Sztuka współpracy. Studium grup artystycznych w czasach PRL - Tomasz Ferenc

Sztuka współpracy. Studium grup artystycznych w czasach PRL

Tomasz Ferenc

29,95 zł

Dostępne formaty plików: PDF

Wydawnictwo Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN 978-83-8331-119-7
Data wydania 18 maja 2023
Język: Polski
Liczba stron: 225
Rozmiar pliku: 5,4 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
29,95 zł

Dostępne formaty plików: PDF

Opis

Książka powstała z myślą o potrzebie ukazania zróżnicowanego kontekstu badania grup artystycznych oraz przybliżeniu historii wybranych kolektywów. Niniejszy tom jest pierwszym i zarazem otwierającym serię monografii poświęconych grupom artystycznym. Zadanie, które sobie postawiliśmy – poza pokazaniem specyfiki konkretnych ugrupowań – ma zapoczątkować dyskusję ukierunkowaną na wypracowanie założeń teoretyczno-metodologicznych badania świata sztuki z perspektywy działania grupowego.

*

W polskiej socjologii brakuje prac dotyczących grup artystycznych […]. Recenzowana książka wypełnia zatem pewną lukę i może stanowić zaczyn serii dotyczącej grup artystycznych i socjologicznych aspektów funkcjonowania artystów czy zespołów muzycznych w polskim społeczeństwie.

dr hab. Radosław Kossakowski, prof. UG

Monografia jest napisana bardzo przystępnym językiem. Czyta się ją z niekłamaną przyjemnością, co odsłania wręcz reporterskie zaangażowanie Autorów. Ów bardzo czytelny i komunikatywny język nie stoi w sprzeczności z głębokością przekazu i bardzo dobrym osadzeniem teoretycznym pracy.

dr hab. Magdalena Szpunar, prof. UJ

Spis treści

WSTĘP 7

Socjologiczna analiza grup artystycznych 7

Wybór grup i metoda badawcza 13

Podziękowania 15

I. FENOMEN ZERO-61: ENERGIA GRUPY I SIŁA SZTUKI 17

Wstęp: „zaczynamy od zera” 17

W poszukiwaniu differentia specifica Zero-61 25

Badanie grup artystycznych w perspektywie socjologii sztuki 33

Metodologia badania 38

Zero-61: środowisko społeczne i wyjątkowość miejsca 39

Rekrutacja do grupy i specjalizacje 48

Praca i zabawa w grupie 51

Strategie wystawiennicze: między żartem a powagą 57

Koniec działalności grupy Zero-61 62

Zakończenie: grupa jako subświat 67

II. GRUPA ARTYSTYCZNA ONEIRON. SZKIC DO PORTRETU ZBIOROWEGO 71

Wstęp: w poszukiwaniu śladów 71

Oneiron – kontekst miejsca 73

Oneiron – o ludziach 77

O początkach Śnialni – Piastowska 1 86

Cel, obszary działań i Czarne Karty 90

Relacje w grupie i życie towarzyskie 99

Relacje z otoczeniem 106

Formuła się wyczerpała? 109

Zakończenie: kolektyw indywidualności 113

III. CZEGOŚ TU BRAK. PRZYCZYNEK DO HISTORII STUDIA ARTYSTYCZNO-BADAWCZEGO I GRUPY SAB 117

Wstęp: improwizująca orkiestra 117

Sztuka polityczna. Od grupy Proagit do Studia Artystyczno-Badawczego 120

Komunizm i Communis. Wspólność w czasach późnego socjalizmu 132

Iść przez życie. Studio A-B jako grupa samokształceniowa 143

Gry ekspresyjne. Współpraca i relacje wewnątrz Studia A-B i grupy SAB 162

Zmiana paradygmatu. Późna moderna i opór wobec alienacji 176

Zakończenie: znak pusty 191

PODSUMOWANIE 193

BIBLIOGRAFIA 203

INDEKS OSOBOWY 213

NOTY O AUTORACH 219

Korzystamy z plików cookies w celu sprawnej realizacji usług i poprawnego działania strony.
Możesz określić sposób przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Więcej informacji znajdziesz tutaj »