Muzyka, Literatura, Filozofia. O filozoficznych wątkach w twórczości Ryszarda Wagnera i w Ulissesie Jamesa Joyce’a - Marek Rosiak

Muzyka, Literatura, Filozofia. O filozoficznych wątkach w twórczości Ryszarda Wagnera i w Ulissesie Jamesa Joyce’a

Marek Rosiak

19,95 zł

Dostępne formaty plików: PDF

Wydawnictwo Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN 978-83-8142-177-5
Data wydania 2018
Język: Polski
Liczba stron: 293
Rozmiar pliku: 2,3 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
19,95 zł

Dostępne formaty plików: PDF

Opis

Zasadnicza część publikacji jest próbą odczytania filozoficznych wątków obecnych w dramaturgicznej twórczości Ryszarda Wagnera. Przedstawiając własną interpretację, nie roszczę sobie pretensji do jej wyłącznej słuszności, uważam bowiem, że każde wielkie dzieło sztuki – a do takich należą niewątpliwie Tristan i Izolda, cykl Pierścień Nibelunga czy Parsifal – ma uniwersalną wymowę, a więc daje się rozmaicie pojmować. Analizy wagnerowskie uzupełnia studium dotyczące muzyki absolutnej, w którym podejmuję kwestię możliwości wyrażania w muzyce pozbawionej związku z literackim tekstem pewnego programu. Ostatnia część książki dotyczy peregrynacji bohatera Joyce’owskiego Ulissesa w perspektywie filozofii transcendentalnej. Chociaż nie wiadomo, czy Joyce zgłębiał fenomenologię Husserla, to zachodzi pewien paralelizm między treścią jego dzieła a problemem solipsyzmu transcendentalnego, z jakim mierzył się Husserl w V Medytacji kartezjańskiej. Perspektywa transcendentalna umożliwia też spojrzenie na przypadki Leopolda Blooma jako na proces analogiczny do przebiegu utworu muzycznego.

Autor

Spis treści

Rozdział 1. Treść literacka a motywy przewodnie w dziełach scenicznych Wagnera

Der fliegende Holländer

Tannhäuser und der Sängerkrieg auf Wartburg

Lohengrin

Das Rheingold

Die Walküre

Siegfried

Götterdämmerung

Tristan und Isolde

Die Meistersinger von Nürnberg

 

Parsifal

Rozdział 2. Interpretacja treści

Latający Holender i Tannhäuser

Metafizyczny problem partycypacji w Wagnerowskim Lohengrinie

Pierścień Nibelunga jako spektakl kosmiczny i psychodrama

Człowiek i transcendencja w ostatniej trylogii Ryszarda Wagnera: Tristan i Izolda Śpiewacy norymberscy Parsifal

Rozdział 3. U podstaw późnoromantycznego sporu o muzykę absolutną

Rozdział 4. Ulisses Jamesa Joyce’a w perspektywie filozofii transcendentalnej

Literatura

Korzystamy z plików cookies w celu sprawnej realizacji usług i poprawnego działania strony.
Możesz określić sposób przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Więcej informacji znajdziesz tutaj »