Sztuka ma znaczenie - Dagmara Rode

Sztuka ma znaczenie

Dagmara Rode

24,95 zł

Dostępne formaty plików: PDF

Wydawnictwo Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN 978-83-8142-586-5
Data wydania 2020
Język: Polski
Liczba stron: 479
Rozmiar pliku: 3,3 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
24,95 zł

Dostępne formaty plików: PDF

Opis

Tom ofiarowujemy Panu Profesorowi Ryszardowi W. Kluszczyńskiemu jako Jego uczniowie i uczennice, współpracownicy i współpracownice, przyjaciele i przyjaciółki. Książka ta stanowi formę podziękowań za intelektualne stymulacje, motywacje do eksplorowania twórczych działań oraz nade wszystko za naukowe inspiracje, jakie Mu zawdzięczamy. Trudno bowiem znaleźć osobę badającą filmową awangardę, sztukę wideo, a szczególnie sztukę nowych mediów i kulturę cyfrową, która nie odnosiłaby się do zaproponowanych przez Profesora ujęć, konceptualnych schematów i teoretycznych konstruktów lub w inny sposób nie czerpała z Jego dorobku – bogatego i ważnego dla współczesnych dyskursów kulturoznawczych. Tematyczne zróżnicowanie publikacji dowodzi, iż analizy sztuki i kultury nowych mediów – jakkolwiek ustanawiają węzłowy i najbardziej doniosły obszar refleksji Profesora – nie wyczerpują Jego zainteresowań oraz poszukiwań badawczych.

Ze Wstępu

Sztuka ma znaczenie jest tomem o charakterze jubileuszowym, ale to przeznaczenie nie zdominowało konceptu całości publikacji, którą można określić jako bardzo interesującą, przekrojową lekturę na temat sztuki współczesnej. Niezwykle cenne jest to, iż książka stanowi wyraz nie tylko rozmaitych powinowactw intelektualnych z Profesorem Kluszczyńskim, lecz także ciekawy zapis aktualnego stanu polskich badań nad kulturą wizualną, audialną, literacką, audiowizualną, popularną. Znajdują się w niej bowiem teksty o różnej randze i różnorodnym charakterze, w których podejmowane są zagadnienia z rozmaitych kręgów szeroko pojętej sztuki. Autorzy dali wyraz swych zainteresowań, niejednokrotnie zbieżnych z pracami Profesora Kluszczyńskiego albo inspirowanych nimi, jak również zaprezentowali obecnie prowadzone przez siebie badania lub po prostu, w sposób niemal osobisty, spisali własne przemyślenia na tematy, które często nie znajdują swego miejsca w licznych publikacjach, a czasem czekają na odpowiedni moment, by ujrzeć światło dzienne.

Z recenzji dr hab. Barbary Kity, prof. UŚ

Spis treści

Wstęp 7

I. Obrazy na wolności 11

Alicja Helman, Kino według Dimitri Kirsanoffa 13

Kamil Jędrasiak, Zagadnienie rytmu w kinie awangardowym 31

Małgorzata Jakubowska, Kino Godarda, czyli dwie lub trzy rzeczy, które o nim wiem 43

Andrzej Pitrus, Iluzoryczne światło elektronicznego księżyca 57

Karol Jóźwiak, Ewangelia Pasoliniego – między filmem a sztuką interaktywną 63

II. Film 75

Tomasz Kłys, Zaskakujący pean Trzeciej Rzeszy na cześć Powstania Listopadowego: o filmie Karla Hartla Ku wolności 77

Konrad Klejsa, Pamięć lat nazizmu w zachodnioniemieckim kinie lat 1965–1982 – zarys problematyki 93

Magdalena Saryusz-Wolska, Nikt nie woła Kazimierza Kutza – cztery płaszczyzny historii i filmu 115

Kamila Żyto, Dyskretny urok burżuazji Luisa Buñuela – między dwoma paradygmatami sztuki 137

Natasza Korczarowska, Dwa powroty Martina Guerre. Kino w perspektywie mikrohistorii 155

III. Transformacje i transgresje 169

Piotr Sitarski, Oliwki komisarza Maigret 171

Ewa Ciszewska, Supermen czeskiej kultury – Jára Cimrman 185

Katarzyna Prajzner, Mściciele zmieniają świat: o przemianach kina pod wpływem rewolucji cyfrowej 201

Dagmara Rode, „You have a pussy, I have a dick.” Porno jako strategia (marketingowa) w przemyśle muzycznym – przypadek Pussy Rammsteina 215

Blanka Brzozowska, „Playable city” albo historia pewnej kąpielowej kaczki. „Terapeutyczna” twórczość Florentijna Hofmana 231

IV. Cyberkultura 245

Piotr Celiński, Od pikseli do interaktywnej performatywności. Dynamika cyfrowej wizualności i obrazów 247

Mirosław Filiciak, Między graczem a widzem. Niestabilne historie gier cyfrowych 259

Maria B. Garda, Paweł Grabarczyk, Technologiczna wzniosłość demosceny 269

Andrzej Radomski, Badanie świata obrazów (na przykładzie Gwiezdnych wojen) 281

Jan Stasieńko, Ruch i posthumanizm – systemy motion capture w perspektywie historycznej 291

V. Sztuka interaktywna 305

Izabela Franckiewicz-Olczak, Między egalitaryzmem sztuki a elitaryzmem muzeum 307

Antoni Porczak, Interaktywność użytkownicza 319

Sidey Myoo, Wartości metafizyczne w sztuce elektronicznej 329

Agnieszka Przybyszewska, Strach przed czytaniem. Koncepcja lektury jako przejażdżki w kontekście wybranych prac José Aburto Zolezziego 341

Monika Górska-Olesińska, Trajektorie języka w bio-techno-logicznym świecie. „Ożywianie” 361

Anna Nacher, Sztuka dźwięku – choreografia odmiennych stanów materialności 383

Maciej Ożóg, Nadzór technologiczny i technologie nadzoru w twórczości Rafaela Lozano-Hemmera 395

Ewa Wójtowicz, Rok 2000 jest tylko 16 lat stąd. Sztuka elektronicznej autostrady 417

Paweł Sołodki, Narodziny, życie i śmierć dokumentu interaktywnego 429

Marcin Składanek, Konwencjonalne algorytmy sztuki generatywnej 445

Piotr Zawojski, Nowe media i sztuka nowych mediów w epoce postcyfrowej 461

Korzystamy z plików cookies w celu sprawnej realizacji usług i poprawnego działania strony.
Możesz określić sposób przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Więcej informacji znajdziesz tutaj »