Dlaczego mnie zostawiasz? Człowiek i Bóg po Zagładzie w ujęciu Hannah Arendt i Hansa Jonasa - Artur Kołodziejczyk

Dlaczego mnie zostawiasz? Człowiek i Bóg po Zagładzie w ujęciu Hannah Arendt i Hansa Jonasa

Artur Kołodziejczyk

22,95 zł

Dostępne formaty plików: PDF

Wydawnictwo Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN 978-83-8220-551-0
Data wydania 1 maja 2021
Język: Polski
Liczba stron: 467
Rozmiar pliku: 2,5 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
22,95 zł

Dostępne formaty plików: PDF

Opis

Dwudziesty wiek upłynął głównie pod znakiem wielkich konfliktów natury politycznej, które przeobraziły się w globalne konflikty zbrojne, skutkujące niebywałą brutalnością na niespotykaną dotąd skalę.

Refleksja nad wydarzeniem Szoah, będącym bez precedensu w historii Starego Kontynentu choćby pod względem masowości, okrucieństwa, zaplanowania oraz towarzyszącej temu biurokracji, jest punktem wyjścia dla nowej filozoficznej perspektywy. Zagłada zmusza ludzki intelekt do zrewidowania· dotychczasowych ustaleń wielu filozoficznych kwestii, wymaga weryfikacji dotychczasowych ujęć choćby z zakresu filozofii Boga oraz filozofii człowieka.

Dlaczego mnie zostawiasz? – oto pytanie-symbol. Jest ono wyrazem niedowierzania. Jest formą zwątpienia w człowieka, poczucia bycia porzuconym. Jest ono także pytaniem o (nie)obecność Boga.

Fragment Wprowadzenia

Spis treści

Przedmowa 9

Wstęp 11

Wprowadzenie 29

Rozdział I. WYDARZENIA HISTORYCZNE JAKO IMPULS DO REFLEKSJI FILOZOFICZNEJ 53

1. Zagadnienie poznawania przeszłości i warunki rozumienia historii 55

2. Dwie perspektywy poznawania historii według Hansa Jonasa 58

3. Zagadnienie filozoficznego namysłu nad wydarzeniami z przeszłości 77

4. Imperatyw pamięci o wydarzeniach z przeszłości w tradycji myśli żydowskiej 87

Rozdział II. SZOAH I TOTALITARYZM JAKO IMPULS DO REFLEKSJI FILOZOFICZNEJ 97

1. Zagadnienie myślenia a potrzeba sensu 108

2. Wybrane z tradycji żydowskiej modyfikacje pytania o Boga w kontekście Szoah 118

3. Główna oś problemowa refleksji Hannah Arendt 123

4. Doniosłość totalitaryzmu w filozoficznym ujęciu dziejów Hannah Arendt 138

5. Totalitaryzm w perspektywie refleksji Hannah Arendt – synteza 144

6. Hannah Arendt na tropie genezy dwudziestowiecznych totalitaryzmów 190

Rozdział III. SZOAH JAKO IMPULS DO REWIZJI PYTAŃ O BOGA 203

1. Szoah i rewizja pytań o Boga oraz propozycje nowych odpowiedzi w ujęciu Hansa Jonasa 207

2. Rekonstrukcja eksperymentu myślowego nad ideą Boga 218

3. Rewizja pytań o monoteistyczny obraz Boga w judaizmie: ontologia mityczna a doświadczenie Zagłady 225

4. Kabalistyczna koncepcja cimcum i jej obecność w micie Hansa Jonasa 232

5. Podważenie przekonania o wszechmocy Boga 243

6. Kategoria dobroci, poznawalności oraz stawania się Boga w kontekście zakwestionowania Jego atrybutu wszechmocy 248

7. Bóg w relacji ze światem 253

8. Rewizja pytania o rzeczywistość transcendentną u Hannah Arendt 264

9. Rewizja pytania o kondycję religijnej wiary w rzeczywistość eschatologiczną 282

Rozdział IV. SZOAH JAKO IMPULS DO REWIZJI PYTAŃ O CZŁOWIEKA 289

1. Szoah i rewizja pytań o człowieka w ujęciu Hansa Jonasa 290

2. Konsekwencje aktu cimcum oraz przeobrażenia idei Boga po doświadczeniu Szoah w perspektywie filozofii człowieka 292

3. Odpowiedzialność jako imperatyw etyczny – w koncepcji Hansa Jonasa 302

4. Wpływ wydarzenia Szoah na filozoficzne zapytywania o człowieka oraz propozycje nowych odpowiedzi w filozofii Hannah Arendt 319

5. Rewizja pytania o autorytet 329

6. Rewizja pytania o ludzką wolność 351

7. Rewizja pytania o możliwość ludzkiego działania 359

8. Rewizja pytania o kondycję ludzką po wydarzeniu totalitaryzmu i jego konsekwencji pod postacią Szoah 364

9. Rewizja pytania o zło 382

Zakończenie 415

Podziękowania 439

Bibliografia 443

Indeks 461

Korzystamy z plików cookies w celu sprawnej realizacji usług i poprawnego działania strony.
Możesz określić sposób przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Więcej informacji znajdziesz tutaj »