Historie eksperymentalne. Szkice o gatunkach radia artystycznego - Natalia Kowalska-Elkader

Historie eksperymentalne. Szkice o gatunkach radia artystycznego

Natalia Kowalska-Elkader

19,95 zł

Dostępne formaty plików: PDF

Wydawnictwo Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN 978-83-8142-961-0
Data wydania 2020
Język: Polski
Liczba stron: 111
Rozmiar pliku: 1,6 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
19,95 zł

Dostępne formaty plików: PDF

Opis

Eksperymentalne artystyczne audycje radiowe stanowią punkt wyjścia do rozważań zawartych w prezentowanych szkicach. Za najbardziej interesującą postrzegam formę dzieł artystycznych, w których autorzy zdecydowali się odejść od tego, co dla radia artystycznego klasyczne i standardowe. Wprowadzanie różnych poziomów narracji, alinearna fabuła oraz gra z konwencją gatunków stały się podstawą do wyselekcjonowania i opisu audycji, które w mojej ocenie mogą być postrzegane jako eksperymentalne. Choć przywołuję również audycje fikcyjne, to szczególnie ciekawe są dla mnie audycje artystyczno-dokumentalne, features, słuchowiska oparte na faktach czy eksperymenty radiowe nawiązujące do wydarzeń rzeczywistych.

Ze Wstępu

O eksperymentach w dziedzinie literatury, plastyki, teatru, filmu czy muzyki słyszeli wszyscy, ale eksperymentalna sztuka radiowa dopiero czeka na wydobycie z cienia. Historie eksperymentalne to ważny krok w tym kierunku. Autorka bardzo zręcznie wiąże dokonania eksperymentalne z akceptacją estetyki brzydoty i podejmuje nadzwyczaj ciekawą próbę zdefiniowania pojęcia brzydoty w sztuce radiowej. Ogromnie pożyteczny wydał mi się również fragment poświęcony Eugeniuszowi Rudnikowi – twórcy chyba wciąż niezupełnie docenianemu i zbyt słabo znanemu.

Z recenzji prof. dr. hab. Jana Tomkowskiego

Spis treści

Wstęp 9

Rozdział I. Gatunki, formy, odmiany – genologiczne rozważania nad sound artem, eksperymentem i eksperymentalnymi odmianami feature i słuchowiska 15

1.1. Sound art – dźwięk jako medium artystyczne 16

1.2. Feature eksperymentalny 20

1.3. Eksperyment radiowy w ujęciu genologicznym 26

1.4. Słuchowisko eksperymentalne 33

1.4.1. Studio Teatralnych Form Eksperymentalnych im Eugeniusza Rudnika 45

1.5. Wyznaczniki gatunkowe eksperymentalnego feature, eksperymentu radiowego i słuchowiska eksperymentalnego 52

Rozdział II. Ars acustica i radiowe ballady dokumentalne. Eksperymenty radiowe Eugeniusza Rudnika 57

Rozdział III. Środki wyrazu w radiowej sztuce eksperymentalnej i ich estetyka 65

Rozdział IV. Narracje radiowe 71

4.1. Rola perspektywiczna i fokalizacja 73

4.2. Rola narracyjna 77

4.3. Dodatkowe role 80

4.4. Narracyjny punkt widzenia w audycjach artystyczno-dokumentalnych 81

4.5. Mise en abyme: narracyjne efekty lustrzane 84

Rozdział V. Pomiędzy gatunkami. Eksperymentalne projekty dźwiękowe 89

5.1. Antye Greie (AGF) Dissidentova 90

5.2. Gregory Whitehead Pressures Of The Unspeakable 96

5.3. William S Burroughs Dead City Radio 100

Zakończenie 103

Bibliografia (wybór) 105

Indeks autorów oraz ich audycji w kolejności alfabetycznej 109

Korzystamy z plików cookies w celu sprawnej realizacji usług i poprawnego działania strony.
Możesz określić sposób przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Więcej informacji znajdziesz tutaj »