Compliance. Przewodnik praktyczny -

Compliance. Przewodnik praktyczny

161,00 zł

Dostępne formaty plików: PDF, EPUB

Wydawnictwo Wolters Kluwer
ISBN 978-83-8390-115-2
Data wydania 23 września 2024
Język: Polski
Liczba stron: 410
Rozmiar pliku: 3,0 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
Fragment: Pobierz fragment PDF
Język: Polski
Liczba stron: 410
Rozmiar pliku: 1,1 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
Fragment: Pobierz fragment EPUB
161,00 zł

Dostępne formaty plików: PDF, EPUB

Opis

Książka stanowi zbiór rozwiązań prawnych z zakresu compliance, kultury ryzyka oraz przedstawia sposób funkcjonowania organizacji zapewniający zgodność z prawem, wytycznymi i normami ISO. Opracowana przez cenionych praktyków, którzy wiedzą – dzięki swojemu doświadczeniu – jak ważne jest prawidłowe funkcjonowanie compliance i jak cenne jest odpowiednie zarządzanie i funkcjonowanie kultury ryzyka.

Przedstawione w publikacji zagadnienia są odpowiedzią na zarządzanie ryzykiem zgodności w firmach oraz uwzględniają m.in.:

  • AI,
  • AML,
  • cyberbezpieczeństwo,
  • ESG,
  • Whistleblowing.

W książce została również w innowacyjny sposób przedstawiona mapa zarządzania ryzykiem, zaś istotne i trudne kwestie, na które dotychczas nie było odpowiedzi, opisano w sposób ciekawy i przystępny, dzięki czemu stanowią źródło wiedzy zgodnego z prawem działania organizacji.

Publikacja jest przeznaczona w szczególności dla oficerów compliance, kadry zarządzającej, prawników obsługujących spółki oraz przedstawicieli spółek, przedsiębiorców lub instytucji państwowych, będzie bowiem dostarczać użytecznych wskazówek na każdym etapie funkcjonowania systemu compliance – jego tworzenia i monitorowania skuteczności jego działalności.

Spis treści

Wykaz skrótów | str. 13
Wstęp | str. 21

Rozdział I. System compliance | str. 25

  1. Ewolucja systemu compliance | str. 25
    1.1. Wprowadzenie | str. 25
    1.2. Definicja i geneza pojęcia compliance | str. 26
    1.3. Przegląd wydarzeń wpływających na rozwój compliance | str. 29
    1.4. Globalizacja a compliance i wpływ międzynarodowego środowiska biznesowego | str. 35
    1.5. Przyszłość compliance. Trendy i prognozy | str. 38
  2. Jak stworzyć prawidłowy system compliance | str. 41
    2.1. Cele, funkcje, składniki systemu | str. 41
    2.2. Rozpoznawanie ryzyka w ramach systemu compliance | str. 47
    2.3. Tworzenie skutecznych wytycznych | str. 50
    2.4. Odpowiedź na wykryte nieprawidłowości | str. 54
    2.5. Procesy ulepszania systemu compliance | str. 56
  3. CMS jako element compliance | str. 57
    3.1. Wprowadzenie | str. 57
    3.2. Integracja CMS z innymi systemami zarządzania | str. 59
    3.3. Rola CMS w zarządzaniu ryzykiem | str. 61
  4. Wdrożenie CMS w organizacji – wyzwania współczesnych organizacji | str. 63
  5. Znaczenie normy ISO 37301 przy tworzeniu systemu zarządzania compliance | str. 66
    5.1. Wprowadzenie | str. 66
    5.2. Kluczowe zasady normy ISO 37301 | str. 68
    5.3. Wdrażanie normy ISO 37301 w organizacji | str. 70
    5.4. Potencjalne korzyści dla organizacji z zastosowania normy ISO 37301 | str. 72
  6. Dlaczego są trzy linie obrony w organizacji i jaki ma to wpływ na działanie biznesu | str. 74
    6.1. Model trzech linii obrony | str. 74
    6.2. Współpraca i komunikacja między trzema liniami obrony | str. 78
  7. Compliance jako druga linia obrony – funkcja kontroli jako forma wsparcia biznesu | str. 80
  8. Podsumowanie | str. 85

Rozdział II. Matryca ryzyk compliance | str. 87

  1. Zasady tworzenia matrycy ryzyk compliance | str. 87
  2. Przykładowa matryca ryzyk compliance | str. 105
  3. Podsumowanie | str. 113

Rozdział III. Jednostka compliance i oficer compliance | str. 115

  1. Umiejscowienie jednostki compliance w strukturze organizacji | str. 115
  2. Rola jednostki compliance i sposoby wspierania biznesu | str. 122
  3. Struktura compliance | str. 127
  4. Zadania oficera compliance | str. 131
  5. Zakres obowiązków pracowników jednostki compliance i współpraca z innymi jednostkami w organizacji | str. 136
  6. Podsumowanie | str. 142

Rozdział IV. Nieprawidłowości w organizacji i sposoby ich mitygowania | str. 145

  1. Wykrywanie nieprawidłowości w organizacji | str. 145
  2. Potencjalne obszary nieprawidłowości w organizacji | str. 149
  3. Źródła informacji o nieprawidłowościach oraz mechanizmy przeciwdziałania | str. 152
    3.1. Sygnały i alerty wewnętrzne | str. 153
    3.2. Kontrole wewnętrzne (testowania) | str. 154
    3.3. Zarządzanie konfliktami interesów | str. 158
    3.4. Sygnały zewnętrzne | str. 160
  4. Zasady prowadzenia skutecznych i etycznych postępowań wewnętrznych | str. 161
    4.1. Planowanie dochodzenia wewnętrznego | str. 164
    4.2. Przebieg wewnętrznego postępowania wyjaśniającego | str. 170
    4.3. Zakończenie postępowania wyjaśniającego | str. 177

Rozdział V. Współzależność pomiędzy ESG a compliance | str. 185

  1. Co oznacza ESG? | str. 185
  2. Przepisy dotyczące ESG a zarządzanie ryzykiem braku zgodności – z perspektywy dyrektywy CSRD i standardów raportowania ESRS | str. 190
    2.1. Polityka dotycząca sygnalistów a standard raportowania ESRS | str. 193
    2.2. Polityka dotycząca korupcji a standard raportowania ESR | str. 195
    2.3. Wskaźniki dotyczące korupcji | str. 197
    2.4. Działalność lobbingowa i wskaźniki wymagające ujawnień w standardzie raportowania ESRS | str. 198
  3. Przestępstwa przeciwko środowisku a przeciwdziałanie praniu pieniędzy | str. 200
  4. Zrządzanie produktowe – rynek docelowy i uwzględnienie preferencji inwestorów w zakresie zrównoważonego rozwoju | str. 209
  5. Konflikty interesów a ESG | str. 221
  6. Oczekiwania organów nadzoru | str. 222
    6.1. Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego | str. 222
    6.2. Wytyczne Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego | str. 223
    6.2.1. Raport „Report on management and supervision of esg risks for credit institutions and investment firms” | str. 223
    6.2.2. Projekt wytycznych „EBA Guidelines on the management of ESG risks” | str. 224
    6.2.3. Raport przygotowawczy „EBA progress report on greenwashing monitoring and supervision” | str. 226
    6.2.4. Raport przygotowawczy „Progress Report on Greenwashing ESMA” | str. 229
  7. Doradztwo jednostki zgodności w zakresie ESG i kompetencje pracowników | str. 229

Rozdział VI. Whistleblowing i zarządzanie ryzykiem zgodności | str. 233

  1. Uwagi wprowadzające | str. 233
  2. Wymogi prawne a ryzyko związane z whistleblowingiem | str. 237
  3. Kim jest sygnalista i jak walczyć z nadużyciami? | str. 240
  4. Osoba oskarżona i jej pozycja | str. 242
  5. Dlaczego warto stworzyć od razu dobrą procedurę whistleblowingową? | str. 243
  6. Etapy postępowania whistleblowingowego | str. 247
  7. Ochrona sygnalisty | str. 249
  8. Ochrona osób oskarżanych | str. 252
  9. Whistleblowing w ramach grupy, co jest lepsze? | str. 253
  10. O czym należy pamiętać? | str. 254

Rozdział VII. Ramy AI Governance w organizacji. Jak okiełznać sztuczną inteligencję w kilku (nieprostych) krokach | str. 255

  1. Uwagi wprowadzające | str. 255
  2. Pojęcia | str. 256
  3. Od czego zacząć? | str. 260
  4. Polityka AI | str. 264
  5. Zasoby | str. 265
  6. Organizacja | str. 266
  7. Polityka projektowania, rozwijania, wdrażania i użytkowania systemów AI | str. 268
  8. Odpowiedzialna i godna zaufania sztuczna inteligencja jako ważny element AI Governance | str. 270
  9. System zarządzania ryzykiem AI | str. 272
  10. Zależność AI Governance z ochroną danych osobowych | str. 274
  11. Podsumowanie | str. 274

Rozdział VIII. Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowania terroryzmu w systemie zapewnienia zgodności | str. 277

  1. Uwagi wprowadzające | str. 277
  2. Podstawy prawne obowiązków AML/CFT | str. 281
  3. Obowiązki instytucji obowiązanej | str. 283
  4. Kadra kierownicza wyższego szczebla | str. 283
  5. Członek zarządu odpowiedzialny za AML/CFT | str. 285
  6. AMLRO | str. 289
  7. Podsumowanie | str. 304

Rozdział IX. Compliance jako system i zasady odpowiedzialności na przykładzie regulacji rynku finansowego i kapitałowego | str. 305

  1. System compliance jako zbiór norm właściwych konkretnym typom instytucji i norm powszechnych | str. 305
    1.1. Przepisy sektorowe i zasada proporcjonalności | str. 305
    1.2. Przeniesienie ryzyka oceny zgodności na podmiot | str. 308
    1.3. Rola prawników w dokonywaniu wykładni przepisów | str. 309
    1.4. Rola organów nadzoru w kreowaniu wykładni przepisów | str. 310
    1.5. Ryzyko braku zgodności we współczesnym prawie | str. 312
  2. Zarządzanie luką regulacyjną i ochrona organizacji na wypadek przełamania zasady „czego prawo nie zakazuje, jest dozwolone” | str. 313
    2.1. Ryzyko wtórnej interpretacji norm prawnych i mitygacja ryzyka | str. 313
    2.2. Zarządzanie tzw. „luką regulacyjną” | str. 316
  3. Zarządzanie compliance jako model ochrony konsumentów na rynku finansowym | str. 322
    3.1. Klient detaliczny a konsument | str. 322
    3.2. Metody ochrony konsumenta na rynku polskim | str. 324
  4. Odpowiedzialność wynikająca z nieprawidłowego zarządzania systemem braku zgodności – odpowiedzialność administracyjna | str. 328
    4.1. Kary administracyjne i przepisy sektorowe na przykładzie uprawnień Komisji Nadzoru Finansowego | str. 328
    4.2. Odstąpienie od wymierzania kary | str. 330
    4.3. Przesłanki wymiaru kary | str. 334
    4.3.1. Waga naruszenia | str. 339
    4.3.2. Czas trwania naruszenia | str. 342
    4.3.3. Przyczyny naruszenia | str. 343
    4.3.4. Sytuacja finansowa podmiotu, na który nakładana jest kara | str. 343
    4.3.5. Skala korzyści uzyskanych lub strat unikniętych przez podmiot, który dopuścił się naruszenia, lub podmiot, w którego imieniu lub interesie działał podmiot, który dopuścił się naruszenia, o ile można tę skalę ustalić | str. 345
    4.3.6. Straty poniesione przez osoby trzecie w związku z naruszeniem, o ile można te straty ustalić | str. 346
    4.3.7. Gotowość podmiotu dopuszczającego się naruszenia do współpracy z danym organem podczas wyjaśniania okoliczności tego naruszenia | str. 348
    4.3.8. Uprzednie naruszenia | str. 348
    4.4. Odpowiedzialność osób innych niż członkowie organu | str. 349
    4.5. Problematyka sankcji sprzężonej | str. 352
  5. Odpowiedzialność wynikająca z nieprawidłowego zarządzania systemem braku zgodności – odpowiedzialność karna | str. 355
    5.1. Sankcjonowanie naruszeń administracyjnych na gruncie prawa karnego | str. 355
    5.2. Oszustwo | str. 357
    5.3. Niegospodarność managerska | str. 359
    5.4. Ryzyko braku zezwolenia na prowadzenie działalności | str. 360
  6. Szczelność systemu compliance na rynku finansowym a uprawnienia organów karnych | str. 362
    6.1. Organy ścigania a relacje z organami administracji | str. 362
    6.2. Dążenie do zamknięcia nadzorczego rynku finansowego w Polsce | str. 364

Rozdział X. Istota systemu zarządzania brakiem ryzyka na rynku finansowym | str. 367

  1. Wskazanie wpływu compliance na wybrane organizacje i rozwiązania biznesowe | str. 367
  2. Specyfika systemu zarządzania zgodnością w banku | str. 371
    2.1. Status prawny banku | str. 371
    2.2. Funkcja compliance w bankach | str. 371
    2.3. Compliance jako element systemu kontroli wewnętrznej czy element zarządzania ryzykiem | str. 373
    2.4. Niezależność komórki do spraw zgodności | str. 376
    2.5. Kontrola i nadzór zgodności | str. 377
  3. Specyfika systemu zarządzania zgodnością w domu maklerskim | str. 378
    3.1. Status prawny domu maklerskiego | str. 378
    3.2. Funkcja compliance w domu maklerskim | str. 379
    3.3. Organizacja systemu nadzoru zgodności działalności z prawem | str. 380
    3.4. Zadania compliance | str. 382
    3.5. Rola systemu compliance w świetle pakietu regulacji MIFID II | str. 384
  4. Specyfika systemu zarządzania zgodnością w Towarzystwach Funduszy Inwestycyjnych | str. 389
    4.1. Status prawny Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych | str. 389
    4.2. Funkcja compliance w Towarzystwie Funduszy Inwestycyjnych | str. 389
    4.3. System nadzoru zgodności działalności z prawem jako część systemu kontroli wewnętrznej | str. 390
    4.4. Organizacja systemu nadzoru zgodności działalności z prawem | str. 391
    4.5. Kontrola w ramach systemu compliance | str. 392
  5. Specyfika systemu zarządzania zgodnością w spółkach publicznych | str. 394
    5.1. Status prawny spółki publicznej | str. 394
    5.2. Compliance w spółce publicznej | str. 394
    5.3. Definicja compliance | str. 396
    5.4. Model systemu nadzoru zgodności działalności z prawem | str. 396
    5.5. Organizacja systemu nadzoru zgodności działalności z prawem | str. 398

Bibliografia | str. 401