Narodziny medium. Gry wideo w polskiej prasie hobbystycznej końca XX wieku - Dominika Staszenko-Chojnacka

Narodziny medium. Gry wideo w polskiej prasie hobbystycznej końca XX wieku

Dominika Staszenko-Chojnacka

22,45 zł

Dostępne formaty plików: PDF

Wydawnictwo Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN 978-83-8220-620-3
Data wydania 1 stycznia 2021
Język: Polski
Liczba stron: 217
Rozmiar pliku: 3,6 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
22,45 zł

Dostępne formaty plików: PDF

Opis

Gry wideo stanowią obecnie nieodłączną część krajobrazu medialnego w Polsce, będąc przedmiotem zarówno refleksji akademickiej, jak i częścią publicystycznego dyskursu kształtowanego przez twórców, dziennikarzy oraz samych graczy. Jak jednak pokazuje historia rozwoju interaktywnego medium, gry musiały pokonać długą drogę od egzotycznej, trudno dostępnej nowinki technicznej do stałego elementu współczesnej kultury. Autorka prezentuje proces upowszechnienia gier wideo w Polsce oraz kształtowania tożsamości gracza, który rozpoczął się jeszcze w latach 80. XX wieku, a przybrał na sile po transformacji ustrojowej. W publikacji sytuuje gry w obszernym kontekście postępującej w Polsce lat 90. informatyzacji oraz komputeryzacji; popularnych ówcześnie praktyk odbiorczych, determinowanych przez brak oficjalnej dystrybucji gier, a także trudności w zdobyciu sprzętu komputerowego. Analizuje również obszerny materiał źródłowy w postaci prasy hobbystycznej z tego okresu, dzięki której gry wideo zostały przedstawione odbiorcom jako nowatorskie oraz interesujące medium – omawia takie tytuły, jak: „Bajtek”, „Gambler”, „Gry Komputerowe”, „Świat Gier Komputerowych”, „Reset”, „Secret Service” i inne.

*

Książka ma przede wszystkim charakter naukowy i jako taką pozycję wysoko ją oceniam. Nie tylko czerpie z bieżącego stanu badań, lecz także poszerza ich zakres. Autorka wykonała ogromną pracę, drobiazgowo analizując obszerny materiał i przekonująco pokazując przemiany sposobu, w jaki polskie czasopisma zajmujące się grami komunikowały się ze swoimi czytelnikami. Sądzę równocześnie, że ta pozycja ma szansę, ze względu na swój temat i relatywnie przystępny język, spełnić też funkcję publikacji popularnonaukowej, która mogłaby dotrzeć także do współczesnych hobbystów zajmujących się historią gier.

Z recenzji prof. dr. hab. Mirosława Filiciaka

Spis treści

Wprowadzenie 7

Rozdział 1. Metodologia i obszar badawczy 17

1.1. Gracz w świetle koncepcji habitusu Pierre’a Bourdieu 17

1.2. Badania zagranicznej prasy dla graczy 23

1.3. Badania polskiej prasy dla graczy – przegląd publikacji 36

1.4. Mikrokomputery w Polsce a polityka 45

Rozdział 2. Edukacyjna rola czasopism hobbystycznych 51

2.1. „Komputeryzacja po polsku” 52

2.2. Programować może każdy – gry wideo jako sposób na zdobycie nowych kompetencji 59

2.3. Narodziny kultury gier wideo w Polsce 66

2.4. Wychowanie świadomego użytkownika gier wideo 75

Rozdział 3. Kształtowanie kultury graczy 87

3.1. W stronę krytyki gier wideo – recenzje w czasopismach dla graczy 88

3.2. Czym jest „miodność”? O ewaluacji gier 97

3.3. Jak „przeczytać” grę? Solucje i poradniki 109

3.4. Redaktorzy czasopism hobbystycznych jako eksperci, celebryci i gracze 114

3.5. O polskich grach w prasie hobbystycznej 122

Rozdział 4. Stereotypowa reprezentacja graczy 131

4.1. Kim jest współczesny polski gracz? Problem badań statystycznych 132

4.2. Kształtowanie żeńskiego odbiorcy – przykłady zagraniczne 139

4.3. Użytkowniczki gier w badaniach akademickich 142

4.4. Płeć i erotyka w „męskim świecie komputerów” 146

4.5. Wyobrażenie kobiety w czasopismach dla graczy 159

Rozdział 5. Zmierzch pierwszych czasopism dla graczy 169

5.1. Od subkultury do kultury graczy 170

5.2. Oswajanie nowych możliwości – targi, internet i rzeczywistość wirtualna 175

5.3. Koniec epoki „kultowych” pism dla graczy 189

Zakończenie 197

Bibliografia 203

Spis ilustracji 209

Indeks osób 211

Indeks pojęć 215

Korzystamy z plików cookies w celu sprawnej realizacji usług i poprawnego działania strony.
Możesz określić sposób przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Więcej informacji znajdziesz tutaj »