Dostępne formaty plików: PDF
Wydawnictwo | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN | 978-83-8331-709-0 |
Data wydania | 14 kwietnia 2025 |
Język: | Polski |
Liczba stron: | 132 |
Rozmiar pliku: | 2,3 MB |
Zabezpieczenie: | Znak wodny |
Dostępne formaty plików: PDF
Osoby, które posiadają innowacyjne pomysły, próbują wprowadzać je na rynek. Czasami jednak nie wiedzą, jak to zrobić. Małe i średnie przedsiębiorstwa, start-upy i innowatorzy częściej niż duże firmy narażeni są na porażkę. W takiej sytuacji wiedza z zakresu komercjalizacji może okazać się przydatna w ograniczeniu ryzyka niepowodzenia planowanego przedsięwzięcia. Celem publikacji jest przedstawienie podstawowych zagadnień związanych z komercjalizacją innowacyjnych pomysłów. Autorka stawia tezę, że zdobycie przez innowatorów jak największej ilości informacji o przebiegu tego procesu już na jego początkowym etapie pozwoli zminimalizować ryzyko porażki i umożliwi podejmowanie racjonalnych decyzji dotyczących wchodzenia z pomysłem na rynek. Publikacja jest skierowana zarówno do studentów, doktorantów, młodych badaczy, jak i indywidualnych innowatorów.
Wstęp 7
Rozdział 1. Innowacje i otoczenie innowatorów 11
1.1. Geneza i rozwój innowacyjnych pomysłów 11
1.2. Innowacje i ich znaczenie dla gospodarki 13
1.3. Innowacyjność jako kluczowy czynnik sukcesu przedsiębiorstw 15
1.4. Innowatorzy – cechy i ich rola w procesie wprowadzania innowacji na rynek 23
1.5. Start-upy jako platformy dla innowacji – wyzwania i szanse 25
Rozdział 2. Komercjalizacja innowacyjnych pomysłów 31
2.1. Proces innowacyjny a komercjalizacja 31
2.2. Modele dyfuzji i adaptacji innowacji 39
2.3. Wyzwania strategiczne w procesie komercjalizacji 46
2.4. Podmioty wspierające proces komercjalizacji 57
Rozdział 3. Ocena potencjału komercyjnego innowacji 65
3.1. Opis innowacji i wynikających z niej korzyści 65
3.2. Stan rozwoju innowacji i stan własności intelektualnej 68
3.3. Potencjalne rynki i zainteresowanie rynku 70
3.4. Konkurenci i konkurencyjne produkty/usługi 73
3.5. Bariery, zagrożenia i ryzyko 75
3.6. Przykłady oceny potencjału komercyjnego innowacyjnego pomysłu 76
Rozdział 4. Innowatorzy a ochrona własności intelektualnej i źródła finansowania innowacji 95
4.1. Sposoby ochrony własności intelektualnej 95
4.2. Znaczenie ochrony własności intelektualnej dla start-upów 102
4.3. Wybrane źródła finansowania w komercjalizacji innowacyjnych pomysłów 105
Zakończenie 113
Bibliografia 115
Spis rysunków 121
Spis tabel 123
Załącznik. Podanie o udzielenie patentu 125