Krzyż Jezusa i ślepy Amor. Słowo o religijnym przesłaniu instrumentalnych dzieł J.S. Bacha - Józef Majewski

Krzyż Jezusa i ślepy Amor. Słowo o religijnym przesłaniu instrumentalnych dzieł J.S. Bacha

Józef Majewski

41,00 zł34,85 zł

Dostępne formaty plików: EPUB, MOBI

Wydawnictwo Słowo/obraz terytoria
ISBN 978-83-8325-012-0
Data wydania 10 października 2022
Język: Polski
Liczba stron: 272
Rozmiar pliku: 2,6 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
Fragment: Pobierz fragment EPUB
Język: Polski
Liczba stron: 272
Rozmiar pliku: 6,5 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
Fragment: Pobierz fragment MOBI
41,00 zł34,85 zł

Dostępne formaty plików: EPUB, MOBI

Opis

Krzyż Jezusa i ślepy Amor wpisuje się w żywy od kilku dekad nurt symboliczno-teologicznych wykładni twórczości Jana Sebastiana Bacha, w tym takich arcydzieł  muzyki czysto instrumentalnej jak Wariacje goldbergowskie, Muzyczna Ofiara czy Sztuka fugi. W Polsce nurt ten jest obecny zaledwie śladowo – może z powodu przekonania, że muzyka instrumentalna jest niemotą, zamknięta w samej sobie, nie potrafi przekraczać własnych granic, by „mówić” o sprawach pozamuzycznych. Tymczasem – przekonuje Józef Majewski – twórczość Bacha pokazuje, że to, co dano filozofom i filozofii, teolożkom i teologii, poetom i poezji czy malarkom i malarstwu: zgłębiać tajemnice życia i śmierci, skończoności i nieskończoności, wiary i Boga – dane jest także muzykom i muzyce, w tym muzyce instrumentalnej. A nawet więcej – z pomocą tej muzyki geniusze sztuki dźwięku potrafią o najważniejszych sprawach „powiedzieć” to, czego nie da się wyrazić słowami czy obrazami.

Spis treści

Preludium

ROZDZIAŁ I. Kreuz-Nachname Goldberg-Variationen jako traktat teologiczny

Kabała wariacyjna?

Wariacje chrystusowe

Forma i porządek

Myślenie muzyczne

Dwa początki

Droga krzyżowa

Krzyżowy paradoks

Prześmiewcza chrystologia?

Diabelskie piękno

Buty i komunia

Gematria i chronogramy

Quodlibet stylów

Biblia i kabała

Mowa dźwięków

ROZDZIAŁ II. W obronie wiary. Musikalisches Opfer jako kazanie

Thema regium

Królewska pułapka?

Atak oświecenia

Zaślepiony rozum

Muzyczna apologetyka

Concio et cantio

Finis muzyki

ROZDZIAŁ III. Sola gratia Die Kunst der Fuge jako objawienie

Pitagorejczycy i teologowie

Teologia liczbowa

Trynitarny kanon

Tylko łaska

Dasein und Sein

Sfera B-A-C-H

Zuchwałość i beztroska?

Paragramy i symbole

Lapsus linguae

Apokalipsa muzyczna

ZAMIAST KODY. Vor deinen Thron tret’ ich hiermit jako modlitwa na śmierć

Chorał i hymny

Zmiany i poprawki

Ars moriendi

Nowy dyskurs

Iustus et peccator

Dobroć Boga

Diabeł w muzyce

Teologia krzyża

Nota

Bibliografia

Przypisy

Korzystamy z plików cookies w celu sprawnej realizacji usług i poprawnego działania strony.
Możesz określić sposób przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Więcej informacji znajdziesz tutaj »