Dźwięk i głos. Rezonans literatury - Opracowanie zbiorowe

Dźwięk i głos. Rezonans literatury

Opracowanie zbiorowe

29,00 zł

Dostępne formaty plików: PDF

Wydawnictwo Universitas
ISBN 978-83-242-6805-4
Data wydania 1 lipca 2025
Język: Polski
Liczba stron: 475
Rozmiar pliku: 5,2 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
29,00 zł

Dostępne formaty plików: PDF

Opis

Monografia jest kontynuacją czy też rozwinięciem wcześniejszego tomu zatytułowanego Dźwięk – głos – literatura. Przestrzenie intermedialności, który ukazał się w roku 2024 nakładem Wydawnictwa Universitas (…). Zbiór ten wpisuje się jednoznacznie w obszar badań kluczowych dla współczesnej humanistyki. W oczywisty sposób patronują całości Jean-Luc Nancy czy Roland Barthes, a także Jacques Derrida, Jacques Lacan i Pascal Quignard – chodzi oczywiście o refleksję tych myślicieli na temat głosu i słuchania – podstawowych kategorii, wokół których skomponowane zostały obydwa tomy. Jest to książka, która (…) wraz z poprzednią dostarcza polskiej komparatystyce współczesnej wielu doskonałych narzędzi i metod badania tekstów literackich w oparciu o narzędzia innych dyscyplin humanistycznych; szeroko otwiera horyzonty badawcze i pozwala odsłonić w dobrze znanych tekstach zaskakujące obszary znaczeniowe, które bez narzędzi komparatystycznych pozostawałyby ukryte czy po prostu niedostrzeżone. Obydwu tych książek nie da się pominąć w przyszłych badaniach nad głosem i dźwiękiem; są one nie tylko inspirujące, ale też podsuwają badaczom całą bogatą sieć pojęciową (rozwinięcia takich pojęć, jak „audiolektura”, „muzyczność”, „skryptoralność”, „widmo głosu”, „tekst intermedialny”) i narzędziową, z której wielu będzie w przyszłości korzystać. Będą to książki podstawowe dla wszystkich komparatystów (i nie tylko), którzy zechcą zajmować się podobnymi problemami badawczymi.

Prof. dr hab. Adam Dziadek
Instytut Literaturoznawstwa
Uniwersytet Śląski w Katowicach

Spis treści

WYBRZMIEWAJĄCY I WYOBRAŻONY GŁOS

Maria Szczepańska

Próba jedności. O intermedialnej polifonii „eseju na głos i kontrabas” Tadeusza Sławka i Bogdana Mizerskiego

Dobrawa Lisak-Gębala

Poezja II wojny światowej jako archiwum głosów

Łukasz Bukowiecki

Czy da się usłyszeć Baczyńskiego? Mówienie filmem o głosie poety

Jerzy Wiśniewski

Od góralskiej gędźby do muzyki sfer. Co słyszy bohater Muzyki gór Jarosława Iwaszkiewicza?

SŁUCHANIE — SŁYSZENIE — NASŁUCHIWANIE

Agnieszka Karpowicz

Co słychać w mieście? Awangardyści wobec schizofonii

Marta Bukowiecka Dramaty

Mirona Białoszewskiego – audiolektura

Katarzyna Cudzich-Budniak

„Sprawdzanie” intermedialne Mirona Białoszewskiego na przykładzie wiersza Potęga mrówkowca

Hanna Renke

Białoszewskiego tekst intermedialny. Interpretacje Ballady od rymu

NASŁUCHIWANIA I SŁUCHANIE LITERATURY

Jacek Kopciński

Hermeneutyczna gra w nasłuchiwanie: Haupt, Białoszewski, Stasiuk

Joanna Dembińska-Pawelec

„niech piszę świat tak jak go mówię”. Głos w poetyckich kreacjach skryptoralnych. O wierszach Bogusławy Latawiec

Maksymilian Odrzywołek

Nieuchwytność istnienia i dźwięku. O wierszach Marii Dłuskiej w kontekście jej teorii wiersza

Alicja Karsznia-Sobczak, Joanna Zawadka, Beata Ciecierska-Zajdel

Głos a odbiór poezji

(POST)PAMIĘĆ I WIDMA GŁOSÓW

Aleksandra Kremer

Postpamięć w występach poetyckich Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego

Jakub Żmidziński

W stronę muzyczności IV. Odczytanie cyklu wierszy Roberta Gawłowskiego Życie wieczne

Yoana Ganowski

Dźwięki i głosy w Blue Pueblo Grzegorza Wróblewskiego

Katarzyna Ciemiera

Widmo głosu (poetyckiego) w twórczości Agnieszki Mirahiny

NARRACJE Z GŁOSEM I DŹWIĘKIEM

Ewa Skorupa

Głos w fizjonomice

Anna M. Szczepan-Wojnarska

Usłyszeć tekst, zrozumieć dźwięk – audialny i muzyczny wymiar powieści Josepha Conrada Szaleństwo Almayera

Magdalena Dziadek

Za kulisami ciszy. Strategie opisu muzyki w powieści Brunona Arndta Missa solemnis

Magdalena Krzyżanowska

Dźwięk kobiecego głosu w prozie Gabrieli Zapolskiej

GŁOS I GŁOŚNE NARRACJE

Daniel Natkaniec „Cóż to za potworny głos!”, czyli o rozpadzie mocnego podmiotu w prozie Michała Choromańskiego

Aleksandra Wojda

„Powieść głosowa” czy(li) jazz w powieści? O Złym Leopolda Tyrmanda w kontekście (środkowo)europejskiej powieści jazzowej

Dariusz Brzostek

Co (u)słyszał Kris Kelvin? Zjawy i dźwiękowe abiekty w audiosferze Solaris Stanisława Lema

Anna Opiela-Mrozik

(Tekstowe) pomruki codzienności – o doświadczeniu słuchania (i pisania) w twórczości Sophie Divry

Bibliografia

Indeks osób