Chcę żyć! Żyć inaczej. Techniki wspierania ucznia w kryzysie suicydalnym -

Chcę żyć! Żyć inaczej. Techniki wspierania ucznia w kryzysie suicydalnym

22,45 zł

Dostępne formaty plików: PDF, EPUB, MOBI

Wydawnictwo Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN 978-83-8331-615-4
Data wydania 23 grudnia 2024
Język: Polski
Liczba stron: 212
Rozmiar pliku: 4,5 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
Fragment: Pobierz fragment PDF
Język: Polski
Liczba stron: 212
Rozmiar pliku: 2,3 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
Fragment: Pobierz fragment EPUB
Język: Polski
Liczba stron: 212
Rozmiar pliku: 5,7 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
Fragment: Pobierz fragment MOBI
22,45 zł

Dostępne formaty plików: PDF, EPUB, MOBI

Opis

Osoba w kryzysie suicydalnym nie chce umierać. Ona tak naprawdę chce żyć, tylko inaczej. Publikacja dotyczy tematyki samobójstw dzieci i młodzieży, w tym funkcjonowania ucznia/nastolatka doświadczającego kryzysu suicydalnego. Może służyć jako wsparcie dla nauczycieli, pedagogów, psychologów w działaniach z zakresu profilaktyki zachowań samobójczych wśród uczniów, podejmowanych w ramach programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły.

Książka składa się z części teoretycznej i praktycznej. Część pierwsza zawiera wprowadzenie w tematykę suicydalną oraz ukazanie perspektywy ucznia/nastolatka. Część druga składa się ze scenariuszy warsztatów, ujętych w trzech blokach tematycznych, skierowanych do kadry pedagogicznej oraz uczniów. Blok A ma pomóc w kształtowaniu umiejętności nauczyciela w zakresie przeprowadzania rozmów z uczniem w kryzysie i jego rodzicami/opiekunami prawnymi. Dodatkowo blok C służy wsparciu kadry pedagogicznej w opracowaniu i wdrażaniu strategii postępowania w sytuacji próby samobójczej i samobójstwa ucznia (lub pracownika szkoły) oraz w udzielaniu pierwszej pomocy emocjonalnej. Z kolei blok B zaadresowany jest do uczniów i ma ich wyposażyć w wiedzę oraz umiejętności przydatne we wspieraniu rówieśników doświadczających kryzysu suicydalnego.

Spis treści

 

Wstęp

Część I. Kryzys suicydalny – ustalenia teoretyczne i wyniki badań

1. Czym jest samobójstwo?

2. Dynamika zachowań samobójczych w Polsce

3. Współczesny nastolatek – zmiany na przestrzeni lat

4. Czynniki ryzyka i czynniki chroniące w zachowaniach suicydalnych uczniów

4.1. Czynniki ryzyka

4.2. Czynniki chroniące

5. Konsekwencje zachowań suicydalnych

6. Nastolatek w kryzysie suicydalnym

7. Indywidualne przypadki – przykładowe omówienia i interpretacje

8. Wsparcie ucznia w kryzysie suicydalnym

8.1. Ogólne działania podejmowane przez szkołę w sytuacjach kryzysowych

8.2. Uczeń w kryzysie suicydalnym, w tym po próbie samobójczej

8.3. Samobójstwo ucznia – działania postwencyjne

8.4. Profilaktyka samobójstw

Część II. Radzenie sobie z kryzysem suicydalnym w praktyce edukacyjnej

Blok A. Trudne rozmowy w relacji nauczyciel – uczeń oraz nauczyciel – rodzic

Ćwiczenie 1A. Wprowadzenie

Ćwiczenie 2A. Czy rozmawiać z uczniem?

Ćwiczenie 3A. Schemat rozmowy z uczniem

Ćwiczenie 4A. Rozmawiam z uczniem

Ćwiczenie 5A. Rozmawiam z rodzicem

Ćwiczenie 6A. Jak rozmawiać z rodzicem?

Ćwiczenie 7A. Co powinienem wiedzieć?

Ćwiczenie 8A. Psychoedukacja rodzica

Ćwiczenie 9A. Moje zasoby i możliwości

Ćwiczenie 10A. Podsumowanie

Załączniki

Blok B. Wspierający uczeń

Ćwiczenie 1B. Samobójstwo – fakty i mity

Ćwiczenie 2B. O języku dotyczącym samobójstwa – definicje

Ćwiczenie 3B. Czytanie z zachowania

Ćwiczenie 4B. Co chroni przed samobójstwem, a co zwiększa ryzyko jego popełnienia?

Ćwiczenie 5B. Czy cierpią tylko najbliżsi? O konsekwencjach samobójstwa

Ćwiczenie 6B. Analizowanie przypadków

Ćwiczenie 7B. Czy warto pomagać? Co tracę, a co zyskuję, pomagając?

Ćwiczenie 8B. Zasoby „pomagacza”

Ćwiczenie 9B. Budowanie i burzenie muru w komunikacji

Ćwiczenie 10B. Buduję komunikaty wspierające

Ćwiczenie 11B. Jak słuchać i być wysłuchanym?

Ćwiczenie 12B. Pomagam wyposażony w wiedzę i umiejętności

Ćwiczenie 13B. Powarsztatowe fakty i mity o samobójstwach

Ćwiczenie 14B. Podsumowanie

Załączniki

Blok C. Jak wspierać ucznia w kryzysie suicydalnym?

Ćwiczenie 1C. Wprowadzenie

Ćwiczenie 2C. Szkolna strategia postępowania

Ćwiczenie 3C. Samobójstwo – fakty i mity

Ćwiczenie 4C. Funkcjonowanie ucznia w kryzysie

Ćwiczenie 5C. Co może mnie zaniepokoić? Case study

Ćwiczenie 6C. Jak rozmawiać z uczniem? Przygotowanie do rozmowy

Ćwiczenie 7C. Jak rozmawiać z uczniem? Wspierające słowa

Ćwiczenie 8C. Jak rozmawiać z uczniem? Zachęta

Ćwiczenie 9C. Jak rozmawiać z uczniem? Zachęta. Ćwiczę

Ćwiczenie 10C. O co i jak pytać?

Ćwiczenie 11C. O co i jak pytać? Ćwiczę

Ćwiczenie 12C. Kiedy interweniować?

Ćwiczenie 13C. Jak postępować w sytuacji zagrożenia suicydalnego?

Ćwiczenie 14C. Plan bezpieczeństwa

Ćwiczenie 15C. Pierwsza pomoc emocjonalna

Ćwiczenie 16C. Pierwsza pomoc emocjonalna dla osoby w kryzysie suicydalnym

Ćwiczenie 17C. Podsumowanie

Załączniki

Bibliografia

Spis wykresów