Dostępne formaty plików: PDF
Wydawnictwo | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN | 978-83-8331-523-2 |
Data wydania | 29 listopada 2024 |
Język: | Polski |
Liczba stron: | 248 |
Rozmiar pliku: | 42,0 MB |
Zabezpieczenie: | Znak wodny |
Dostępne formaty plików: PDF
Inicjatywa cyklicznego publikowania prac w ramach serii „Twórczość i Edukacja” wyrosła z potrzeby stworzenia miejsca spotkania badaczy i praktyków zainteresowanych rozwijaniem oraz wspieraniem zdolności twórczych dzieci, młodzieży i osób dorosłych. W serii publikowane są prace poruszające problematykę edukacyjnych oraz społeczno-kulturowych uwarunkowań rozwoju szeroko pojętej aktywności twórczej w różnych dziedzinach.
W publikacji kierowanej zarówno do badaczy, jak i studentów oraz pedagogów oraz psychologów zainteresowanych edukacyjnymi uwarunkowaniami rozwoju kreatywności autor przedstawia wybrane dylematy związane z tą młodą dyscypliną naukową. Dotyczą one: samego pojęcia kreatywności i prób jego poszerzenia na działalność zbrodniczą, problemów edukacyjnych związanych z rolą autorytetu i wzoru wychowawczego odgrywaną przez twórców, znaczenia nagród dla rozwoju twórczej produktywności, a także zagadnień metodologii badań nad twórczością, profesji pedagoga twórczości oraz nauczania umiejętności twórczych. Czytelnik znajdzie tu także wyniki badań i refleksje dotyczące tabu w twórczości. Kolejne rozdziały książki autor, twórca teorii twórczego myślenia pytajnego, kończy pytaniami pobudzającymi odbiorcę do głębszej głębszej refleksji nad prezentowaną tematyką.
Publikacja jest skierowana do czytelników, którym leży na sercu rozwój osoby przez twórczość w szerokim jej rozumieniu – zarówno artystycznym, edukacyjnym i codziennym. Autor nie boi się prowokować czytelnika do dyskusji, twórczego sporu o obronę dobra, prawdy i piękna.
Z recenzji prof. dr hab. Urszuli Szuścik
Z racji polemicznego charakteru pracy, jej oryginalności oraz nowości tez będzie ona bardzo atrakcyjnym dopełnieniem istniejących publikacji na temat twórczości, zdolności i wybitności. Na podkreślenie zasługuje wielka erudycja autora, znajomość i wyczucie współczesnych dylematów, związanych z recepcją i kanonami twórczości, problemami kształcenia akademickiego, rozwojem osobowym i kulturowym młodego człowieka.
Z recenzji dr hab. Iwony Czai Chudyby, prof. UKEN
Od autora 7
Dylemat 9
Część I. Twórczość – twórcy
1. Kłopoty z „twórczością złowrogą” 13
2. Kłopoty z wybitnymi twórcami jako wzorami wychowawczymi 25
3. Kłopoty z Gouldem 43
4. Kłopoty z Literacką Nagrodą Nobla i innymi nagrodami za dokonania twórcze 57
5. Kłopoty z tabu w twórczości 67
6. Kłopoty z mądrością 89
Część II. Twórczość – badania
7. Kłopoty z kreatywnością metodologiczną 109
8. Kłopoty z badaniami jakościowymi nad twórczością 123
9. Kłopoty z diagnozą potencjału twórczego dziecka 143
Część III. Twórczość – praktyka
10. Kłopoty profesji pedagoga i psychologa twórczości w ojczyźnie inżyniera Mamonia 155
11. Kłopoty z innowacjami w edukacji uczniów zdolnych i twórczych 169
12. Kłopoty z programami pomocy w tworzeniu 189
13. Kłopoty z dzielnością i odwagą twórczą 201
Zakończenie 209
Bibliografia 213
Indeks osobowy 233
Indeks rzeczowy 241
O autorze 245