Noty o autorach

Indeks osobowy

Korzystamy z plików cookies w celu sprawnej realizacji usług i poprawnego działania strony.
Możesz określić sposób przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Więcej informacji znajdziesz tutaj »