Apokryficzność i ekfrastyczność jako komplementarne poetyki intertekstualne - Julia Dynkowska

Apokryficzność i ekfrastyczność jako komplementarne poetyki intertekstualne

Julia Dynkowska

24,95 zł

Dostępne formaty plików: PDF

Wydawnictwo Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN 978-83-8220-606-7
Data wydania 1 stycznia 2021
Język: Polski
Liczba stron: 343
Rozmiar pliku: 5,2 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
24,95 zł

Dostępne formaty plików: PDF

Opis

We wszystkich przywołanych w książce tekstach da się zaobserwował podstawową łączącą je kwestię (można ją dostrzec także w innych utworach mierzących się z kanonem): każdy z nich dotyczy szeroko pojmowanej utraty „niewinnego spojrzenia” na wizualne pre-teksty, sposoby myślenia, których są wytworami, kanoniczne interpretacje, a także na idealizowanie i fetyszyzowanie samych obrazów, ich twórców oraz bohaterów. Apokryficzne prze-pisywanie dzieł sztuki – co jedynie pozornie oczywiste – ułatwia postrzeganie ich jako przedmiotów nie tylko estetycznych, ale także (a może nawet przede wszystkim) jako przedmiotów nacechowanych etycznie.

Z Zakończenia

Spis treści

Wstęp 11

Wprowadzenie 15

Apokryficzność 17

1. Od „hermeneutycznego wymiaru” do „dywersyjnego potencjału apokryfu” 24

2. Refokalizacja jako strategia apokryficznego prze-pisywania 26

3. Apokryficzność — rekapitulacja 35

Ekfrastyczność 37

1. Dywersyjny potencjał ekfrazy 45

2. Ekfrastyczność i apokryficzność: rozwijanie „zalążka narracyjnego impulsu” 50

3. „Prawdziwa wersja wydarzeń” — prozopopeja i refokalizacja w tekstach ekfrastycznych 60

4. „Uwspółcześniona mentalność” w apokryficznych tekstach ekfrastycznych 68

Apokryficzność i ekfrastyczność: komplementarności 73

1. Ekfrastyczne apokryfy 74

2. Apokryficzne ekfrazy 75

Intertekstualność 78

Rozdział I: Refokalizacja w apokryficznych ekfrazach i ekfrastycznych apokryfach, czyli od narcystycznej identyfikacji do zdystansowanej uważności 83

Lekcja anatomii według Jacka Dehnela 90

Lekcja anatomii według Jacka Kaczmarskiego 95

Lekcja anatomii według Niny Siegal 101

Lekcja anatomii według W.G. Sebalda 111

Rozdział II: W świecie obrazu 121

Jak się opowiada o „obrazie nie-do-powiedzenia” Kobieta w oknie Joyce Carol Oates 125

Przypowieść o ślepcach, czyli punkt widzenia niewidzących — o Upadku ślepców Gerta Hofmanna 141

1. „Odzyskana” perspektywa ślepców 142

2. Malarz w perspektywie ślepców i ślepcy w perspektywie Malarza 155

Różne formy ekfrastyczności w apokryficznej powieści biograficznej o malarzu (na przykładzie Saturna. Czarnych obrazów z życia mężczyzn z rodziny Goya) 162

1. Saturn… jako ekfrastyczny apokryf — suplement do biografii Francisca Goi 163

2. Apokryficzne ekfrazy w ramach ekfrastycznego apokryfu — ekfrazy inkrustacyjne i apokryficzne dopełnienia ekfraz 169

3. Pinturas negras — apokryficzność czternastu autonomicznych ekfraz 177

Rozdział III: Między światami 197

Betty de Rothschild opowiada o historii o Portrecie Pierre’a Assouline’a 201

Arystoteles zastanawia się nad dziejami o Namaluj to Josepha Hellera 211

Rozdział IV: Spoza świata obrazu 231

Jacek Dehnel, czyli „zawodowy apokryfista” 233

Nieekfrastyczne apokryfy z wizualnym pre-tekstem, czyli bezpieczna nieświadomość 237

Ekfrazy z apokryficznym dopełnieniem (Romantycy, Nieznany miniaturzysta francuski, ok. 1360 r., Na szyję świętej Katarzyny księżniczki egipskiej malowanej przez malarza van Eycka oraz Pierwszy plan) 247

Apokryficzne ekfrazy (Fotoplastikon) 262

Zakończenie 281

Aneksy 293

Spis reprodukcji obrazów 295

Indeks osób 300

Bibliografia 311

Nota bibliograficzna 338

Podziękowania 339

Summary 340

Korzystamy z plików cookies w celu sprawnej realizacji usług i poprawnego działania strony.
Możesz określić sposób przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Więcej informacji znajdziesz tutaj »