Dostępne formaty plików: PDF, PDF, EPUB, MOBI
Wydawnictwo | Universitas |
ISBN | 978-83-242-3394-6 |
Data wydania | 20 września 2024 |
Język: | Polski |
Liczba stron: | 279 |
Rozmiar pliku: | 3,4 MB |
Zabezpieczenie: | Znak wodny |
Fragment: | Pobierz fragment PDF |
Język: | Polski |
Liczba stron: | 279 |
Rozmiar pliku: | 3,4 MB |
Zabezpieczenie: | Znak wodny |
Fragment: | Pobierz fragment PDF |
Język: | Polski |
Liczba stron: | 279 |
Rozmiar pliku: | 2,2 MB |
Zabezpieczenie: | Znak wodny |
Fragment: | Pobierz fragment EPUB |
Język: | Polski |
Liczba stron: | 279 |
Rozmiar pliku: | 2,5 MB |
Zabezpieczenie: | Znak wodny |
Fragment: | Pobierz fragment MOBI |
Dostępne formaty plików: PDF, PDF, EPUB, MOBI
Wojciech Jerzy Has, Janusz Morgenstern oraz tandem realizatorski Jerzy Hoffman i Edward Skórzewski – to znani reżyserzy, którzy w różnych latach wywierali mniej lub bardziej decydujący wpływ na kształt polskiego kina. Ich pierwsze kroki w zawodzie reżysera nie były jednak łatwe. Hasowi, zanim zrealizował debiutancką Pętlę, zatrzymano sześć projektów filmów fabularnych. Morgensternowi, przed Do widzenia do jutra... – dwa, ale on najbardziej z całego grona przeżył to młodzieńcze niepowodzenie. Rekordziści Hoffman i Skórzewski, zanim przeszli z dokumentu do fabuły, aż dziesięć swoich projektów musieli schować na dno szuflad. Wiele spośród tych osiemnastu „niedoszłych debiutów” stało się zarazem próbą przełamania tabu. To Has jako pierwszy poszukiwał filmowego wyrazu dla intymnych przeżyć wojennych, Morgenstern chciał opowiedzieć o tragedii powstania warszawskiego, a Hoffman i Skórzewski – zekranizować Złego Tyrmanda. Gros tych filmowych pomysłów kształtowało się w burzliwej dekadzie lat 50., dzięki czemu książka staje się także próbą refleksji nad stanem polskiej kultury filmowej tamtego okresu.
„Aktywność badacza w sferze historii niebyłej porównać można do śledztwa (sam autor używa określenia śledztwo biofilmoznawcze). Aby dobrze je przeprowadzić trzeba: posiadać wiedzę na temat byłej historii kina polskiego i jej kulis, znać się na źródłach (wiedzieć, gdzie ich szukać i jak wydobywać z nich informacje), mieć wiedzę pozaźródłową (znać kontekst opisywanych czasów) oraz... umieć rozmawiać z twórcami. Piotr Śmiałowski jest znakomitym śledczym, a przy tym – świetnym wywiadującym. Książkę czyta się jak opowieść detektywistyczną, czemu sprzyja znakomity styl autora. Pochłonąłem ją za jednym podejściem, czytałem z niesłabnącym zainteresowaniem, z żalem przerzucając ostatnią kartkę”.
Dr hab. Krzysztof Kornacki, prof. UG
Piotr Śmiałowski – doktor nauk humanistycznych, filmoznawca i dziennikarz filmowy. Stały współpracownik miesięcznika „Kino”, portalu Fototeka Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego oraz Nowych Horyzontów Edukacji Filmowej. Przeprowadził ponad sto wywiadów z twórcami polskiego kina. Autor monografii Tadeusz Janczar. Zawód: aktor oraz wywiadu-rzeki z reżyserem Tadeuszem Chmielewskim Jak rozpętałem polską komedię filmową. Współautor książki Być jak Cybulski?, będącej zbiorem rozmów z laureatami Nagrody im. Zbigniewa Cybulskiego.
WPROWADZENIE
ROZDZIAŁ 1. WOJCIECH JERZY HAS
Projekt pierwszy: Marionetki
Projekt drugi: Przed nocą
Projekt trzeci: Kopernik
Projekt czwarty: Kromka czarnego chleba
Projekt piąty: Obrazki warszawskie
Projekt szósty: Ziemia
ROZDZIAŁ 2. JANUSZ MORGENSTERN
Projekt pierwszy: Cena barykady
Projekt drugi: Buty
ROZDZIAŁ 3. JERZY HOFFMAN I EDWARD SKÓRZEWSKI
Projekt pierwszy i drugi: Kariera Nikodema Dyzmy oraz Kostka Napierski
Projekt trzeci: Stara baśń
Projekt czwarty: Królewna
Projekt piąty: Zły
Projekt szósty: Sopot
Projekt siódmy: Koniec starego roku
Projekt ósmy: Metanol
Projekt dziewiąty: Czarne skrzydła
Projekt dziesiąty: Żurek
POSŁOWIE
BIBLIOGRAFIA
INDESK OSÓB
INDEKS FILMÓW I NIEZREALIZOWANYCH PROJEKTÓW FILMOWYCH
SUMMARY