Ruch Muzyczny 13/2025 - Opracowanie zbiorowe

Ruch Muzyczny 13/2025

Opracowanie zbiorowe

6,90 zł

Dostępne formaty plików: PDF

Wydawnictwo PWM
ISBN
Data wydania 3 lipca 2025
Język: Polski
Liczba stron: 44
Rozmiar pliku: 7,4 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
6,90 zł

Dostępne formaty plików: PDF

Opis

#13/2025


W nowym numerze między innymi:

Problemy z muzyką rosyjską. O miejscu muzyki w rosyjskim projekcie imperialnym pisze Mikołaj Banaszkiewicz, o zmianach w repertuarach instytucji kultury Igor Torbicki, a z dyrektorem Filharmonii Narodowej Ukrainy rozmawia Joanna Kwapień.

Relacje z festiwali: Händel-Festspiele, Ephemera, Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu, Muzycznego Festiwalu w Łańcucie, Konkursu Moniuszkowskiego, a także koncertów w Warszawie, Dreźnie i we Wrocławiu oraz ze spektakli: „Borys Godunow” w Amsterdamie, „Duch wojewody” w TW–ON, „Turandot” w Poznaniu, „Przygody Pinokia” w Łodzi i nowa opera Venablesa w Moguncji.

Recenzje płyt, m.in: „Mszy h-moll” w interpretacji Pygmaliona, nowego albumu Fatmy Said czy „Dafnis i Chloe” w wykonaniu LSO, a także książki „Dźwięki, ludzie i nasłuchiwanie miasta” Marty Michalskiej oraz nut „Ghanaian Xylophone Music for Marimba”.

O muzykologii wrażliwej dyskutują Grzegorz Piotrowski i Sławomir Wieczorek.

Nowy odcinek cyklu „Wydział Instrumentalny” Beniamina Vogla.

Spis treści

Spis treści:


OD REDAKCJI

Bomby nie milkną – Karolina Dąbek


AKTUALNOŚCI

To drewno dyktuje warunki – Magdalena Lubocka

Przegląd wydarzeń – opr. Maciej Kucharski


STREFA RUCHU: Muzyka rosyjska

Muzyka w rosyjskim projekcie imperialnym – Mikołaj Banaszkiewicz

Z Archiwum R: Co po reżimie? – Opr. Katarzyna Ryzel

Solidarność bez konsekwencji – Igor Torbicki

Co nam zrobił Czajkowski? – Joanna Kwapień


RELACJE

Nowe impulsy – Ewa Burzawa-Wessel

Nowa operowość – Iza Smelczyńska

Czarodziejskie olbrzymy – Michał Bajer

Ciemne chmury nad Sinfonią – Monika Wrzesińska

Od Bogurodzicy do Paula Younga – Monika Partyk

Zagraniczne głosy, polski konkurs – Tomasz Pasternak

Klęska urodzaju – Joanna Kwapień

Burza na Olimpie – Jakub Strużyński

Elektryzujący debiut – Mateusz Ciupka

Życie codzienne i political thriller – Jacek Marczyński

Szalone życie w sanatorium – Jacek Marczyński

Ich mała stabilizacja – Michał Bajer

Opera o dojrzewaniu – Olaf Jackowski

Przeciwko reprezentacji – Monika Żyła


WYDAWNICTWA

Posąg Bacha ożywiony – Dominika Micał

Śpiewając pieśni – Bartosz Witkowski

Kontrolowane szaleństwo – Bartosz Witkowski

Limbo między barokiem a klasycyzmem – Karolina Kolinek-Siechowicz

Między wirtuozerią a innym wymiarem – Łucja Siedlik

Adèle Hugo, chociaż przebrana – Dominika Micał

Altówka śpiewająca – Dominika Micał

Brać i słuchać – Łucja Siedlik

Z archeologii spektralizmu – Rafał Wawrzyńczyk

40 lat z wiolonczelą – Małgorzata Heinrich

Pomieszanie języków – //pio/tka/czy//

Słuchając XIX-wiecznej Warszawy – Ewelina Grygier

Być jak Steve Reich – Miłosz Pękala


SWOBODA RUCHU

Czasem niewrażliwa, czasem przewrażliwiona – Grzegorz Piotrowski

Jak dotarliśmy do (nie)wrażliwości i jak z niej wybrnąć? – Sławomir Wieczorek


FELIETON

Czy instrument ma narodowość? – Remigiusz Mazur-Hanaj


REKOMENDACJE

Wydarzenia muzyczne na najbliższe dwa tygodnie poleca redakcja

Wydział instrumentalny

„Skrzypce nadziei” z Dachau – Beniamin Vogel