Aktywność asystentów rodziny. Analiza narracji w ujęciu transwersalnym - Izabela Kamińska-Jatczak

Aktywność asystentów rodziny. Analiza narracji w ujęciu transwersalnym

Izabela Kamińska-Jatczak

22,45 zł

Dostępne formaty plików: PDF

Wydawnictwo Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN 978-83-8220-456-8
Data wydania 2021
Język: Polski
Liczba stron: 287
Rozmiar pliku: 3,0 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
22,45 zł

Dostępne formaty plików: PDF

Opis

Monografia zawiera rozważania dotyczące aktywności asystentów rodzinnych. Autorka podejmuje próbę połączenia teorii naukowej – transwersalnej analizy aktywności Jeana-Marie Barbiera – z rozważaniami asystentów z pola praktyki. Jest to jednocześnie przykład wykorzystania koncepcji metateoretycznej do podejmowania refleksji nad praktyką.

Publikacja może zaciekawić zarówno teoretyków, jak i refleksyjnych praktyków zajmujących się pracą socjalną z rodziną. Pierwsi mogą odnaleźć propozycję holistycznego i transwersalnego podejścia do analizowania aktywności, w którym uwzględniono różne jej przestrzenie, a drudzy – przykłady słownictwa, za pomocą którego będą mogli opisywać to, co robią w praktyce, nadając swoim wypowiedziom intencję naukową. Książka jest adresowana do osób poszukujących pogłębionego, naukowego namysłu nad praktyką pracy socjalnej.

Spis treści

Wstęp 11

Rozdział 1. Porządkowanie chaosu aktywności – podejście transwersalne 17

1.1. Punkt widzenia transwersalnej analizy aktywności 19

1.2. Transwersalna metoda analizy 26

1.3. Narracja o aktywnościach 33

1.4. Podsumowanie 37

Rozdział 2. Rodzaje aktywności oddziaływania na Drugiego w polu pracy socjalnej z rodziną 39

2.1. Aktywności adresowane 40

2.2. Aktywności ukierunkowane 42

2.3. Aktywności swoiste 44

2.4. Aktywności usytuowane 47

2.5. Aktywności tożsamościotwórcze 55

2.6. Podsumowanie 61

Rozdział 3. Wyrazy aktywności podmiotu działającego 63

3.1. Logika rozumowania 64

3.2. Linia aktywności 66

3.3. Sposób prowadzenia aktywności 68

3.4. Ekspresja/Ekspresyjność 71

3.5. Akt prezentacji 73

3.6. Styl aktywności 75

3.7. Funkcja aktywności 76

3.8. Podsumowanie 77

Rozdział 4. Wyrazy aktywności ukierunkowanych na konstruowanie i przepływ informacji 79

4.1. Wyrazy aktywności ukierunkowanych na konstruowanie informacji 80

4.1.1. Logika kategoryzowania 81

4.1.2. Logika przekonań emocjonalnych 87

4.1.3. Logika poszukiwania zależności 91

4.1.4. Logika weryfikowania informacji 93

4.1.5. Logika rekonstruowania historii rodziny 97

4.2. Wyrazy aktywności ukierunkowanych na przepływ informacji 100

4.2.1. Zbieranie informacji 101

4.2.2. Inicjowanie aktywności artykulacyjnej 103

4.2.3. Rzecznictwo na rzecz rodziny 108

4.3. Podsumowanie 114

Rozdział 5. Wyrazy aktywności ukierunkowanych na konstruowanie reguł/zasad komunikacji z rodziną 115

5.1. Użycie środków ekspresji w określonych rejestrach aktywności 116

5.2. Wprowadzanie sposobów adresowania komunikatów 119

5.3. Aranżowanie wizyt i strukturyzacja czasu 121

5.4. Ustalanie zadań i wspieranie w ich realizacji 127

5.5. Podsumowanie 129

Rozdział 6. Wyrazy aktywności ukierunkowanych na odczuwanie oraz na nie oddziałujących 131

6.1. Aktywność naprawcza 135

6.2. Łagodzenie emocji 142

6.3. Budowanie zaufania 147

6.4. Mobilizowanie do przełamywania barier emocjonalnych 152

6.5. Chwalenie 155

6.6. Dbałość o odczucia i emocje 157

6.7. Pobudzanie do namysłu nad sobą 160

6.8. Ujawnianie się afektów − radzenie sobie z własnymi afektami 166

6.9. Podsumowanie 175

Rozdział 7. Wyrazy aktywności ukierunkowanych na autoprezentację 177

7.1. Sposoby dyskursywne służące przekazywaniu autodefinicji 177

7.2. Odróżnianie 178

7.3. Charakterystyka procesu rozwijania aktywności 180

7.4. Formułowanie preferencji zaangażowania 183

7.5. Identyfikowanie aktywności 184

7.6. Określanie celu aktywności 185

7.7. Ocena tendencji aktywności 188

7.8. Akty prezentacji zachodzące w sytuacjach problematycznych i definiujących 189

7.9. Podsumowanie 196

Rozdział 8. Przykłady linii aktywności adresowanych 199

8.1. „Zabawa w kotka i myszkę” 205

8.2. Wyręczanie 208

8.3. „Prowadzenie za rękę” 213

8.4. „Redukcja szkód” 218

8.5. Interweniowanie 219

8.6. Pilnowanie 221

8.7. Kierowanie z pozycji władzy 223

8.8. Ukierunkowywanie na samodzielną aktywność 227

8.9. Wspólne uczenie się 229

8.10. Podsumowanie 232

Rozdział 9. Przejawy tożsamości podmiotu działającego 235

9.1. Styl aktywności jako przejaw tożsamości podmiotu działającego 239

9.2. Funkcja aktywności jako przejaw tożsamości podmiotu działającego 242

9.3. Akt prezentacji jako przejaw tożsamości podmiotu działającego 246

9.4. Podsumowanie 250

Rozdział 10. Dynamika konstruowania tożsamości podmiotu działającego 253

10.1. Uznanie społeczne w procesie wypracowywania konsensusu tożsamościowego 254

10.2. Oddziaływanie pomiędzy ekspresją a impresją 256

10.3. Mechanizm jaźni odzwierciedlonej i kategoryzacja 257

10.4. Konstruowanie tożsamości osobowej 259

10.5. Potwierdzanie ustalonej tożsamości 260

10.6. Podsumowanie 261

Zakończenie 265

Bibliografia 269

Spis rycin i tabel 285

Korzystamy z plików cookies w celu sprawnej realizacji usług i poprawnego działania strony.
Możesz określić sposób przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Więcej informacji znajdziesz tutaj »