Dostępne formaty plików: PDF
Wydawnictwo | Universitas |
ISBN | 978-83-242-6805-4 |
Data wydania | 1 lipca 2025 |
Język: | Polski |
Liczba stron: | 475 |
Rozmiar pliku: | 5,2 MB |
Zabezpieczenie: | Znak wodny |
Dostępne formaty plików: PDF
Monografia jest kontynuacją czy też rozwinięciem wcześniejszego tomu zatytułowanego Dźwięk – głos – literatura. Przestrzenie intermedialności, który ukazał się w roku 2024 nakładem Wydawnictwa Universitas (…). Zbiór ten wpisuje się jednoznacznie w obszar badań kluczowych dla współczesnej humanistyki. W oczywisty sposób patronują całości Jean-Luc Nancy czy Roland Barthes, a także Jacques Derrida, Jacques Lacan i Pascal Quignard – chodzi oczywiście o refleksję tych myślicieli na temat głosu i słuchania – podstawowych kategorii, wokół których skomponowane zostały obydwa tomy. Jest to książka, która (…) wraz z poprzednią dostarcza polskiej komparatystyce współczesnej wielu doskonałych narzędzi i metod badania tekstów literackich w oparciu o narzędzia innych dyscyplin humanistycznych; szeroko otwiera horyzonty badawcze i pozwala odsłonić w dobrze znanych tekstach zaskakujące obszary znaczeniowe, które bez narzędzi komparatystycznych pozostawałyby ukryte czy po prostu niedostrzeżone. Obydwu tych książek nie da się pominąć w przyszłych badaniach nad głosem i dźwiękiem; są one nie tylko inspirujące, ale też podsuwają badaczom całą bogatą sieć pojęciową (rozwinięcia takich pojęć, jak „audiolektura”, „muzyczność”, „skryptoralność”, „widmo głosu”, „tekst intermedialny”) i narzędziową, z której wielu będzie w przyszłości korzystać. Będą to książki podstawowe dla wszystkich komparatystów (i nie tylko), którzy zechcą zajmować się podobnymi problemami badawczymi.
Prof. dr hab. Adam Dziadek
Instytut Literaturoznawstwa
Uniwersytet Śląski w Katowicach
WYBRZMIEWAJĄCY I WYOBRAŻONY GŁOS
Maria Szczepańska
Próba jedności. O intermedialnej polifonii „eseju na głos i kontrabas” Tadeusza Sławka i Bogdana Mizerskiego
Dobrawa Lisak-Gębala
Poezja II wojny światowej jako archiwum głosów
Łukasz Bukowiecki
Czy da się usłyszeć Baczyńskiego? Mówienie filmem o głosie poety
Jerzy Wiśniewski
Od góralskiej gędźby do muzyki sfer. Co słyszy bohater Muzyki gór Jarosława Iwaszkiewicza?
SŁUCHANIE — SŁYSZENIE — NASŁUCHIWANIE
Agnieszka Karpowicz
Co słychać w mieście? Awangardyści wobec schizofonii
Marta Bukowiecka Dramaty
Mirona Białoszewskiego – audiolektura
Katarzyna Cudzich-Budniak
„Sprawdzanie” intermedialne Mirona Białoszewskiego na przykładzie wiersza Potęga mrówkowca
Hanna Renke
Białoszewskiego tekst intermedialny. Interpretacje Ballady od rymu
NASŁUCHIWANIA I SŁUCHANIE LITERATURY
Jacek Kopciński
Hermeneutyczna gra w nasłuchiwanie: Haupt, Białoszewski, Stasiuk
Joanna Dembińska-Pawelec
„niech piszę świat tak jak go mówię”. Głos w poetyckich kreacjach skryptoralnych. O wierszach Bogusławy Latawiec
Maksymilian Odrzywołek
Nieuchwytność istnienia i dźwięku. O wierszach Marii Dłuskiej w kontekście jej teorii wiersza
Alicja Karsznia-Sobczak, Joanna Zawadka, Beata Ciecierska-Zajdel
Głos a odbiór poezji
(POST)PAMIĘĆ I WIDMA GŁOSÓW
Aleksandra Kremer
Postpamięć w występach poetyckich Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego
Jakub Żmidziński
W stronę muzyczności IV. Odczytanie cyklu wierszy Roberta Gawłowskiego Życie wieczne
Yoana Ganowski
Dźwięki i głosy w Blue Pueblo Grzegorza Wróblewskiego
Katarzyna Ciemiera
Widmo głosu (poetyckiego) w twórczości Agnieszki Mirahiny
NARRACJE Z GŁOSEM I DŹWIĘKIEM
Ewa Skorupa
Głos w fizjonomice
Anna M. Szczepan-Wojnarska
Usłyszeć tekst, zrozumieć dźwięk – audialny i muzyczny wymiar powieści Josepha Conrada Szaleństwo Almayera
Magdalena Dziadek
Za kulisami ciszy. Strategie opisu muzyki w powieści Brunona Arndta Missa solemnis
Magdalena Krzyżanowska
Dźwięk kobiecego głosu w prozie Gabrieli Zapolskiej
GŁOS I GŁOŚNE NARRACJE
Daniel Natkaniec „Cóż to za potworny głos!”, czyli o rozpadzie mocnego podmiotu w prozie Michała Choromańskiego
Aleksandra Wojda
„Powieść głosowa” czy(li) jazz w powieści? O Złym Leopolda Tyrmanda w kontekście (środkowo)europejskiej powieści jazzowej
Dariusz Brzostek
Co (u)słyszał Kris Kelvin? Zjawy i dźwiękowe abiekty w audiosferze Solaris Stanisława Lema
Anna Opiela-Mrozik
(Tekstowe) pomruki codzienności – o doświadczeniu słuchania (i pisania) w twórczości Sophie Divry
Bibliografia
Indeks osób