„Kłopotliwe” ciała. Strategie przedstawiania fizycznej „anormalności” we współczesnym filmie fikcji - Adam Cybulski

„Kłopotliwe” ciała. Strategie przedstawiania fizycznej „anormalności” we współczesnym filmie fikcji

Adam Cybulski

22,45 zł

Dostępne formaty plików: PDF

Wydawnictwo Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN 978-83-8220-625-8
Data wydania 1 stycznia 2021
Język: Polski
Liczba stron: 217
Rozmiar pliku: 7,2 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
22,45 zł

Dostępne formaty plików: PDF

Opis

Filmowe wizerunki ciała „anormalnego” budzą ciekawość, wstyd, niepokój, fascynację i wiele innych emocji. Spoglądamy na nie w kontekście wartości społecznych, ideologii, lęku przed innością, polityki socjalnej, systemów etycznych, zadań pedagogicznych, nader rzadko jednak łączymy je ze specyfiką filmowego medium. Adam Cybulski skupił swoją uwagę właśnie na tej ostatniej zależności. Celem jego badań było „przygotowanie szczegółowego studium narracyjnych strategii oraz technik opowiadania o jednostkach, których ciała nie mieszczą się w utrwalonych kulturowo definicjach zdrowia czy normy”. Ten cel udało mu się zrealizować z nawiązką, ponieważ nie tylko oferuje czytelnikowi przekonywające i inspirujące analizy tekstualne, osadzone w różnych koncepcjach i teoriach, ale wielokrotnie poza nie wykracza, dzięki czemu jego książka zyskuje również wymiar antropologiczny i etyczny.

Z recenzji prof. dr. hab. Piotra Zwierzchowskiego

Spis treści

Wstęp 7

 

Rozdział I. Ustalenia metodologiczne i teoretyczne 13

Stan badań 13

Strategia narracyjna 23

Dominanty diegetyczne i estetyka zdumienia 27

Voyeuryzm jako pojęcie wskazujące na modalność narracji 32

Zaangażowanie w postać 35

 

Rozdział II. Kulturowe dyskursy o niepełnosprawności 41

Późna nowożytność: norma, dyskurs 42

XX wiek: instytucje, piętno 49

XXI wiek: dismodernism, starość, seksualność 57

 

Rozdział III. „Anormalne” ciało jako osobliwość i źródło humoru. Lata 1898–1918 63

Autentyczność a udawanie. Problemy z pierwszym filmem przedstawiającym „anormalne” ciało 65

Inne osobliwości wczesnego kina 72

Podsumowanie 76

 

Rozdział IV. Demonizowanie „anormalnego” ciała. Lata 1918–1946 79

„Anormalne” ciało jako symptom „ułomności” moralnej 79

Złoczyńcy w cyrku 85

Podsumowanie 90

 

Rozdział V. Konteksty wojenne i heroizacja „anormalności”. Lata 1946–1980 93

 

Rozdział VI. Człowiek słoń. Dialog z historią 109

 

Rozdział VII. Strategia sentymentalno-afirmatywna. Uwagi o „superkalekach” i pozytywnej interpretacji „anormalności” 121

Rekontekstualizacja i zaangażowanie w postać 123

Uwznioślenie 134

Podsumowanie: atut piętna 138

 

Rozdział VIII. Strategia voyeurystyczna. Podglądanie codzienności 143

Zwyczajne historie 143

Dystans 147

Bezruch: niedziałające ciało, niedziałająca postać 149

Autentyczność 151

Podglądanie zasadą organizującą strukturę narracyjną 155

Podsumowanie 157

 

Rozdział IX. Strategia panoptykalna. O estetyce współczesnego freak show 159

Skrawki 161

Julien Donkey-Boy 168

Podsumowanie 174

 

Rozdział X. Strategia metatekstualna. Film opowiada o konwencjach przedstawiania „anormalnego” 177

Filmowy zawrót głowy. Opowiadanie 180

Jeremy the Dud 183

Uwięzieni 187

Podsumowanie 190

 

Zakończenie 193

 

Bibliografia 197

 

Filmografia 207

 

Nota edytorska 211

Indeks osób 213

Korzystamy z plików cookies w celu sprawnej realizacji usług i poprawnego działania strony.
Możesz określić sposób przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Więcej informacji znajdziesz tutaj »