Książka kompleksowo przedstawia rozwiązania dotyczące zarządzania zgodnością, polityki etyki i ochrony sygnalistów w odniesieniu do samorządu terytorialnego z uwzględnieniem aspektów prawnych, organizacyjnych oraz społecznych.
Autor omawia aktualne regulacje prawne, uwarunkowania wdrożeniowe oraz zagrożenia i pułapki wynikające z rozumienia przepisów prawnych. Proponuje ponadto działania oraz wzory aktów wewnętrznych i dokumentów, które wspomogą jednostki samorządu terytorialnego i ich komórki organizacyjne w skuteczniejszym wdrażaniu systemu ochrony sygnalistów.
Opracowanie zostało wzbogacone o:
• analizę ochrony sygnalistów z punktu widzenia wolności wypowiedzi,
• kwestie związane z istotą i bezpośrednim stosowaniem dyrektywy w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii,
• wnioski de lege ferenda – propozycje wprowadzenia zmian w obowiązującym prawie oraz uzasadnienie potrzeby ich dokonania,
• wykaz dokumentacji całościowego podejścia do ochrony sygnalistów na przykładzie administracji gminnej.
Autor chce nie tylko pogłębić świadomość znaczenia ochrony sygnalistów w administracji lokalnej, lecz także zainspirować do działań, które wzmocnią transparentność, uczciwość i etyczność funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego. Wyjaśnia, że podstawą tych działań jest wprowadzenie lokalnej polityki antykorupcyjnej i działań etycznych w administracji samorządowej oraz wdrożenie rozwiązań organizacyjnych zapewniających zarządzanie zgodne z prawem, regulaminami wewnętrznymi, dobrymi praktykami, kodeksami etycznymi oraz oczekiwaniami społecznymi (system compliance).
Publikacja przeznaczona jest dla pracowników samorządowych, urzędników, radnych oraz przedstawicieli organizacji pozarządowych. Będzie pomocna dla pracowników działów compliance, obsługi prawnej i wszystkich zainteresowanych kwestią ochrony sygnalistów.
Wykaz skrótów | str.17
Wstęp | str.27
Część I
Ogólna
Rozdział I
Dyrektywa 2019/1937 w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii – istota i znaczenie | str.39
- Wprowadzenie | str.39
- Standard ochrony sygnalistów | str.40
- Kontekst | str.41
- Istota dyrektywy | str.42
- Znaczenie dyrektywy | str.45
- Wdrożenie dyrektywy | str.47
- Ochrona sygnalistów a RODO | str.48
Rozdział II
Skutki zwłoki w implementacji dyrektywy 2019/1937 | str.51
- Brak transpozycji dyrektywy | str.51
- Brak właściwej implementacji dyrektyw w porządku krajowym z punktu widzenia sygnalisty | str.56
- Stan wiedzy w JST o obowiązku ochrony sygnalistów po upływie terminu do transpozycji dyrektywy | str.57
- Ochrona sygnalistów na gruncie art. 10 EKPC | str.59
- Wolność wypowiedzi a dozwolona krytyka władzy czy pracodawcy przez sygnalistę | str.64
Rozdział III
Zakres podmiotowy obowiązków wdrożeniowych w sferze publicznej | str.67
- Wprowadzenie | str.67
- Organy publiczne | str.68
- Podmioty publiczne | str.70
- Charakter obowiązku | str.71
- Wyłączenie z art. 23 ust. 5 u.o.s. | str.73
- Wyłączenie z art. 23 ust. 5 u.o.s. w kontekście celów dyrektywy 2019/1937 | str.74
- Urząd gminy i starostwo powiatowe jako szczególne jednostki organizacyjne | str.75
Rozdział IV
Instytucja prawna sygnalisty i zakres jego ochrony | str.77
- Pojęcie legalne sygnalisty | str.77
- Praktyczny wymiar pytania, kto może być sygnalistą | str.79
- Przedmiot zgłoszenia | str.79
- Zakres ochrony sygnalistów | str.81
- Od kiedy ochrona sygnalisty? | str.84
- Sygnalista jako osoba szczególnie chroniona | str.85
- Załatwianie sprawy sygnalisty | str.85
- Sprawa z zakresu prawa pracy | str.86
- Kumulacja roszczeń pracowniczych i o odszkodowanie | str.87
Rozdział V
Tajemnice, wyłączenia, poufność i ochrona danych | str.91
- Wprowadzenie | str.91
- Wyłączenia przedmiotowe w ochronie sygnalistów | str.92
- Brak kontekstu związanego z pracą jako przesłanka wyłączenia przedmiotowego | str.94
- Tajemnica dziennikarska | str.96
- Tajemnica przedsiębiorstwa | str.97
- Poufność tożsamości sygnalisty | str.98
- Prawa osoby, której dotyczy zgłoszenie | str.101
- Kwestie informatorów | str.102
- Przetwarzanie i przechowywanie danych osobowych | str.102
- Administrator danych osobowych | str.103
Rozdział VI
Podstawowe uwarunkowania wdrożeniowe | str.107
- Uwarunkowania ogólne | str.107
- Interes publiczny jako niejedyna z przesłanek działania sygnalisty | str.109
- Zgłoszenia anonimowe | str.110
- Wady ustawy o ochronie sygnalistów | str.111
Rozdział VII
Role organów JST i urzędów je obsługujących w procesie wdrożeń | str.113
- Wprowadzenie | str.113
- Sygnalista w urzędzie – u pracodawcy samorządowego – podmiotu publicznego | str.114
- Sygnalista w urzędzie jako aparacie pomocniczym organu publicznego | str.115
- Sygnalista w urzędzie jako jednostce wspólnej obsługi | str.121
Rozdział VIII
Czy rynek usług whistleblowingowych wypaczył cele wdrożeń? | str.123
- Rynek usług i produktów whistleblowingowych – podaż | str.123
- Rynek usług i produktów whistleblowingowych – popyt | str.125
Rozdział IX
Compliance w JST jako znikający punkt odniesienia | str.127
Rozdział X
Etyczność działania w administracji samorządowej | str.135
- Wprowadzenie | str.135
- Znaczenie etyki w administracji samorządowej | str.137
- Polityka etyczna w JST | str.138
- Dokumenty wspierające infrastrukturę etyczną urzędu JST | str.140
- Pełnomocnik ds. etyki w urzędzie JST | str.141
- Standardy etyczne pracowników samorządowych | str.142
- Czynniki ryzyka wpływające na nieetyczne działania | str.144
- Polityka etyczna, ze szczególnym uwzględnieniem działań antykorupcyjnych, w kontekście sygnalistów | str.144
Część II
Zagadnienia szczegółowe związane z obowiązkami wdrożeniowymi dotyczącymi ochrony sygnalistów w JST
Rozdział I
Przedmiot zgłoszeń styczny z innymi procedurami | str.151
- Wprowadzenie | str.151
- Tryby uzupełniające się | str.152
- Tryby wykluczające się | str.155
Rozdział II
Stosowanie Kodeksu postępowania administracyjnego w sprawach sygnalistów | str.159
- Założenia wyjściowe | str.159
- Kodeks postępowania administracyjnego w wewnętrznym postępowaniu zgłoszeniowym przed podmiotami prawnymi | str.160
- Kodeks postępowania administracyjnego w zewnętrznym postępowaniu zgłoszeniowym przed organem publicznym | str.161
3.1. Wprowadzenie | str.161
3.2. Właściwość organów publicznych i rozstrzyganie sporów o właściwość | str.162
3.3. Zbieg skargi i zgłoszenia o naruszeniu | str.162
3.4. Zaświadczenie | str.163
Rozdział III
Metodologia wdrożeń w JST | str.165
- Przedmiot i termin wdrożeń | str.165
1.1. Procedury i kanały informacyjne | str.165
1.2. Kadry i szkolenia | str.165
1.3. Bezpieczeństwo danych osobowych | str.166
1.4. Inne obowiązki | str.166
1.5. Terminy | str.166
- Podstawowe kroki przed decyzją o wdrożeniu systemu zgłoszeń sygnalistów | str.167
- Harmonogram wdrażania systemu zgłoszeń sygnalistów | str.168
Rozdział IV
Kanały zgłoszeniowe – dostępne i postulowane | str.173
- Wymogi prawne | str.173
- Prymat aplikacji webowych | str.175
- Podstawowe wymagania wobec aplikacji webowych i ich dostawców | str.176
Rozdział V
Procedura zgłoszeń wewnętrznych i zewnętrznych | str.179
- Podobieństwa i różnice | str.179
- Przykłady pułapek legislacyjnych w budowaniu procedur zgłoszeniowych | str.182
- Procedura zgłoszeń wewnętrznych | str.184
3.1. Charakter prawny procedury | str.184
3.2. Podmiot zewnętrzny | str.187
3.3. Wytyczne co do treści zarządzenia wprowadzającego procedurę | str.187
3.4. Wytyczne co do treści procedury | str.190
- Procedura zgłoszeń zewnętrznych | str.193
4.1. Wprowadzenie | str.193
4.2. Wytyczne w zakresie ustalenia i wprowadzenia procedury | str.195
Rozdział VI
Kadry | str.201
- Systematyka stanowisk urzędniczych i pomocniczych w JST | str.201
- Zadania pracowników załatwiających sprawy sygnalistów | str.202
2.1. Zadania ogólne z zakresu compliance | str.202
2.2. Zadania szczegółowe dotyczące sygnalistów | str.204
2.3. Zadania związane z funkcją gwaranta | str.206
- Pozycja organizacyjna | str.206
3.1. Komórka organizacyjna | str.206
3.2. Usytuowanie w organizacji | str.207
3.3. Upoważnienia | str.207
- Obowiązki i odpowiedzialność | str.208
4.1. Podstawowe obowiązki | str.208
4.2. Obowiązki szczególne | str.209
4.3. Odpowiedzialność | str.209
- Kwalifikacje | str.210
5.1. Wymogi kwalifikacyjne ogólne | str.210
5.2. Wymogi kwalifikacyjne szczególne | str.212
5.3. Wytyczne w zakresie kompetencji miękkich | str.213
- Wytyczne w zakresie kadr i organizacji załatwiania spraw sygnalistów w JST | str.215
Rozdział VII
Szkolenia i edukacja | str.219
- Wprowadzenie | str.219
- Wytyczne w zakresie wdrażania planu szkoleń i edukacji | str.220
Rozdział VIII
Obowiązki towarzyszące | str.223
- Prowadzenie rejestru zgłoszeń wewnętrznych | str.223
- Prowadzenie rejestru zgłoszeń zewnętrznych | str.225
- Sprawozdanie dotyczące zgłoszeń zewnętrznych | str.227
- Obowiązek publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej zasad dotyczących zgłoszenia zewnętrznego | str.228
Rozdział IX
Żądanie zaświadczenia w sprawach sygnalistów | str.231
- Wprowadzenie | str.231
- Art. 38 u.o.s. jako samodzielna podstawa prawna do wydawania zaświadczeń dla sygnalistów | str.232
- Zakres podmiotowy postępowań o wydawanie zaświadczeń dla sygnalistów na podstawie art. 38 u.o.s. | str.234
- Interes prawny w uzyskaniu zaświadczenia w oparciu o art. 38 u.o.s. | str.235
- Forma i treść żądania wydania zaświadczenia na podstawie art. 38 u.o.s. | str.237
- RODO w postępowaniach o wydanie zaświadczenia na podstawie art. 38 u.o.s. | str.237
- Zaświadczenia w sprawach sygnalistów wydawane na podstawie art. 217 k.p.a. | str.238
Rozdział X
Zakres ochrony pracowników załatwiających sprawy sygnalistów | str.241
Rozdział XI
Liczba mieszkańców JST a obowiązek ustalenia kanałów wewnętrznych | str.245
- Znowu problem z art. 23 ust. 5 u.o.s. | str.245
- Mieszkaniec gminy czy mieszkaniec powiatu? | str.247
- Metody ustalania liczby mieszkańców | str.248
- Kto ma ustalić liczbę mieszkańców danej JST? | str.251
Rozdział XII
Odesłanie z art. 10 ust. 1 u.o.s. na przykładzie ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu | str.253
- Kwestia odesłania w zakresie stosowania przepisów | str.253
- Odesłania w zasadach techniki prawodawczej | str.254
- Skutki zastosowanego odesłania | str.254
- Podmioty zobowiązane w ustawie o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu | str.257
Rozdział XIII
Wnioski i rekomendacje | str.261
- Rekomendacje dla jednostek samorządu terytorialnego | str.261
- Wnioski dla rynku usług whistleblowingowych | str.262
- Konieczność dalszych działań | str.262
- Wnioski delege ferenda | str.264
4.1. Wprowadzenie | str.264
4.2. Propozycje tworzące | str.265
4.3. Propozycje porządkujące | str.267
4.4. Propozycje kasacyjne | str.268
Część III
Propozycje aktów wewnętrznych i innych dokumentów wdrożeniowych
- Projekt uchwały organu stanowiącego w sprawie kierunku działania organu wykonawczego gminy w zakresie lokalnej polityki antykorupcyjnej i etyki działania oraz ochrony sygnalistów w administracji gminnej | str.271
- Projekt polityki antykorupcyjnej i etyki działania w administracji gminnej | str.277
- Projekt zarządzenia kierownika urzędu gminy (burmistrza) w sprawie pełnomocnika ds. etyki i polityki antykorupcyjnej i organizacji załatwiania spraw sygnalistów w urzędzie gminy | str.291
- Projekt zarządzenia kierownika urzędu gminy (burmistrza) w sprawie wprowadzenia lokalnej polityki antykorupcyjnej i etyki działania w administracji gminnej | str.297
- Projekt oświadczenia pracownika jednostki organizacyjnej JST o zapoznaniu się z lokalną polityką antykorupcyjną i etyką działania oraz ochroną sygnalistów w administracji gminnej | str.301
- Ankieta przedwdrożeniowa dla administracji gminnej | str.303
- Projekt zarządzenia kierownika urzędu gminy (burmistrza) w sprawie ustalenia i wprowadzenia procedury zgłoszeń wewnętrznych w administracji gminnej | str.317
- Projekt procedury zgłoszeń wewnętrznych w administracji gminnej | str.319
- Projekt upoważnienia pracownika urzędu gminy do wykonywania czynności w sprawach ochrony sygnalistów w imieniu kierownika urzędu gminy (burmistrza) | str.341
- Projekt zarządzenia organu wykonawczego gminy (burmistrza) w sprawie ustalenia i wprowadzenia procedury zgłoszeń zewnętrznych | str.343
- Projekt procedury zgłoszeń zewnętrznych dla organów gminy | str.345
- Projekt klauzuli informacyjnej dotyczącej ochrony danych osobowych | str.365
- Projekt zakresu zadań i czynności pracownika samorządowego zatrudnionego w komórce organizacyjnej ds. załatwiania spraw sygnalistów urzędu gminy | str.371
- Projekt planu szkolenia i edukacji w zakresie lokalnej polityki antykorupcyjnej i etyki działania oraz ochrony sygnalistów w administracji gminnej | str.379
- Projekt zaświadczenia o podleganiu ochronie określonej w przepisach rozdziału 2 ustawy o ochronie sygnalistów | str.385
Bibliografia | str.387
Orzecznictwo | str.391