Dostępne formaty plików: PDF
Wydawnictwo | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN | 978-83-8142-276-5 |
Data wydania | 1 stycznia 2019 |
Język: | Polski |
Liczba stron: | 153 |
Rozmiar pliku: | 1,2 MB |
Zabezpieczenie: | Znak wodny |
Dostępne formaty plików: PDF
Fototerapia, czyli zastosowanie fotografii w pracy nauczyciela, pedagoga, doradcy i terapeuty, jest coraz częściej używana w zakresie coachingu i rozwoju osobistego. Autorka rozumie ją jako zbiór powiązanych ze sobą technik opartych na osobistych i rodzinnych fotografiach oraz na zdjęciach wykonanych przez inne osoby – przywoływane dzięki nim uczucia i wspomnienia są wykorzystywane jako katalizatory komunikacji terapeutycznej, procesu zmiany czy rozwoju osobistego. W publikacji znajdują się też scenariusze ćwiczeń skonstruowanych n a podstawie zagadnień omówionych w części teoretycznej.
Połączenie perspektywy teoretycznej i metodycznej czyni opracowanie nowatorskim. Jest to projekt metodyczny adresowany do terapeutów-praktyków. Niemniej – co trzeba podkreślić – rozważania konstytuujące część teoretyczną książki nie tylko dobrze ugruntowują oferowane scenariusze, lecz także dostarczają im upełnomocnień naukowych – socjologicznych. psychologicznych i pedagogicznych.
Z recenzji prof. dr. hab. Mieczysława Malewskiego
Wstęp 9
Część 1. Społeczno-kulturowe konteksty fotografii 13
Wprowadzenie 13
1.1. Fotografia jako materiał wizualny – charakterystyka i zarys historii 16
1.2. Wizualność w myśleniu obrazowym i komunikacji obrazowej 34
Część 2. Techniki fototerapeutyczne 47
Wprowadzenie 47
2.1. Fototerapia na tle innych form pracy z obrazem 49
2.2. Pięciomodułowy model technik Fototerapii Judy Weiser 68
2.2.1. Fotografie autoformatywne 70
2.2.2. Portret 75
2.2.3. Autoportret 79
2.2.4. Album rodzinny i fotografie (auto)biograficzne 81
2.2.5. Fotoprojekcja 83
2.3. Zasadność terapeutycznego zastosowania technik Fototerapii 86
Część 3. Fotografia w perspektywie pedagogicznej 91
Wprowadzenie 91
3.1. Aspekty pracy edukacyjnej 97
3.2. Aspekt geragogiczny – „biograficzne powidoki” 107
Aneks 113
Bibliografia 149