Design thinking dla edukatorów - Małgorzata Kołodziejczak, Beata Michalska-Dominiak, Piotr Grocholiński, Monika Just, Agnieszka Michalska-Żyła

Design thinking dla edukatorów

Małgorzata Kołodziejczak, Beata Michalska-Dominiak, Piotr Grocholiński, Monika Just, Agnieszka Michalska-Żyła

39,90 zł

Dostępne formaty plików: PDF, EPUB, MOBI

Wydawnictwo Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN 978-83-8220-547-3
Data wydania 1 sierpnia 2021
Język: Polski
Liczba stron: 216
Rozmiar pliku: 24 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
Fragment: Pobierz fragment PDF
Język: Polski
Liczba stron: 216
Rozmiar pliku: 9,9 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
Fragment: Pobierz fragment EPUB
Język: Polski
Liczba stron: 216
Rozmiar pliku: 19 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
Fragment: Pobierz fragment MOBI
39,90 zł

Dostępne formaty plików: PDF, EPUB, MOBI

Opis

Intencją książki jest inspirowanie do wprowadzania metod, sposobów i takiego stylu pracy z uczniami/studentami/uczestnikami szkoleń, które wyzwalają kreatywność własną i zespołową, są wsparciem w procesie adaptacji do zmian. Jest to istotne zwłaszcza teraz, kiedy doświadczamy przełomowych sytuacji, generujących nowe problemy, do rozwiązania których brakuje gotowych recept i procedur.

Punktem wyjścia do jej powstania jest przekonanie, że każda aktywność edukacyjna może być traktowana jako projekt, który dzięki swej strukturze, wykorzystanym narzędziom i technikom pozwala na realizację określonych celów i osiąganie pożądanych efektów oraz znajdowanie trafnych rozwiązań, skrojonych na miarę potrzeb.

Publikacja jest wynikiem połączenia teorii z praktyką stosowania metody design thinking. Bazę stanowią naukowe inspiracje z zakresu: zarządzania, pedagogiki, psychodydaktyki, neuronauk, socjologii - jest to zatem opracowanie o charakterze interdyscyplinarnym.

Krok po kroku pokazane jest, w jaki sposób przejść przez proces z wykorzystaniem metodyki design thinking (DT), jednak książka napisana jest tak, aby dać także możliwość wyboru opisanych w niej metod, narzędzi, inspiracji przydatnych w danej sytuacji, które będą wsparciem w projektach, jakie realizują czytelniczki i czytelnicy.

 

Spis treści

 

Wstęp

CZĘŚĆ I

1. Geneza design thinking

2. Zarządzanie zmianą

2.1. Skąd się biorą zmiany?

2.2. Co napędza, a co powstrzymuje zmiany?

2.3. Rodzaje zmian

2.4. Stadia i modele zmian

2.5. Opór wobec zmian

3. Kompetencje przyszłości jako wyzwanie dla współczesnej edukacji

3.1. Kompetencje przyszłości

3.2. Nowe generacje – pokolenie Z i pokolenie Alfa

3.3. Aktywizowanie procesu uczenia się

4. Przedsiębiorczość, kreatywność, twórczość, innowacyjność

4.1. Klimat sprzyjający twórczemu myśleniu

4.2. Myślenie dywergencyjne, motywacja i procedury TRP – wyznaczniki działań edukatora

5. Rola wizualizacji w edukacji i design thinking

5.1. Dlaczego warto tworzyć rysunkowe notatki z perspektywy wiedzy o mózgu?

5.2. Cele myślenia wizualnego w procesie design thinking

5.3. Podstawowe narzędzia służące wizualizacji

5.4. Stosowanie wizualizacji w design thinking

CZĘŚĆ II

6. Podejście design thinking w praktyce

7. Przed projektem

7.1. Zdefiniowanie wyzwania w procesie projektowym

7.2. Określenie celów projektu

7.3. Kluczowe role w projekcie

7.4. Zbudowanie zespołu projektowego

7.4.1. Jak liczny powinien być zespół?

7.4.2. Jak podzielić zespół projektowy?

7.4.3. Na jakie elementy współpracy z zespołem warto zwrócić uwagę?

7.5. Narzędzia design thinking

7.5.1. Jak dostosować przestrzeń do potrzeb projektowych?

7.5.2. Jakie materiały będą potrzebne?

7.5.3. Jak skorzystać z aplikacji wspierających pracę projektową?

7.6. Planowanie projektu

8. W trakcie projektu

8.1. Odkrywanie: dlaczego i dla kogo projektujemy?

8.2. Badania z użytkownikami

8.2.1. Potrzeba badania. Od czego zacząć?

8.2.2. Koncepcja badawcza

8.2.2.1. Cel i problematyka badania

8.2.2.2. Dobór pojęć i wskaźników

8.2.2.3. Wybór osób do badania

8.2.2.4. Metody i techniki badawcze

8.2.3. Realizacja badania i analiza wyników

8.2.4. Kilka uwag do realizacji badań dzieci

8.3. Odkrywanie: synteza informacji i narzędzia

8.4. Definiowanie wyzwania

8.5. Tworzenie rozwiązania

8.5.1. Zespołowe generowanie pomysłów

8.5.2. Selekcja i wybór pomysłów

8.6. Prototypowanie

8.7. Testowanie

9. Po projekcie

9.1. Iteracja

9.2. Planowanie wdrożenia

9.3. Ewaluacja projektów design thinking

9.3.1. Ewaluacja jako proces badawczy

10. Przykłady i inspiracje

Zakończenie

Literatura dodatkowa