Dostępne formaty plików: PDF, EPUB
Wydawnictwo | Wolters Kluwer |
ISBN | 978-83-8390-282-1 |
Data wydania | 26 listopada 2024 |
Język: | Polski |
Liczba stron: | 241 |
Rozmiar pliku: | 2,4 MB |
Zabezpieczenie: | Znak wodny |
Fragment: | Pobierz fragment PDF |
Język: | Polski |
Liczba stron: | 241 |
Rozmiar pliku: | 705,4 KB |
Zabezpieczenie: | Znak wodny |
Fragment: | Pobierz fragment EPUB |
Dostępne formaty plików: PDF, EPUB
Publikacja zawiera analizę problematyki ochrony sygnalistów, omówiono w niej m.in. kwestie sygnalizowania naruszeń prawa, działań sygnalistów mieszczących się w granicach ustawowej ochrony i wykraczających poza ten zakres oraz dotyczące sfery stosunków pracowniczych.
Całość uzupełnia przykładowa procedura zgłoszeń wewnętrznych i ochrony sygnalistów.
Autorzy – eksperci zaangażowani w projektowanie i wdrażanie systemów ochrony sygnalistów oraz systemów zarządzania ryzykiem korupcji w instytucjach publicznych i międzynarodowych grupach kapitałowych – koncentrują się na najistotniejszych problemach dotyczących stosowania przepisów prawa w zakresie ochrony sygnalistów, z uwzględnieniem aspektu antykorupcyjnego. Wskazują dobre praktyki w tym zakresie oraz zwracają uwagę na metody ograniczenia ryzyka regulacyjnego przez przedsiębiorców pragnących dostosować swój model działalności do przepisów ustawy o ochronie sygnalistów.
Książka jest przeznaczona przede wszystkim dla prawników praktyków – adwokatów, radców prawnych, prawników zatrudnionych w przedsiębiorstwach, będzie również przydatna pracownikom organów administracji publicznej szczebla centralnego odpowiedzialnym za audyt i kontrolę wewnętrzną.
Wykaz skrótów | str. 13
Wprowadzenie | str. 15
Rozdział I
Pojęcie naruszenia prawa dotyczące usług, produktów i rynków finansowych według ustawy o ochronie sygnalistów | str. 19
Rozdział II
Zgłoszenie sygnalisty i co dalej? Efektywne postępowanie wyjaśniające zgodnie z normą ISO/TS 37008:2023 | str. 33
5.1. Niezależność | str. 40
5.2. Poufność | str. 41
5.3. Profesjonalizm | str. 41
5.4. Zgodność z przepisami prawa | str. 42
6.1. Powołanie wewnętrznego zespołu | str. 44
6.2. Wstępna ocena | str. 45
6.3. Udział w postępowaniu zewnętrznego doradcy wykonującego zawód zaufania publicznego | str. 46
6.4. Poufność i anonimowość a prowadzenie postępowania wyjaśniającego | str. 46
6.5. Informacja zwrotna dla sygnalisty. Obowiązek przestrzegania terminów ustawowych | str. 47
6.6. Postępowanie z dowodami zgromadzonymi w toku postępowania | str. 47
6.7. Usługi świadczone przez podmioty zewnętrzne w zakresie odzyskiwania danych | str. 48
6.8. Gromadzenie danych kryminalistycznych (forensic data) | str. 49
6.9. Analiza kryminalistyczna (forensic analysis) | str. 49
6.10. Przeprowadzanie rozmów ze świadkami w toku postępowania | str. 50
6.11. Dokumentowanie rozmów ze świadkami | str. 51
6.12. Czynności związane z zakończeniem postępowania wyjaśniającego | str. 52
6.13. Raport z postępowania wyjaśniającego | str. 53
6.14. Działania naprawcze | str. 54
Rozdział III
Praktyczne aspekty wprowadzenia i utrzymania systemu gospodarowania informacjami przekazywanymi przez sygnalistów | str. 57
Rozdział IV
SLAPP: sygnaliści jako ofiary zastraszania prawnego | str. 73
Rozdział V
Test ochrony, czyli o kryteriach ochrony sygnalisty w świetle orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka | str. 93
3.1. Funkcjonariusze publiczni i ujawnienie informacji objętych klauzulą „poufne” lub „tajne” | str. 99
3.2. Pracownik podmiotu prawa publicznego; ochrona w miejscu pracy | str. 104
3.3. Należyta staranność sygnalisty | str. 108
3.4. Sektor prywatny i tajemnica zawodowa | str. 111
3.5. Rozszerzenie kryterium interesu publicznego i szkody oraz miejsce tajemnicy zawodowej w reżimie ochronnym sygnalisty | str. 113
3.6. Test ochrony R. Haleta | str. 115
4.1. Wybór ścieżki ujawnienia | str. 118
4.2. Dobra wiara | str. 119
4.3. Autentyczność ujawnianych informacji lub uzasadnione przekonanie o ich prawdziwości | str. 121
4.4. Interes publiczny | str. 123
4.5. Szkoda w ujęciu szerokim | str. 124
4.6. Surowość sankcji wobec sygnalisty | str. 125
Rozdział VI
Możliwe problemy prawne związane z wykorzystywaniem informacji pochodzących od sygnalistów – tajemnica przedsiębiorstwa | str. 127
2.1. Przesłanki ochrony | str. 128
2.2. Ustawa o ochronie sygnalistów a tajemnica przedsiębiorstwa | str. 129
2.3. Typologia istotnych potencjalnych problemów dla przedsiębiorców, wynikających ze stosowania ustawy o ochronie sygnalistów | str. 131
2.3.1. Informacje organizacyjne przedsiębiorcy niezbędne do ujawnienia nieprawidłowości | str. 131
2.3.2. Informacje techniczne i technologiczne przedsiębiorcy | str. 132
2.3.3. Obniżenie wartości rynkowej przedsiębiorstwa | str. 132
2.3.4. Ujawnienie publiczne tajemnicy przedsiębiorstwa i jego skutki | str. 132
3.1. Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji | str. 133
3.1.1. Przesłanka uzasadnionego interesu chronionego prawem | str. 134
3.1.2. Przesłanka korzystania ze swobody wypowiedzi | str. 134
3.1.3. Przesłanka ujawnienia nieprawidłowości, uchybienia, działania z naruszeniem prawa dla ochrony interesu publicznego | str. 135
3.1.4. Ciężar dowodu | str. 135
3.1.5. Ogólna krytyka kształtu art. 11 ust. 8 u.z.n.k. | str. 136
3.2. Ustawa o ochronie sygnalistów | str. 136
3.2.1. Zgłoszenie lub ujawnienie publiczne jest zgodne z ustawą o ochronie sygnalistów | str. 137
3.2.2. Sygnalista ma uzasadnione podstawy sądzić, że zgłoszenie lub ujawnienie publiczne jest niezbędne do ujawnienia naruszenia prawa | str. 137
3.2.3. Uzyskanie tajemnicy przedsiębiorstwa lub dostęp do niej nie stanowią czynu zabronionego | str. 138
3.2.4. Ciężar dowodu | str. 138
4.1. Dopuszczalność obrony na podstawie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji w przypadku braku zaistnienia przesłanek z ustawy o ochronie sygnalistów | str. 139
4.2. Przesłanki z ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji są semantycznie szersze od przesłanek z ustawy o ochronie sygnalistów | str. 141
4.3. Brak jednolitości w ochronie osób trzecich przez oba obowiązujące reżimy prawne | str. 141
4.4. Motyw 98 dyrektywy 2019/1937 w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii | str. 143
5.1. Postulat jednego aktu prawnego | str. 144
5.2. Postulat dotyczący regulacji odpowiedzialności osób trzecich w przypadku ujawnienia publicznego | str. 144
Rozdział VII
Rola sygnalistów w prowadzeniu skutecznych wewnętrznych postępowań wyjaśniających | str. 145
2.1. Jak wykrywane są nadużycia gospodarcze? | str. 149
2.2. Przyczyny tak istotnej roli sygnalistów przy wykrywaniu nadużyć gospodarczych | str. 150
3.1. Prowadzenie wewnętrznych postępowań wyjaśniających | str. 152
3.1.1. Główne fazy wewnętrznych postępowań wyjaśniających | str. 152
3.1.2. Faza 1 – Przygotowanie i organizacja prac | str. 154
3.1.3. Faza 2 – Przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego | str. 155
3.1.4. Faza 3 – Raportowanie | str. 158
3.1.5. Faza 4 – Działania naprawcze | str. 159
3.2. Jak efektywnie wykorzystać informacje przekazywane przez sygnalistów przy prowadzeniu wewnętrznych postępowań wyjaśniających? | str. 160
Rozdział VIII
Organizacja systemu antykorupcyjnego – rekomendacje dla firm | str. 165
Rozdział IX
Wdrożenie ustawy o ochronie sygnalistów z perspektywy sektora bankowego – wybrane zagadnienia problemowe | str. 197
2.1. Ustawa – Prawo bankowe | str. 201
2.2. Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu | str. 203
2.3. Ustawa o obrocie instrumentami finansowymi | str. 205
Załącznik nr 1
Rekomendacje związane z wprowadzeniem i utrzymaniem środków antykorupcyjnych w organizacji | str. 219
Załącznik nr 2
Procedura zgłoszeń wewnętrznych i ochrony sygnalistów | str. 223
Bibliografia | str. 233
O autorach | str. 237