Niewidzialne filmy, uparci debiutanci - Piotr Śmiałowski, Piotr Śmiałowski

Niewidzialne filmy, uparci debiutanci

Piotr Śmiałowski, Piotr Śmiałowski

19,00 zł

Dostępne formaty plików: PDF, PDF, EPUB, MOBI

Wydawnictwo Universitas
ISBN 978-83-242-3394-6
Data wydania 20 września 2024
Język: Polski
Liczba stron: 279
Rozmiar pliku: 3,4 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
Fragment: Pobierz fragment PDF
Język: Polski
Liczba stron: 279
Rozmiar pliku: 3,4 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
Fragment: Pobierz fragment PDF
Język: Polski
Liczba stron: 279
Rozmiar pliku: 2,2 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
Fragment: Pobierz fragment EPUB
Język: Polski
Liczba stron: 279
Rozmiar pliku: 2,5 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
Fragment: Pobierz fragment MOBI
19,00 zł

Dostępne formaty plików: PDF, PDF, EPUB, MOBI

Opis

Wojciech Jerzy Has, Janusz Morgenstern oraz tandem realizatorski Jerzy Hoffman i Edward Skórzewski – to znani reżyserzy, którzy w różnych latach wywierali mniej lub bardziej decydujący wpływ na kształt polskiego kina. Ich pierwsze kroki w zawodzie reżysera nie były jednak łatwe. Hasowi, zanim zrealizował debiutancką Pętlę, zatrzymano sześć projektów filmów fabularnych. Morgensternowi, przed Do widzenia do jutra... – dwa, ale on najbardziej z całego grona przeżył to młodzieńcze niepowodzenie. Rekordziści Hoffman i Skórzewski, zanim przeszli z dokumentu do fabuły, aż dziesięć swoich projektów musieli schować na dno szuflad. Wiele spośród tych osiemnastu „niedoszłych debiutów” stało się zarazem próbą przełamania tabu. To Has jako pierwszy poszukiwał filmowego wyrazu dla intymnych przeżyć wojennych, Morgenstern chciał opowiedzieć o tragedii powstania warszawskiego, a Hoffman i Skórzewski – zekranizować Złego Tyrmanda. Gros tych filmowych pomysłów kształtowało się w burzliwej dekadzie lat 50., dzięki czemu książka staje się także próbą refleksji nad stanem polskiej kultury filmowej tamtego okresu.

„Aktywność badacza w sferze historii niebyłej porównać można do śledztwa (sam autor używa określenia śledztwo biofilmoznawcze). Aby dobrze je przeprowadzić trzeba: posiadać wiedzę na temat byłej historii kina polskiego i jej kulis, znać się na źródłach (wiedzieć, gdzie ich szukać i jak wydobywać z nich informacje), mieć wiedzę pozaźródłową (znać kontekst opisywanych czasów) oraz... umieć rozmawiać z twórcami. Piotr Śmiałowski jest znakomitym śledczym, a przy tym – świetnym wywiadującym. Książkę czyta się jak opowieść detektywistyczną, czemu sprzyja znakomity styl autora. Pochłonąłem ją za jednym podejściem, czytałem z niesłabnącym zainteresowaniem, z żalem przerzucając ostatnią kartkę”.

Dr hab. Krzysztof Kornacki, prof. UG

Piotr Śmiałowski – doktor nauk humanistycznych, filmoznawca i dziennikarz filmowy. Stały współpracownik miesięcznika „Kino”, portalu Fototeka Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego oraz Nowych Horyzontów Edukacji Filmowej. Przeprowadził ponad sto wywiadów z twórcami polskiego kina. Autor monografii Tadeusz Janczar. Zawód: aktor oraz wywiadu-rzeki z reżyserem Tadeuszem Chmielewskim Jak rozpętałem polską komedię filmową. Współautor książki Być jak Cybulski?, będącej zbiorem rozmów z laureatami Nagrody im. Zbigniewa Cybulskiego.

 

Spis treści

WPROWADZENIE

ROZDZIAŁ 1. WOJCIECH JERZY HAS

Projekt pierwszy: Marionetki

Projekt drugi: Przed nocą

Projekt trzeci: Kopernik

Projekt czwarty: Kromka czarnego chleba

Projekt piąty: Obrazki warszawskie

Projekt szósty: Ziemia

ROZDZIAŁ 2. JANUSZ MORGENSTERN

Projekt pierwszy: Cena barykady

Projekt drugi: Buty

ROZDZIAŁ 3. JERZY HOFFMAN I EDWARD SKÓRZEWSKI

Projekt pierwszy i drugi: Kariera Nikodema Dyzmy oraz Kostka Napierski

Projekt trzeci: Stara baśń

Projekt czwarty: Królewna

Projekt piąty: Zły

Projekt szósty: Sopot

Projekt siódmy: Koniec starego roku

Projekt ósmy: Metanol

Projekt dziewiąty: Czarne skrzydła

Projekt dziesiąty: Żurek

POSŁOWIE

BIBLIOGRAFIA

INDESK OSÓB

INDEKS FILMÓW I NIEZREALIZOWANYCH PROJEKTÓW FILMOWYCH

SUMMARY