Szczerze o HRze. Gotowe rozwiązania -

Szczerze o HRze. Gotowe rozwiązania

59,00 zł

Dostępne formaty plików: EPUB, PDF

Wydawnictwo Wolters Kluwer
ISBN 978-83-8390-087-2
Data wydania 30 września 2024
Język: Polski
Liczba stron: 148
Rozmiar pliku: 869,4 KB
Zabezpieczenie: Znak wodny
Fragment: Pobierz fragment EPUB
Język: Polski
Liczba stron: 148
Rozmiar pliku: 1,9 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
Fragment: Pobierz fragment PDF
59,00 zł

Dostępne formaty plików: EPUB, PDF

Opis

Jak zaplanować zatrudnienie pracownika? Jaką przygotować umowę: o pracę czy cywilną? O co chodzi w kwestii mobbingu i jak zwolnić pracownika? Na te między innymi pytania – lekkim i zrozumiałym językiem – odpowiada ceniony adwokat, który od blisko 30 lat doradza największym międzynarodowym i polskim firmom w zakresie prawa pracy.

Poradnik zawiera konkretne odpowiedzi na problemy prawne, które najczęściej pojawiają się w pracy specjalistów HR.

Autor wskazuje rozwiązania adekwatne do danej sytuacji i wyjaśnia zagadnienia dotyczące między innymi:

  • zatrudniania i zwalniania pracowników,
  • czasu pracy i nadgodzin,
  • zakazu konkurencji,
  • premii i nagród,
  • sporów z pracownikami,
  • mobbingu.

W książce znajdziesz odpowiedzi na pytania dotyczące m.in.:

  • O co naprawdę chodzi w umowie o zakazie konkurencji?
  • Czym jest zakaz dyskryminacji, czy to jest to samo co nierównouprawnienie?
  • Jakie są konsekwencje tego, że zasady premiowe mają charakter regulaminu wynagradzania?
  • Co robić, kiedy ktoś poskarży się na mobbing?
  • Jak powstaje związek i co to jest międzyzakładowa organizacja związkowa?
  • Jak najczęściej dochodzi do konfliktów z pracownikami?

Publikacja jest skierowana przede wszystkim do pracowników działów HR, prawników zajmujących się prawem pracy oraz aplikantów zawodów prawniczych, którzy chcą specjali­zować się w tej dziedzinie.

„Pracownicy HR-u mierzą się z codziennymi problemami, często z trudem i bezowocnie szukając pomocy prawnej w książkach czy u prawników. W książkach znajdą informację o odnośnych przepisach. A prawnicy…? Przesyłają opinię liczącą 10 stron, którą trzeba czytać długo i cierpliwie, piszą bowiem językiem zrozumiałym chyba tylko dla nich samych. Nawet jeśli doszukamy się jakiejś odpowiedzi, to utonie ona w odmętach bezpiecznych sformułowań: „to zależy…”, „wydaje się…”, „sprawa nie jest całkiem jasna…” itd., itd. A my tu i teraz musimy podjąć decyzję! Zwolnić, czy nie zwolnić? Zapłacić, czy nie zapłacić?”

Ze wstępu

Spis treści

Wykaz skrótów  | str. 9

Wstęp  | str. 11

Rozdział 1. Zatrudnienie  | str. 13

1.1. Jaka umowa?  | str. 13

1.2. Co to znaczy „kontrakt” albo „umowa cywilna” i jakie są rodzaje tych „umów cywilnych”? Dzieło a zlecenie, a agencja  | str. 14

1.3. Różnice fiskalne  | str. 17

1.4. Pozostałe różnice między umowami cywilnymi i umowami o pracę  | str. 20

1.4.1. Rozwiązanie umowy  | str. 21

1.4.2. Urlopy  | str. 23

1.4.3. Zwolnienia chorobowe i inne świadczenia  | str. 23

1.4.4. Przekwalifikowanie umowy cywilnej na umowę o pracę  | str. 24

Rozdział 2. Zakaz konkurencji  | str. 31

2.1. Czy zawierać umowy o zakazie konkurencji? Czy zawsze warto, skoro trzeba płacić odszkodowanie? A jeżeli pracownik odmówi podpisania…?  | str. 31

2.2. Najważniejsze – jak zrobić, aby umowa była opcją dla pracodawcy?  | str. 33

2.3. O co naprawdę chodzi w umowie o zakazie konkurencji?  | str. 35

2.4. Umowa cywilna z kontraktorem  | str. 36

2.5. Góra sama prosi o zakaz konkurencji  | str. 37

2.6. Czy jeżeli nie zawrzemy umowy o zakazie konkurencji, to znaczy, że pracownik może konkurować?  | str. 37

2.7. Pracownik narusza umowę  | str. 39

2.8. Wyłączność – czy można zastrzec, że pracownikowi nie wolno podejmować żadnych dodatkowych zajęć, nie tylko konkurencyjnych?  | str. 40

Rozdział 3. Czas pracy i nadgodziny  | str. 43

3.1. Jak to z tym czasem było?  | str. 43

3.2. OK, dość gadania – płacić czy nie?  | str. 46

3.3. Co z ewidencją czasu pracy?  | str. 46

3.4. A ewidencja elektroniczna wszystko załatwi automatycznie  | str. 47

3.5. A czas zadaniowy? W czasie zadaniowym nie płaci się nadgodzin  | str. 48

3.6. Ryczałt  | str. 50

3.7. A wyłączenia z nadgodzin? Czy są jakieś grupy, którym nadgodziny nie przysługują?  | str. 50

3.8. Jak wyglądają sądowe sprawy o nadgodziny?  | str. 51

Rozdział 4. Równouprawnienie  | str. 53

4.1. Z perspektywy prawa – co to jest to równouprawnienie?  | str. 54

4.2. Czym jest zakaz dyskryminacji, czy to jest to samo co nierównouprawnienie?  | str. 54

4.3. Czy równouprawnienie i dyskryminacja dotyczy tylko wynagrodzenia?  | str. 56

4.4. Molestowanie  | str. 56

4.5. Co robić, jeżeli ktoś się poskarży na dyskryminację czy molestowanie?  | str. 57

4.6. A jeżeli pracownik poskarży się do centrali w Londynie czy w Nowym Jorku?  | str. 59

4.7. Dyrektywa o przejrzystości wynagrodzeń  | str. 59

Rozdział 5. Premie i nagrody  | str. 63

5.1. Czym zatem są premie i jaka jest różnica między premią i nagrodą?  | str. 63

5.2. Jakie są konsekwencje tego, że zasady premiowe mają charakter regulaminu wynagradzania?  | str. 65

5.3. Nasze zasady premiowania są bardzo szczegółowe i muszą być zmieniane co kwartał  | str. 67

5.4. Doroczne e-maile „premiowe” z zadaniami rocznymi  | str. 68

5.5. Regulaminy z zagranicy  | str. 69

5.6. Utrata premii w związku z rozwiązaniem umowy o pracę  | str. 70

5.7. Premie przy rozwiązaniu umowy  | str. 70

5.8. Premie retencyjne  | str. 71

5.9. Semantyka premiowa  | str. 72

Rozdział 6. Mobbing  | str. 75

6.1. Co robić, kiedy ktoś poskarży się na mobbing?  | str. 76

6.2. Kat przebrany za ofiarę  | str. 77

6.3. Jak nie dopuszczać do mobbingu?  | str. 79

6.4. Zmniejszanie ryzyka  | str. 80

Rozdział 7. Zwolnienia  | str. 81

7.1. Wypowiedzenie umowy o pracę  | str. 81

7.2. Przyczyna ekonomiczna  | str. 84

7.3. Konsultacja związkowa  | str. 92

7.4. Dyscyplinarka  | str. 93

7.5. Spotkanie zwolnieniowe i porozumienie o rozwiązaniu umowy o pracę  | str. 95

7.6. Czy warto w porozumieniu wpisywać coś jeszcze?  | str. 101

7.7. Zwolnienie zdalne  | str. 103

7.8. Zwolnienia grupowe  | str. 104

Rozdział 8. Związki zawodowe  | str. 107

8.1. Zapobieganie jest lepsze niż leczenie  | str. 107

8.2. Jak powstaje związek i co to jest międzyzakładowa organizacja związkowa?  | str. 109

8.3. Jak reagować na powstanie związku?  | str. 113

8.4. Lista członków  | str. 117

8.5. Godziny związkowe i zwolnienia doraźne  | str. 118

8.6. Ochrona związkowa, dyscyplinowanie związkowców aż do zwolnienia chronionych  | str. 122

8.7. Negocjacje ze związkami  | str. 125

8.8. Dużo szczegółów, a jaki w ogóle jest model ruchu związkowego w Polsce?  | str. 129

Rozdział 9. Przedstawicielstwa pracownicze  | str. 133

9.1. Rada pracowników  | str. 133

9.2. Przedstawicielstwa pracownicze  | str. 135

Rozdział 10. Korporacje  | str. 137

10.1. Praca dla innych spółek  | str. 137

10.2. Przełożony w innej spółce  | str. 139

Rozdział 11. Spory z pracownikami  | str. 141

11.1. Jak najczęściej dochodzi do konfliktów z pracownikami?  | str. 141

11.2. Jak przerwać impas?  | str. 142

11.3. Ale przecież my nie chcemy się sądzić przez ileś lat! My chcemy zamknąć tę sprawę!  | str. 143

11.4. Co będzie w ugodzie? Nie możemy przyznać, że roszczenia są zasadne!  | str. 145