Łódzki teatr Bogdana Hussakowskiego 1979–1992 - Anna Magdalena Zgoda

Łódzki teatr Bogdana Hussakowskiego 1979–1992

Anna Magdalena Zgoda

22,45 zł

Dostępne formaty plików: PDF

Wydawnictwo Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN 978-83-8220-176-5
Data wydania 2020
Język: Polski
Liczba stron: 289
Rozmiar pliku: 9,7 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
22,45 zł

Dostępne formaty plików: PDF

Opis

Niewątpliwym atutem książki jest pionierski charakter podjętych w niej badań. Stanowi ona pierwszą monograficzną próbę opisu dorobku artystycznego Bogdana Hussakowskiego jako reżysera i cenionego dyrektora dwóch teatrów – im. Jana Kochanowskiego w Opolu i im. Stefana Jaracza w Łodzi. Autorka scaliła materiał rozproszony w licznych tekstach źródłowych, tworząc portret artysty, który nie doczekał się dotąd żadnego kompletnego opracowania, choć odcisnął trwały i ważny ślad w historii teatrów czasu PRL.

Trafnym pomysłem jest wyeksponowanie jako kluczowego rysu tego portretu predyspozycji, działań i zasług Hussakowskiego w roli dyrektora tak wymagającej instytucji, jak Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi, przeżywający frekwencyjno-artystyczną zapaść w okresie poprzedzającym stan wojenny i w ostatniej dekadzie PRL. Całkowicie uzasadnione w tym kontekście zainteresowanie autorki specyfiką społeczno-kulturalną PRL-owskiej Łodzi nadaje książce dodatkowy walor opowieści o mieście, które w dużym stopniu za sprawą Bogdana Hussakowskiego przestało być u progu lat osiemdziesiątych teatralnym ugorem.

Z recenzji prof. dr hab. Małgorzaty Jarmułowicz

Publikacja powstała na podstawie doktoratu przygotowywanego przez Annę Magdalenę Zgodę, którego nie zdążyła obronić. Uwolniony z akademickiego dyskursu układa się w opowieść o drodze artystycznej Bogdana Hussakowskiego. Początkowo praca miała obejmować trzynastoletni okres dyrekcji Hussakowskiego w Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi. Systematyczność i dociekliwość autorki sprawiła, że musiała prześledzić drogę artystyczną swojego bohatera od lat najwcześniejszych, od okresu studiów poprzez kolejne etapy pracy Krakowie i Opolu, zanim obszernie i wyczerpująco omówiła sezony spędzone w Łodzi. Należy żałować, że opracowanie to nie obejmuje późniejszej dyrekcji Hussakowskiego w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie oraz jego ostatniego okresu twórczości. Niezależnie od tego, wartość pracy Anny Magdaleny Zgody polega na tym, że jest to pierwsza próba systematycznego opisania drogi artystycznej Bogdana Hussakowskiego do roku 1992.

Ze Wstępu prof. dr hab. Małgorzaty Leyko

Spis treści

O Autorce i Jej książce 9

Wstęp 11

Część I. Bogdan Hussakowski. Dojrzewanie i dojrzałość reżysera 15

Postawa ciekawości i aktywności poznawczej 15

Pod skrzydłami mistrzów 21

Zygmunt Hübner 23

Jerzy Jarocki 27

Teatr jako redukcja elementów 29

Teatr jako poszukiwanie własnej tożsamości 32

Mała stabilizacja. Dyrektor Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu 54

Część II. Dyrektor Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi (1979–1992) 71

Łódź – złe miasto w złym czasie 71

Miłość surowa, czasem bardzo krytyczna 81

Następca Jana Maciejowskiego 84

Dyrektor w sztywnym gorsecie przepisów 88

Trzy sceny – zwiększona szansa dotarcia do widza 108

Duża i Mała Scena 111

Scena 7.15 143

Teatralny świat Bogdana Hussakowskiego 148

Partnerzy artystyczni 155

Maciej Prus 159

Mikołaj Grabowski 171

Waldemar Zawodziński 189

Zamiast zakończenia 201

Aneks. Teksty Bogdana Hussakowskiego 203

Bibliografia 255

Wykaz zdjęć 269

Bogdan Hussakowski – nagrody i odznaczenia 271

Bogdan Hussakowski – realizacje teatralne i telewizyjne 273

Korzystamy z plików cookies w celu sprawnej realizacji usług i poprawnego działania strony.
Możesz określić sposób przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Więcej informacji znajdziesz tutaj »