Akt o usługach cyfrowych. Komentarz -

Akt o usługach cyfrowych. Komentarz

305,00 zł

Dostępne formaty plików: EPUB, PDF

Wydawnictwo Wolters Kluwer
ISBN 978-83-8358-881-0
Data wydania 15 lipca 2024
Język: Polski
Liczba stron: 705
Rozmiar pliku: 1,5 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
Fragment: Pobierz fragment EPUB
Język: Polski
Liczba stron: 705
Rozmiar pliku: 5,1 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
Fragment: Pobierz fragment PDF
305,00 zł

Dostępne formaty plików: EPUB, PDF

Opis

Książka omawia przepisy Aktu o usługach cyfrowych (DSA) od strony praktycznej z uwzględnieniem aktualnego dorobku nauki polskiej i zagranicznej. Przedstawia ona zmiany, jakie wprowadza DSA w stosunku do wcześniejszych regulacji dyrektywy o handlu elektronicznym oraz ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
Unikalną wartością komentarza jest także uwzględnienie polskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, który ma wdrożyć Akt o usługach cyfrowych do prawa polskiego.

Publikacja szczegółowo prezentuje nowe reguluje dotyczące m.in.:

  • obowiązku moderowania nielegalnych treści w Internecie przez platformy typu Facebook, X (dawniej Twitter) czy Google, a także
  • wprowadzania obowiązkowej oceny ryzyka i większej przejrzystości algorytmów, co pomoże w walce ze szkodliwymi treściami i dezinformacją w sieci.

Książka przeznaczona jest przede wszystkim dla prawników praktyków, w tym sędziów, adwokatów, radców prawnych, prokuratorów, a także pracowników administracji oraz pracowników naukowych. Będzie ona również pomocna przedsiębiorcom z branż e-commerce, platform internetowych oraz dostawcom usług pośrednich.

„Publikacja (...) wychodzi naprzeciw oczekiwaniom środowiska prawniczego oraz IT w związku z wejściem w życie DSA, czyli Aktu o usługach cyfrowych, stanowiącego niejako konstytucję dla Internetu. Lektura obowiązkowa dla specjalistów prawa nowych technologii. Regulacja ta jest odpowiedzią na wyzwania związane z nowoczesnymi platformami internetowymi i zmianami w Internecie, jakie nastąpiły od 2000 roku, to jest od przyjęcia dyrektywy o handlu elektronicznym”.
Z recenzji prof. Dariusza Szostka

Spis treści

Wykaz skrótów  | str. 19

Wprowadzenie  | str. 25

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065

w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz zmiany dyrektywy 2000/31/WE (akt o usługach cyfrowych)  | str. 31

Rozdział I

Przepisy ogólne  | str. 103

Artykuł 1.       Przedmiot i zakres stosowania  | str. 103

Artykuł 2.       Zakres stosowania  | str. 108

Artykuł 3.       Definicje  | str. 114

  1. Usługa społeczeństwa informacyjnego (lit. a)  | str. 116
  2. Odbiorca usługi (lit. b)  | str. 118
  3. Konsument (lit. c)  | str. 120
  4. Oferować usługi w Unii (lit. d)  | str. 123
  5. Istotne powiązanie z Unią (lit. e)  | str. 124
  6. Przedsiębiorca (lit. f)  | str. 125
  7. Usługa pośrednia (lit. g)  | str. 128

7.1.     Uwagi ogólne  | str. 128

7.2.     Usługa zwykłego przekazu  | str. 129

7.3.     Usługa cachingu  | str. 129

7.4.     Usługa hostingu  | str. 130

  1. Nielegalne treści (lit. h)  | str. 132
  2. Platforma internetowa (lit. i)  | str. 135
  3. Wyszukiwarka internetowa (lit. j)  | str. 138
  4. Publiczne rozpowszechnianie (lit. k)  | str. 141
  5. Umowa zawierana na odległość (lit. l)  | str. 145
  6. Interfejs internetowy (lit. m)  | str. 146
  7. Koordynator ds. usług cyfrowych właściwy dla miejsca siedziby (lit. n)  | str. 147
  8. Koordynator ds. usług cyfrowych właściwy dla miejsca przeznaczenia (lit. o)  | str. 148
  9. Aktywny odbiorca platformy internetowej (lit. p)  | str. 149
  10. Aktywny odbiorca wyszukiwarki internetowej (lit. q)  | str. 151
  11. Reklama (lit. r)  | str. 151

18.1. Definicja „reklamy” we wcześniejszych aktach prawnych  | str. 151

18.2. Reklama jako informacja przeznaczona do propagowania przekazu  | str. 152

18.3. Przekaz osoby prawnej lub fizycznej  | str. 154

18.4. Komercyjny i niekomercyjny cel propagowanego przekazu  | str. 154

18.5. Informacja prezentowana przez platformę internetową na jej interfejsie internetowym  | str. 156

18.6. Otrzymywane przez platformę wynagrodzenie za promowanie przekazu  | str. 156

18.7. Obowiązki dotyczące reklam wynikające z DSA  | str. 157

  1. System rekomendacji (lit. s)  | str. 157
  2. Moderowanie treści (lit. t)  | str. 160
  3. Warunki korzystania z usług (lit. u)  | str. 162
  4. Osoby z niepełnosprawnościami (lit. v)  | str. 163
  5. Informacja handlowa (lit. w)  | str. 164
  6. Obrót (lit. x)  | str. 164

Rozdział II

Odpowiedzialność dostawców usług pośrednich  | str. 167

Artykuł 4.       „Zwykły przekaz”  | str. 167

  1. Uwagi ogólne  | str. 167
  2. Charakterystyka usługi zwykłego przekazu w kontekście odpowiedzialności jej dostawcy  | str. 168
  3. Zasady wyłączenia odpowiedzialności i możliwość skorzystania z warunków wyłączenia odpowiedzialności  | str. 171
  4. Obowiązek podporządkowania się nakazom sądowym i administracyjnym  | str. 173

Artykuł 5.       „Caching”  | str. 175

  1. Uwagi ogólne  | str. 175
  2. Charakterystyka usługi cachingu w kontekście odpowiedzialności jej dostawcy  | str. 176
  3. Zasady wyłączenia odpowiedzialności i możliwość skorzystania z warunków wyłączenia odpowiedzialności  | str. 179
  4. Wnioski końcowe  | str. 180

Artykuł 6.       Hosting  | str. 181

  1. Uwagi ogólne  | str. 181
  2. Uwagi ogólne na temat wyłączenia odpowiedzialności dostawców hostingu, w tym platform internetowych, za informacje przechowywane na żądanie odbiorców usługi  | str. 183

2.1.     Brak wiedzy o nielegalnych treściach  | str. 183

2.2.     Źródła konkretnej wiedzy  | str. 185

2.3.     Aktywna rola i neutralność  | str. 186

2.4.     Bezzwłoczne podjęcie działań w celu eliminacji treści nielegalnych  | str. 189

2.5.     Działanie z upoważnienia lub pod kontrolą  | str. 190

2.6.     Nakazy wobec pośredników  | str. 191

  1. Dodatkowe uwagi na temat platform internetowych umożliwiających konsumentom zawieranie z przedsiębiorcami umów zawieranych na odległość (platformy B2C)  | str. 192

3.1.     Przesłanki wyłączenia odpowiedzialności  | str. 192

3.2.     Dodatkowe wytyczne dotyczące działania z upoważnienia lub pod kontrolą  | str. 196

Artykuł 7.       Dobrowolne czynności sprawdzające prowadzone z własnej inicjatywy i zgodność z prawem  | str. 197

  1. Uwagi ogólne  | str. 197
  2. Cel przepisu  | str. 198
  3. Warunki korzystania z art. 7 – dobra wiara i należyta staranność  | str. 201
  4. Wnioski ogólne  | str. 202

Artykuł 8.       Brak ogólnych obowiązków w zakresie monitorowania lub aktywnego ustalania faktów  | str. 203

  1. Uwagi ogólne – granica obowiązków dostawców usług pośrednich  | str. 203
  2. Wcześniejszy stan prawny – prawo UE – art. 15 dyrektywy 2000/31/WE  | str. 205
  3. Wcześniejszy stan prawny. Prawo polskie – art. 15 u.ś.u.d.e.  | str. 205
  4. Zmiana znaczenia zakazu ogólnego monitorowania informacji względem orzecznictwa TS  | str. 207
  5. Dopuszczalne monitorowanie szczególne  | str. 209
  6. Inne przykłady wykorzystania art. 8 DSA  | str. 210

Artykuł 9.       Nakaz podjęcia działań przeciwko nielegalnym treściom  | str. 212

  1. Uwagi ogólne  | str. 214
  2. Wcześniejszy stan prawny  | str. 214
  3. Obowiązek informowania organu przez pośrednika o wszelkich podjętych działaniach w odpowiedzi na nakaz (ust. 1)  | str. 215
  4. Minimalne zasady wydawania nakazów  | str. 216
  5. Pierwszy warunek nakazu: sześć elementów  | str. 217
  6. Drugi warunek nakazu: zakres terytorialny  | str. 218
  7. Trzeci warunek nakazu: odpowiedni język  | str. 220
  8. Ciąg przekazywania informacji między organami oraz koordynatorami ds. usług cyfrowych (ust. 3–4)  | str. 221
  9. Przekazanie informacji użytkownikowi (ust. 5)  | str. 221
  10. Brak uszczerbku dla prawa cywilnego procesowego i krajowego prawa karnego  | str. 222
  11. Nakazy a zasada państwa pochodzenia  | str. 222
  12. Egzekwowanie wykonania nakazów  | str. 223
  13. Projekt wdrożenia  | str. 224

Artykuł 10.     Nakazy udzielenia informacji  | str. 224

  1. Uwagi ogólne  | str. 226
  2. Treść nakazu  | str. 226
  3. Kwestia językowa  | str. 228
  4. Obowiązki informacyjne  | str. 229

4.1.     Obowiązek informowania organu wydającego nakaz (art. 10 ust. 1)  | str. 229

4.2.     Obowiązek informowania koordynatora ds. usług cyfrowych (art. 10 ust. 3)  | str. 229

4.3.     Obowiązek informowania innych koordynatorów ds. usług cyfrowych (art. 10 ust. 4)  | str. 229

4.4.     Obowiązek informowania odbiorcy o podjętych krokach (art. 10 ust. 5)  | str. 229

  1. Relacja z prawem krajowym  | str. 230
  2. Wnioski końcowe  | str. 230

Rozdział III

Obowiązki w zakresie należytej staranności na potrzeby przejrzystego i bezpiecznego środowiska internetowego  | str. 231

Sekcja 1

Obowiązki mające zastosowanie do wszystkich dostawców usług pośrednich  | str. 231

Artykuł 11.     Punkty kontaktowe dla organów państw członkowskich, Komisji i Rady Usług Cyfrowych  | str. 231

Artykuł 12.     Punkty kontaktowe dla odbiorców usług  | str. 235

Artykuł 13.     Przedstawiciele prawni  | str. 238

Artykuł 14.     Warunki korzystania z usług  | str. 243

Artykuł 15.     Obowiązki sprawozdawcze w zakresie przejrzystości spoczywające na dostawcach usług pośrednich  | str. 248

  1. Uwagi ogólne  | str. 249
  2. Adresaci normy  | str. 251
  3. Wymogi dotyczące sprawozdania  | str. 251
  4. Zakres danych podlegających sprawozdaniu  | str. 252
  5. Uprawnienia Komisji Euro­pejskiej  | str. 254
  6. Wnioski ogólne  | str. 255

Sekcja 2

Dodatkowe przepisy mające zastosowanie do dostawców usług hostingu, w tym platform internetowych  | str. 256

Artykuł 16.     Mechanizmy zgłaszania i działania  | str. 256

  1. Zgłoszenie  | str. 257
  2. Dostawca usługi hostingu  | str. 259
  3. Charakter prawny zgłoszenia  | str. 260
  4. Potwierdzenie otrzymania zgłoszenia  | str. 261
  5. Powiadomienie o podjętej decyzji  | str. 261

Artykuł 17.     Uzasadnienie  | str. 263

  1. Uwagi ogólne  | str. 264
  2. Dopuszczalne działania w ramach mechanizmu zgłoszenia i działania  | str. 265

2.1.     Ograniczenia w zakresie widoczności treści  | str. 266

2.2.     Zawieszenie, zakończenie lub inne ograniczenie płatności pieniężnych  | str. 267

2.3.     Zawieszenie lub zakończenie świadczenia usługi  | str. 267

2.4.     Zawieszenie lub zamknięcie konta odbiorcy usługi  | str. 268

  1. Zawieszenie kont w przypadku powtarzających się naruszeń  | str. 268

Artykuł 18.     Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa  | str. 270

  1. Uwagi ogólne  | str. 270
  2. Wcześniejszy stan prawny  | str. 271
  3. Obowiązek informowania o poważnych przestępstwach  | str. 272
  4. Przekazywane informacje  | str. 273
  5. Brak obowiązku profilowania i monitorowania użytkowników  | str. 274
  6. Następstwa  | str. 274
  7. Sankcje  | str. 275

Sekcja 3

Dodatkowe przepisy mające zastosowanie do platform internetowych  | str. 275

Artykuł 19.     Wyłączenie dotyczące mikroprzedsiębiorstw i małych przedsiębiorstw  | str. 275

  1. Zasada proporcjonalności  | str. 276
  2. Zakres wyłączenia  | str. 276
  3. Dobrowolne spełnianie dodatkowych obowiązków przez podmioty objęte wyłączeniem zawartym w art. 19 DSA  | str. 277
  4. Wyjątek dotyczący bardzo dużych platform internetowych  | str. 277

Artykuł 20.     Wewnętrzny system rozpatrywania skarg  | str. 277

  1. Uwagi ogólne  | str. 278
  2. Wcześniejszy stan prawny  | str. 279
  3. Decyzje podlegające zaskarżeniu  | str. 280
  4. Podmioty uprawnione do złożenia skargi  | str. 281
  5. Dostępność oraz terminy  | str. 281
  6. Przywrócenie treści  | str. 283
  7. Dodatkowe środki odwoławcze  | str. 284
  8. Używanie zautomatyzowanych systemów  | str. 285

Artykuł 21.     Pozasądowe rozstrzyganie sporów  | str. 286

  1. Upowszechnianie alternatywnych (pozasądowych) mechanizmów rozstrzygania sporów  | str. 289
  2. Organy pozasądowego rozstrzygania sporów  | str. 291
  3. Dobrowolność i obligatoryjność pozasądowego rozstrzygania sporów  | str. 294
  4. Współpraca i postępowanie przed organami pozasądowego rozstrzygania sporów  | str. 295
  5. Opłaty w postępowaniu przed organem pozasądowego rozstrzygania sporów  | str. 296
  6. Projektowane polskie prawo dostosowujące do DSA  | str. 297

Artykuł 22.     Zaufane podmioty sygnalizujące  | str. 298

  1. Wstęp  | str. 299
  2. Definicja zaufanych podmiotów sygnalizujących  | str. 301
  3. Zaufane podmioty sygnalizujące w świetle DSA  | str. 302
  4. Kryterium szczególnej wiedzy eksperckiej i kompetencji dla celów wykrywania, identyfikowania i zgłaszania nielegalnych treści  | str. 304
  5. Niezależność od platform internetowych  | str. 304
  6. Podejmowanie działań mających na celu dokonywanie zgłoszeń w sposób dokładny i obiektywny oraz z zachowaniem należytej staranności  | str. 305
  7. Przyznawanie statusu zaufanego podmiotu sygnalizującego  | str. 306
  8. Odebranie statusu zaufanego podmiotu sygnalizującego  | str. 307
  9. Obowiązki sprawozdawcze  | str. 308
  10. Rola zaufanych podmiotów sygnalizujących  | str. 309
  11. Zaufane podmioty sygnalizujące w świetle projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną  | str. 310

Artykuł 23.     Środki podejmowane przeciwko nadużywaniu i ochrona przed nim  | str. 314

  1. Art. 23 ust. 1 – zawieszenie usług na rzecz odbiorców usługi  | str. 315
  2. Art. 23 ust. 2 – zawieszenie rozpatrywania zgłoszeń oraz skarg  | str. 318
  3. Art. 23 ust. 3 – kryteria oceny przez dostawców platform internetowych podstaw zawieszenia  | str. 319
  4. Art. 23 ust. 4 – polityka dostawcy platform internetowych dotycząca nadużywania  | str. 320

Artykuł 24.     Obowiązki sprawozdawcze w zakresie przejrzystości spoczywające na dostawcach platform internetowych  | str. 322

  1. Uwagi ogólne  | str. 323
  2. Adresaci normy  | str. 324
  3. Wymogi dotyczące sprawozdania oraz zakres danych podlegających sprawozdaniu  | str. 324
  4. Dane do celów wyznaczenia bardzo dużej platformy lub wyszukiwarki internetowej  | str. 325
  5. Baza danych Komisji  | str. 326

Artykuł 25.     Projekt i organizacja interfejsów internetowych  | str. 327

  1. Zakres regulacji  | str. 327
  2. Zwodnicze interfejsy  | str. 328
  3. Występowanie zwodniczych interfejsów  | str. 329
  4. Taksonomia zwodniczych interfejsów  | str. 329
  5. Zakres zastosowania  | str. 332
  6. Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym  | str. 332
  7. Zwodnicze interfejsy a przepisy RODO  | str. 334
  8. Wytyczne KE  | str. 334
  9. Fragmentaryzacja regulacji  | str. 335

Artykuł 26.     Reklamy na platformach internetowych  | str. 336

  1. Ratio legis oraz zakres regulacji  | str. 336
  2. Obowiązek informacyjny dotyczący reklam (art. 26 ust. 1 DSA)  | str. 338
  3. Obowiązek dostarczania funkcji pozwalającej użytkownikom na oznaczanie informacji handlowych (art. 26 ust. 2 DSA)  | str. 342
  4. Zakaz prezentowania odbiorcom usługi platformy internetowej reklam opartych na profilowaniu z wykorzystaniem szczególnych kategorii danych osobowych (art. 26 ust. 3 DSA)  | str. 343

Artykuł 27.     Przejrzystość systemu rekomendacji  | str. 347

  1. Uwagi ogólne, umiejscowienie, struktura przepisu  | str. 347
  2. Cel i znaczenie regulacji  | str. 348
  3. Obowiązki dotyczące informowania o działaniu systemów rekomendacji  | str. 349
  4. Główne parametry stosowane w systemach rekomendacji  | str. 351
  5. Skuteczność informowania  | str. 352
  6. Systemy algorytmiczne  | str. 353
  7. Obowiązki VLOPs i VLOSEs oraz sankcje  | str. 354

Artykuł 28.     Ochrona małoletnich w internecie  | str. 356

Sekcja 4

Dodatkowe przepisy dotyczące dostawców platform internetowych umożliwiających konsumentom zawieranie z przedsiębiorcami umów zawieranych na odległość  | str. 365

Artykuł 29.     Wyłączenie dotyczące mikroprzedsiębiorstw i małych przedsiębiorstw  | str. 365

Artykuł 30.     Identyfikowalność przedsiębiorców  | str. 367

  1. Uwagi ogólne, umiejscowienie, struktura przepisu  | str. 369
  2. Cel i znaczenie regulacji  | str. 369
  3. Dane pozyskiwane od przedsiębiorcy  | str. 370
  4. Weryfikacja podanych informacji  | str. 371
  5. Zawieszenie świadczenia usług platformy handlowej na rzecz przedsiębiorcy  | str. 373
  6. Przechowywanie i ujawnianie informacji  | str. 374
  7. Stosunek do innych przepisów  | str. 376

Artykuł 31.     Zgodność w fazie projektowania  | str. 376

  1. Uwagi ogólne  | str. 377
  2. Adresaci normy  | str. 378
  3. Wymogi dotyczące zgodności w fazie projektowania  | str. 378
  4. Sprawdzenie kompletności informacji przed umożliwieniem odbiorcy usługi oferowania produktów i usług  | str. 379
  5. Losowa weryfikacja  | str. 382
  6. Wnioski ogólne  | str. 383

Artykuł 32.     Prawo do informacji  | str. 383

  1. Uwagi ogólne  | str. 384
  2. Adresaci normy  | str. 384
  3. Wymogi dotyczące prawa do informacji  | str. 385
  4. Uruchomienie obowiązku z art. 32  | str. 386
  5. Podanie informacji o zakupie do wiadomości publicznej  | str. 387
  6. Informacje, jakie należy przekazać  | str. 387

Sekcja 5

Dodatkowe obowiązki spoczywające na dostawcach bardzo dużych platform internetowych i bardzo dużych wyszukiwarek internetowych w zakresie zarządzania ryzykiem systemowym  | str. 388

Artykuł 33.     Bardzo duże platformy internetowe i bardzo duże wyszukiwarki internetowe  | str. 388

Artykuł 34.     Ocena ryzyka  | str. 395

  1. Uwagi ogólne, umiejscowienie, struktura przepisu  | str. 397
  2. Podejście oparte na ryzyku  | str. 397
  3. Ocena ryzyka systemowego  | str. 400
  4. Przeprowadzanie oceny ryzyka  | str. 402
  5. Przechowywanie dokumentów związanych z oceną ryzyka  | str. 404
  6. Uwagi końcowe, stosunek do innych przepisów  | str. 405

Artykuł 35.     Zmniejszanie ryzyka  | str. 407

  1. Uwagi ogólne, umiejscowienie, struktura przepisu  | str. 408
  2. Znaczenie regulacji  | str. 409
  3. Środki zmniejszające ryzyko  | str. 409
  4. Łagodzenie negatywnych skutków spersonalizowanych rekomendacji i reklam  | str. 413
  5. Dostosowanie projektu usług i interfejsu do małoletnich  | str. 413
  6. Automatyzacja zmniejszania ryzyka  | str. 414
  7. Sprawozdania Rady Usług Cyfrowych i Komisji  | str. 414
  8. Wytyczne Komisji  | str. 415

Artykuł 36.     Mechanizm reagowania kryzysowego  | str. 415

  1. Uwagi ogólne  | str. 418
  2. Adresat obowiązku i organ uprawniony (ust. 1)  | str. 418
  3. Przesłanki przyjęcia decyzji przez Komisję  | str. 419
  4. Wymogi decyzji Komisji (ust. 3)  | str. 420
  5. Działania, do jakich mogą zostać zobowiązani VLOPs oraz VLOSes (ust. 1 i ust. 5)  | str. 421
  6. Obowiązki Komisji po przyjęciu decyzji (ust. 4, ust. 7, ust. 11)  | str. 422
  7. Zmiana decyzji (ust. 8–9)  | str. 423

Artykuł 37.     Niezależny audyt  | str. 424

  1. Audyt bardzo dużych platform internetowych i bardzo dużych wyszukiwarek internetowych  | str. 426
  2. Cel audytu  | str. 427
  3. Podstawowe reguły audytu  | str. 427
  4. Organizacje przeprowadzające audyt  | str. 428
  5. Sprawozdanie z audytu  | str. 430
  6. Zalecenia operacyjne wynikające z audytu  | str. 432
  7. Metodyki audytowe  | str. 433

Artykuł 38.     System rekomendacji  | str. 434

  1. Dotychczasowy stan prawny  | str. 434
  2. Zakres podmiotowy  | str. 435
  3. Zakres przedmiotowy  | str. 436

Artykuł 39.     Dodatkowa przejrzystość reklam internetowych  | str. 438

  1. Uwagi ogólne, umiejscowienie, struktura przepisu  | str. 439
  2. Cel i znaczenie regulacji  | str. 439
  3. Repozytorium reklam  | str. 441
  4. Wymogi dotyczące repozytorium reklam  | str. 442
  5. Skutki usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do reklamy  | str. 444
  6. Dobrowolne kodeksy postępowania  | str. 444

Artykuł 40.     Dostęp do danych i kontrola danych  | str. 445

  1. Dotychczasowy stan prawny  | str. 448
  2. Zakres podmiotowy  | str. 449
  3. Zakres przedmiotowy  | str. 449

3.1.     Dostęp do danych do celów monitorowania przestrzegania rozporządzenia  | str. 449

3.2.     Dostęp do informacji dotyczących działania systemów algorytmicznych  | str. 450

3.3.     Dostęp do danych dla badaczy  | str. 452

  1. Zweryfikowany badacz  | str. 452
  2. Badacz  | str. 455
  3. Zakres dostępu do danych  | str. 456
  4. Procedura dostępu do danych  | str. 457
  5. Akty delegowane  | str. 458
  6. Realizacja przepisów rozporządzenia na poziomie krajowym  | str. 458

Artykuł 41.     Komórka nadzoru przestrzegania niniejszego rozporządzenia  | str. 460

  1. Uwagi ogólne  | str. 462
  2. Adresaci normy  | str. 463
  3. Cel przepisu  | str. 463
  4. Gwarancje niezależności  | str. 463
  5. Zadania komórki nadzoru  | str. 465
  6. Kompetencje pracowników  | str. 466

Artykuł 42.     Obowiązki sprawozdawcze w zakresie przejrzystości  | str. 467

  1. Przejrzystość dostawców platform internetowych i wyszukiwarek internetowych  | str. 468
  2. Sprawozdawczość dostawców bardzo dużych platform internetowych i bardzo dużych wyszukiwarek internetowych  | str. 470
  3. Przekazywanie sprawozdań z audytu przez bardzo duże platformy internetowe i bardzo duże wyszukiwarki
    internetowe  | str. 471

Artykuł 43.     Opłata nadzorcza  | str. 471

  1. Obciążenie opłatą nadzorczą  | str. 473
  2. Limit kwotowy opłaty nadzorczej  | str. 473

Sekcja 6

Inne przepisy dotyczące obowiązków w zakresie należytej staranności  | str. 474

Artykuł 44.     Normy  | str. 474

  1. Standardy a obowiązki należytej staranności wynikające z DSA  | str. 475