Dostępne formaty plików: PDF
Wydawnictwo | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN | 978-83-8142-961-0 |
Data wydania | 2020 |
Język: | Polski |
Liczba stron: | 111 |
Rozmiar pliku: | 1,6 MB |
Zabezpieczenie: | Znak wodny |
Dostępne formaty plików: PDF
Eksperymentalne artystyczne audycje radiowe stanowią punkt wyjścia do rozważań zawartych w prezentowanych szkicach. Za najbardziej interesującą postrzegam formę dzieł artystycznych, w których autorzy zdecydowali się odejść od tego, co dla radia artystycznego klasyczne i standardowe. Wprowadzanie różnych poziomów narracji, alinearna fabuła oraz gra z konwencją gatunków stały się podstawą do wyselekcjonowania i opisu audycji, które w mojej ocenie mogą być postrzegane jako eksperymentalne. Choć przywołuję również audycje fikcyjne, to szczególnie ciekawe są dla mnie audycje artystyczno-dokumentalne, features, słuchowiska oparte na faktach czy eksperymenty radiowe nawiązujące do wydarzeń rzeczywistych.
Ze Wstępu
O eksperymentach w dziedzinie literatury, plastyki, teatru, filmu czy muzyki słyszeli wszyscy, ale eksperymentalna sztuka radiowa dopiero czeka na wydobycie z cienia. Historie eksperymentalne to ważny krok w tym kierunku. Autorka bardzo zręcznie wiąże dokonania eksperymentalne z akceptacją estetyki brzydoty i podejmuje nadzwyczaj ciekawą próbę zdefiniowania pojęcia brzydoty w sztuce radiowej. Ogromnie pożyteczny wydał mi się również fragment poświęcony Eugeniuszowi Rudnikowi – twórcy chyba wciąż niezupełnie docenianemu i zbyt słabo znanemu.
Z recenzji prof. dr. hab. Jana Tomkowskiego
Wstęp 9
Rozdział I. Gatunki, formy, odmiany – genologiczne rozważania nad sound artem, eksperymentem i eksperymentalnymi odmianami feature i słuchowiska 15
1.1. Sound art – dźwięk jako medium artystyczne 16
1.2. Feature eksperymentalny 20
1.3. Eksperyment radiowy w ujęciu genologicznym 26
1.4. Słuchowisko eksperymentalne 33
1.4.1. Studio Teatralnych Form Eksperymentalnych im Eugeniusza Rudnika 45
1.5. Wyznaczniki gatunkowe eksperymentalnego feature, eksperymentu radiowego i słuchowiska eksperymentalnego 52
Rozdział II. Ars acustica i radiowe ballady dokumentalne. Eksperymenty radiowe Eugeniusza Rudnika 57
Rozdział III. Środki wyrazu w radiowej sztuce eksperymentalnej i ich estetyka 65
Rozdział IV. Narracje radiowe 71
4.1. Rola perspektywiczna i fokalizacja 73
4.2. Rola narracyjna 77
4.3. Dodatkowe role 80
4.4. Narracyjny punkt widzenia w audycjach artystyczno-dokumentalnych 81
4.5. Mise en abyme: narracyjne efekty lustrzane 84
Rozdział V. Pomiędzy gatunkami. Eksperymentalne projekty dźwiękowe 89
5.1. Antye Greie (AGF) Dissidentova 90
5.2. Gregory Whitehead Pressures Of The Unspeakable 96
5.3. William S Burroughs Dead City Radio 100
Zakończenie 103
Bibliografia (wybór) 105
Indeks autorów oraz ich audycji w kolejności alfabetycznej 109