Prozodia zapisana dla aktorów i lektorów - Anita Grzegorzewska

Prozodia zapisana dla aktorów i lektorów

Anita Grzegorzewska

22,45 zł

Dostępne formaty plików: PDF

Wydawnictwo Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN 978-83-8220-985-3
Data wydania 1 stycznia 2022
Język: Polski
Liczba stron: 220
Rozmiar pliku: 2,0 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
22,45 zł

Dostępne formaty plików: PDF

Opis

W Prozodii zapisanej dla aktorów i lektorów autorka proponuje spójny i przemyślany system notacji warstwy brzmieniowej, a następnie z powodzeniem stosuje go w praktyce, zapisując fragmenty starannie wyselekcjonowanych audiobooków w wykonaniu znakomitych polskich aktorów. Publikacja przeznaczona jest dla osób, dla których ważna jest praca głosem, a w szczególności dla aktorów, dziennikarzy, lektorów, przedstawicieli promocji i reklamy, nauczycieli. Może stanowić narzędzie edukacji nie tylko w uczelniach artystycznych czy w redakcjach, lecz także w szkole – podczas nauki sprawnego i pięknego czytania, autoprezentacji, sztuki wystąpień publicznych, retoryki, wreszcie na warsztatach aktorskich i mikrofonowych.

Książkę zaleca się do lektury wszystkim, których interesuje sztuka pięknego, efektownego i przekonującego mówienia – tu w zakresie brzmienia ludzkiej mowy.

prof. dr hab. Zofia Uzelac
PWSFTviT w Łodzi

Autorce udało się harmonijnie połączyć model zapisu prozodii – a samo stworzenie tego modelu było wielkim osiągnięciem naukowym badaczki – z jego zastosowaniem praktycznym. Zaprezentowany przez nią sposób zapisu prozodii polskiej jest obecnie najlepszym modelem w polskim językoznawstwie.

prof. dr hab. Kazimierz Ożóg
Uniwersytet Rzeszowski

Spis treści

Przedmowa 9

Cel i założenia książki 23

Prymat mowy nad pismem 23

Prozodia w badaniach audytywnych 26

Dobór tekstów 31

System notacji prozodycznej 34

Potencjał badawczy i dydaktyczny publikacji 43

Zastosowanie systemu prozodycznego 45

Kornel Makuszyński – Awantura o Basię, czyta Krystyna Janda 45

Alan Alexander Milne – Chatka Puchatka, czyta Janusz Gajos 60

Umberto Eco – Cmentarz w Pradze, czyta Jarosław Gajewski 72

Tove Jansson – Dolina Muminków w listopadzie, czyta Krzysztof Kowalewski 83

Olga Tokarczuk – Droga chlebowa, czyta Anna Dymna 94

Astrid Lindgren – Dzieci z Bullerbyn, czyta Edyta Jungowska 105

Witold Gombrowicz – Ferdydurke, czyta Piotr Fronczewski 116

Joanne K. Rowling – Harry Potter i Kamień Filozoficzny, czyta Piotr Fronczewski 127

Stanisław Lem – Kongres futurologiczny, czyta Adam Ferency 137

Michaił Bułhakow – Mistrz i Małgorzata, czyta Wiktor Zborowski 147

Wieniedikt Jerofiejew – Moskwa-Pietuszki, czyta Roman Wilhelmi 156

Henryk Sienkiewicz – Pan Wołodyjowski, czyta Janusz Gajos 165

Emily Brontë – Wichrowe Wzgórza, czyta Anna Seniuk 178

Hermann Hesse – Wilk Stepowy, czyta Jan Peszek 187

Ryszard Kapuściński – Wojna futbolowa, czyta Krystyna Czubówna 197

Wykaz opisanych tekstów 209

Teksty drukowane 209

Wykonania głosowe 210

Literatura cytowana 211

Literatura zalecana 213

Spis tabel 217

Korzystamy z plików cookies w celu sprawnej realizacji usług i poprawnego działania strony.
Możesz określić sposób przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Więcej informacji znajdziesz tutaj »