Mitokrytyka w badaniach literackich -

Mitokrytyka w badaniach literackich

22,45 zł

Dostępne formaty plików: PDF

Wydawnictwo Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN 978-83-8331-506-5
Data wydania 26 listopada 2024
Język: Polski
Liczba stron: 288
Rozmiar pliku: 13,5 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
22,45 zł

Dostępne formaty plików: PDF

Opis

W monografii Mitokrytyka w badaniach literackich została zaprezentowana specyfika metodologii mitokrytycznej (zwanej niekiedy mitodologią) wprowadzonej do kanonu humanistycznego przez Gilberta Duranda. Przez ostatnie dziesięciolecia światowych badań mitokrytycznych wyłoniła się wręcz nowa poetyka dzieła literackiego, z nową charakterystyczną terminologią, proponująca nowe narzędzia badawcze, w Polsce ciągle jeszcze funkcjonująca na marginesach lektur w dyskursie zdominowanym przez dynamicznie zmieniające się metodologiczne mody. Celem książki jest pokazanie potencjału mitokrytyki jako metody hermeneutyki tekstu w badaniach literaturoznawczych, w szczególności polonistycznych. W monografii podjęto próbę uporządkowania słownika mitokrytycznego, zdefiniowania podstawowych terminów teoretycznych składających się na warsztat badawczy współczesnego mitokrytyka.

Publikacja składa się z dwóch, wzajemnie dopełniających się części. Pierwsza (Mitokrytyka. Teoretyczne ustalenia i aporie) jest próbą usystematyzowania najważniejszych zagadnień teoretycznoliterackich dotyczących mitokrytyki z uwzględnieniem dziś już kanonicznych tekstów założycielskich oraz najnowszego światowego stanu badań. Druga (Reimmersja kulturowa mitu) ukazuje alienację, tekstualizację i literaryzację mitu, jego artystyczne sposoby odradzania się jako antropologicznej struktury wyobraźni w literaturze XX wieku.

Spis treści

Wprowadzenie 7

Część I. Mitokrytyka. Teoretyczne ustalenia i aporie

Rozdział I. Mitokrytyka i mitodologia. Figuratywny język mitu 17

Mitodologia według Gilberta Duranda 18

Mit jako forma symboliczna 31

Mit w antropologii Ernsta Cassirera 38

Palingeneza mitu w pismach antropologicznych Gastona Bachelarda 44

Homo signifer. Dywergencja struktur mitycznych 54

Mit jako struktura integracyjna 55

Dylematyczny charakter mitu 57

Metajęzyk i mit. Homo legens 58

Rozdział II. Mit i wyobraźnia mito-poïetyczna 65

Muthos – Logos – Sacrum. Gramatyka mitu 67

Mit literacki 72

Aktywność mito-poïetyczna wyobraźni 78

Literatura jako obszar dziedziczenia mitów 79

Dopływy mityczne 82

Kulturowy proces transmisji mitemów 84

Mit, kontr-mit, mit-destruktor 85

Mitemy migrujące 89

Rozdział III. Tekstualizacja mitu 101

Tekst mitologiczny 102

Struktury mitogeniczne 105

Sillage. Mit jako ślad i matryca sensu 108

Autopoetyka mitu 112

Pomiędzy alienacją mitu i reimmersją kulturową mitu 116

Syntagma minimalna 123

Mityzacja danych biograficznych 131

Mitokrytyka i imagologia 135

Część II. Reimmersja kulturowa mitu

Rozdział IV. Transpozycja struktur mitycznych w Dolinie Issy Czesława Miłosza 143

Rozdział V. Między mitem a konwergencją kultur − Pułapka Tadeusza Różewicza 165

W pułapce interferencji 165

Deformacje wyobrażeniowe chronotopu 171

Demontaż mitu rodziny 172

Transpozycja mitu kozła ofiarnego 177

Symboliczno-mityczny plan prezentacji 181

Rozdział VI. Akulturacja czy alienacja? Dekonstrukcja mitu w Tarocie paryskim 185

Rozdział VII. Literacki filigran – Satyr i Nimfa Bolesława Leśmiana 201

Mity regeneracyjne i inicjacyjny scenariusz mityczny 206

Groteskowa reinterpretacja mitu 210

Trawestacja mitu 216

Rozdział VIII. Bricolage mityczny – małe formy narracyjne Jules’a Supervielle’a 221

Zakończenie. Mitokrytyczna tektonika warstw poznania 239

Bibliografia 245

Nota edytorska 263

Indeks osób 265

Indeks rzeczowy 273