Komercjalizacja innowacyjnych pomysłów. Perspektywa innowatorów i start-upów -

Komercjalizacja innowacyjnych pomysłów. Perspektywa innowatorów i start-upów

24,95 zł

Dostępne formaty plików: PDF

Wydawnictwo Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN 978-83-8331-709-0
Data wydania 14 kwietnia 2025
Język: Polski
Liczba stron: 132
Rozmiar pliku: 2,3 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
24,95 zł

Dostępne formaty plików: PDF

Opis

Osoby, które posiadają innowacyjne pomysły, próbują wprowadzać je na rynek. Czasami jednak nie wiedzą, jak to zrobić. Małe i średnie przedsiębiorstwa, start-upy i innowatorzy częściej niż duże firmy narażeni są na porażkę. W takiej sytuacji wiedza z zakresu komercjalizacji może okazać się przydatna w ograniczeniu ryzyka niepowodzenia planowanego przedsięwzięcia. Celem publikacji jest przedstawienie podstawowych zagadnień związanych z komercjalizacją innowacyjnych pomysłów. Autorka stawia tezę, że zdobycie przez innowatorów jak największej ilości informacji o przebiegu tego procesu już na jego początkowym etapie pozwoli zminimalizować ryzyko porażki i umożliwi podejmowanie racjonalnych decyzji dotyczących wchodzenia z pomysłem na rynek. Publikacja jest skierowana zarówno do studentów, doktorantów, młodych badaczy, jak i indywidualnych innowatorów.

Spis treści

Wstęp 7

Rozdział 1. Innowacje i otoczenie innowatorów 11

1.1. Geneza i rozwój innowacyjnych pomysłów 11

1.2. Innowacje i ich znaczenie dla gospodarki 13

1.3. Innowacyjność jako kluczowy czynnik sukcesu przedsiębiorstw 15

1.4. Innowatorzy cechy i ich rola w procesie wprowadzania innowacji na rynek 23

1.5. Start-upy jako platformy dla innowacji wyzwania i szanse 25

Rozdział 2. Komercjalizacja innowacyjnych pomysłów 31

2.1. Proces innowacyjny a komercjalizacja 31

2.2. Modele dyfuzji i adaptacji innowacji 39

2.3. Wyzwania strategiczne w procesie komercjalizacji 46

2.4. Podmioty wspierające proces komercjalizacji 57

Rozdział 3. Ocena potencjału komercyjnego innowacji 65

3.1. Opis innowacji i wynikających z niej korzyści 65

3.2. Stan rozwoju innowacji i stan własności intelektualnej 68

3.3. Potencjalne rynki i zainteresowanie rynku 70

3.4. Konkurenci i konkurencyjne produkty/usługi 73

3.5. Bariery, zagrożenia i ryzyko 75

3.6. Przykłady oceny potencjału komercyjnego innowacyjnego pomysłu 76

Rozdział 4. Innowatorzy a ochrona własności intelektualnej i źródła finansowania innowacji 95

4.1. Sposoby ochrony własności intelektualnej 95

4.2. Znaczenie ochrony własności intelektualnej dla start-upów 102

4.3. Wybrane źródła finansowania w komercjalizacji innowacyjnych pomysłów 105

Zakończenie 113

Bibliografia 115

Spis rysunków 121

Spis tabel 123

Załącznik. Podanie o udzielenie patentu 125