Rzeczywistość (nie)opisana. Życie teatru na łamach prasy branżowej w latach 1983–1989 - Joanna Królikowska

Rzeczywistość (nie)opisana. Życie teatru na łamach prasy branżowej w latach 1983–1989

Joanna Królikowska

19,95 zł

Dostępne formaty plików: PDF

Wydawnictwo Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN 978-83-8220-050-8
Data wydania 2020
Język: Polski
Liczba stron: 209
Rozmiar pliku: 6,4 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
19,95 zł

Dostępne formaty plików: PDF

Opis

Jest to wartościowa poznawczo i oparta na rzetelnych rozpoznaniach źródłowych rozprawa, która w zdyscyplinowany (pod względem formalnym i metodologicznym) sposób przedstawia wizje życia teatralnego kreowane przez trzy czasopisma branżowe ukazujące się w latach osiemdziesiątych ubiegłego stulecia.

Nadal brakuje opracowań dotyczących dziejów krytyki teatralnej w ostatnich latach trwania PRL. Książka Pani Joanny Królikowskiej świetnie pokazuje społeczno-polityczne uwikłania redaktorów naczelnych, ich zmagania z cenzurą, a także sieć napięć polityczno-towarzyskich, które odciskały piętno na indywidualnych strategiach pisarskich i krytycznych. Publikacja jest ciekawą i inspirującą propozycją uzupełniającą dotychczasowy stan wiedzy na temat życia społeczno-kulturalnego w Polsce w latach osiemdziesiątych XX stulecia. Postawa badawcza, wolna od przekonania o możliwości stworzenia „obiektywnego”, opartego na „prawdzie” i ponadjednostkowego obrazu przeszłej rzeczywistości, wymaga precyzyjnego warsztatu badawczego związanego m.in. z krytyką źródeł. W tym przypadku Autorka wykazała się sporymi umiejętnościami.

Z recenzji prof. dr. hab. Krzysztofa Kurka

Spis treści

Wstęp 7

Rozdział I. Fakty, czyli co wiadomo „na pewno” 15

1.1. Redagowali, pisali, wydawali 16

1.2. Teatr, jaki był 23

Rozdział II. Trzy czasopisma – trzy teatry? 27

2.1. „Teatr”: pesymistyczny obraz z optymistycznym akcentem 28

2.1.1.Czy teatr jest produktem, a widz klientem? 31

2.1.2. Jaka płaca, taka praca (albo na odwrót)? 38

2.1.3. Teatry „A” i teatry „B” 44

2.1.4.A może jednak wolny rynek? 48

2.2. A ty mnie na wyspy szczęśliwe zawieź, czyli „Dialogu” ucieczka od PRL 51

2.2.1. Teatr i przymierze 53

2.2.2. Co dalej z przymierzem? 59

2.2.3. Metakomentarz zamiast „osobofotela” 66

2.3. „Scena”: zwrot ku prowincji i popkulturze 74

2.3.1. W terenie 75

2.3.2. Gdy w teatrze kryzys, triumfuje muzyka 82

Rozdział III. „Zna pani tę historię? Nie znam” (czyli rozmowy o przeszłości) 85

3.1. Redaktorzy naczelni – postawy i nastroje 86

3.2. Redakcje i ich strategie 95

3.3. Gry z cenzurą 109

3.4. Życie teatralne – weryfikacja 114

3.5. Zawsze tu i zawsze tak 127

(Nie)zakończenie 129

Rozmowa z Izabellą Cywińską 135

Rozmowa z Małgorzatą Dziewulską 139

Rozmowa ze Sławomirą Łozińską 143

Rozmowa z Januszem Majcherkiem 147

Rozmowa z Tadeuszem Nyczkiem 155

Rozmowa z Barbarą Osterloff 161

Rozmowa z Krzysztofem Sielickim 169

Rozmowa z Jackiem Sieradzkim 177

Rozmowa z Małgorzatą Szpakowską 183

Rozmowa z Lechem Śliwonikiem 189

Bibliografia 197

Indeks nazwisk 203

Korzystamy z plików cookies w celu sprawnej realizacji usług i poprawnego działania strony.
Możesz określić sposób przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Więcej informacji znajdziesz tutaj »