Nagrobek biskupa Jana Konarskiego w katedrze na Wawelu - Marcin Fabiański

Nagrobek biskupa Jana Konarskiego w katedrze na Wawelu

Marcin Fabiański

23,00 zł

Dostępne formaty plików: EPUB, PDF, MOBI

Wydawnictwo Universitas
ISBN 978-83-242-6505-3
Data wydania 2020
Język: Polski
Liczba stron: 196
Rozmiar pliku: 44,4 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
Fragment: Pobierz fragment EPUB
Język: Polski
Liczba stron: 196
Rozmiar pliku: 6,9 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
Fragment: Pobierz fragment PDF
Język: Polski
Liczba stron: 196
Rozmiar pliku: 76,3 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
Fragment: Pobierz fragment MOBI
23,00 zł

Dostępne formaty plików: EPUB, PDF, MOBI

Opis

Ufundowany przez biskupa Jana Konarskiego (zm. 1525) w katedrze wawelskiej nagrobek własny to najstarszy w Polsce wyrzeźbiony przez Włochów pomnik z figurą zmarłego. Nie został jednak dotąd systematycznie zbadany. Dlatego niniejsza książka wypełnia dotkliwą lukę w badaniach sztuki XVI wieku w Polsce. Czytelnik dowiaduje się najpierw o zasługach ordynariusza na polu fundacji artystycznych. Podobnie jak królowa Elżbieta Rakuszanka w kaplicy Jana Olbrachta, Konarski ograniczył się do gruntownej modernizacji średniowiecznej kaplicy, którą wyposażył w sprzęty liturgiczne, nastawę ołtarzową, rzeźbę nagrobną i inne dzieła. Nie próbował natomiast rywalizować ze wspaniałością wznoszonego obok mauzoleum króla Zygmunta. Starał się jednak przyćmić pomniki innych dygnitarzy, stawiane właśnie w katedrze. Wspomagany prawdopodobnie przez swojego bratanka Jana, który studiował w Bolonii, biskup doprowadził do wykonania dzieła nowatorskiego przez artystów włoskich. Towarzyszące temu okoliczności zostały tu po raz pierwszy przedstawione systematycznie. Inaczej niż sądzono dotąd, okazuje się, że struktura pomnika wywodzi się z nagrobków papieskich. Zidentyfikowano też włoskie i antyczne źródła poszczególnych ornamentów. Spłaszczona płaskorzeźba figuralna wykazuje niedostrzegane wcześniej podobieństwa do archaizujących płyt generałów dominikańskich w Rzymie z przełomu wieku XV i XVI, akceptowanych w kręgu przyszłego papieża Juliusza II. Niemało uwagi poświęcono też szczegółom stroju, formie insygniów oraz fizjonomii hierarchy, w znacznej mierze wyidealizowanym, choć niepozbawionym odniesień do rzeczywistości. Analizie formalnej towarzyszą rozważania nad treściami dekoracji kaplicy grobowej. Zidentyfikowano antyczne literackie źródła napisów widniejących niegdyś na tablicach ściennych. Przedstawienie śmierci NPMarii w ołtarzu zestawiono z katedralną tradycją urządzania wnętrz sepulkralnych, osnutą wokół wątku błogosławionej wizji, czyli dostąpienia przez zmarłego zaszczytu obcowania z Bogiem twarzą w twarz.

Spis treści

Wstęp

Biskup Jan Konarski jako fundator i mecenas

Przekształcenie kaplicy oraz powstanie, dzieje i stan nagrobka

Typ kompozycyjny i jego geneza

Ornamentyka architektoniczna i jej źródła

Płyta figuralna

Bordiura

Płaskorzeźba figuralna

Podsumowanie

Dodatki

1. Charakterystyka biskupa Konarskiego

2. Napisy na cześć biskupa Konarskiego w jego kaplicy

3. Opis kaplicy grobowej biskupa Konarskiego pw. Poczęcia Panny Marii

Bibliografia

Spis ilustracji

Indeks topograficzno-rzeczowy

Indeks nazwisk

Summary

Korzystamy z plików cookies w celu sprawnej realizacji usług i poprawnego działania strony.
Możesz określić sposób przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Więcej informacji znajdziesz tutaj »