Telefon: 71 343 26 15
0
Brak produktów w koszyku.
David Hume. Krytyka episteologii - Tomasz Sieczkowski

David Hume. Krytyka episteologii

Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN: 978-83-8088-393-2
Język: Polski
Data wydania: 2017
Liczba stron: 259
Rozmiar pliku: 2,3 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
Cena katalogowa:
42,90 zł
Nasza cena:
28,90 zł

Dostępne formaty plików:

MOBI , EPUB, PDF

Nie ulega wątpliwości. że jeszcze w XVII i XVIII wieku obecność pierwiastków teologicznych była w filozofii czymś zrozumiałym i niekontrowersyjnym. Na dobrą sprawę nie kwestionowano jej i nie problematyzowano, a jeśli już, to domagano się krwawej filozoficznej rewolucji, skutkującej, jak u Holbacha czy La Mettriego, radykalnym usunięciem całości dyskursu teologicznego poza obszar filozofii. Tym, co czyni Hume’a filozofem interesującym na tle standardowych oświeceniowych ateistów, jest zrozumienie - protonietzscheańskie w swoim charakterze - że odrzucenie Boga musi mieć konsekwencje epistemologiczne i ontologiczne. Jako filozof jest on świadomy czegoś, co nazwałem episteologią, czyli przekonaniem, że Bóg stanowi przede wszystkim najwyższą wartość epistemiczną, na której i wokół której zbudowane były fundamenty bez mała wszystkich klasycznych systemów filozoficznych nowożytnej Europy. Czym jest w tym kontekście wartość? Gwarantem sensowności  podstawowych epistemologicznych i ontologicznych pojęć filozoficznych: prawdy, korespondencji, uzasadnienia, bytu, celu itd. Dzięki niej koncepcje filozoficzne stają się spójnymi, jednorodnymi systemami. Humowska krytyka siedemnastowiecznej filozofii to potwierdza. Jeśli bowiem, jak proponuje Hume, usuniemy z filozofii pojęcie Boga, to spójna dotychczas wizja świata ulegnie zburzeniu, a postrzeganie rzeczywistości straci przyrodzoną - jak sądzili Descartes i Leibniz - jasność i wyraźność.

 

Tomasz Sieczkowski

Spis treści

Wykaz skrótów

Wstęp

Episteologia

Niektóre źródła filozofii Hume’a

Przegląd zawartości

Kilka wyjaśnień

Podziękowania

Część I. EPISTEOLOGIA

Wprowadzenie

Rozdział I. Uwagi o aksjologii i języku

Rozdział II. Źródła poznania

1. Uwagi wstępne

2. Descartes

3. Leibniz, Malebranche, Spinoza

4. Lockowska propozycja aposterioryczna i krytyka natywizmu

5. Aprioryczne dowody na istnienie Boga

6. Podsumowanie

Rozdział III. Metoda

Rozdział IV. Poznanie i jego przedmiot

1. Proces poznawczy

2. Przedmiot poznania

3. Świat zewnętrzny

Rozdział V. Podmioty poznania

1. Podmiot

2. Inny

Rozdział VI. Episteologiczna idea wiedzy i jej transformacje

1. Krótka historia dewaluacji

2. Jedność, zupełność i systemowość wiedzy

3. Problem kryterium prawdziwości

4. Kwestia usprawiedliwienia

5. Religijno-etyczny ideał wiedzy

Część II. HUME

Rozdział I. Humowska krytyka prób naukowej obiektywizacji teologii

1. Wprowadzenie

2. Zamysł krytyczny Hume’a

3. Teologia naturalna

3.1. Uwagi wstępne

3.2. Ateistyczne implikacje Traktatu o naturze ludzkiej

3.3. Qui pro quo Dialogów o religii naturalnej

3.4. Krytyka teologii naturalnej a priori

3.5. Krytyka teologii naturalnej a posteriori

3.6. Odnalezienie przesłanek apriorycznych teologii naturalnej a posteriori

4. Krytyka teologii objawionej

4.1. Uwagi wstępne

4.2. O cudach

4.3. Pozostałe aspekty religii objawionej

5. O szkodliwości religii dla moralności

6. Kwestia (fi)deizmu

7. Podsumowanie

Rozdział II. Geografia umysłu

1. Traktat o naturze ludzkiej Badania dotyczące rozumu ludzkiego

2. Metodologia przedsięwzięcia kartograficznego

3. Impresje i idee jako percepcje umysłu

4. Różnica między percepcjami

5. Copy thesis

6. Przesłanki wiedzy

7. Istnienie zewnętrzne

8. Analiza przyczynowości. „Krytyka indukcji”

9. Nawyk i przeświadczenie: naturalizacja teorii poznania

10. Podwładze wyobraźni: zmysłowość, pamięć, rozum. Idea woli

11. Umysł

12. Idea tożsamości osobowej

13. Konkluzja: od „ja” episteologicznego do „ja” społecznie afektywnego

 

Zakończenie. Antyteologizm, sceptycyzm i naturalizm

Bibliografia

Szybki kontakt

tel: 71 343 26 15
kom: 600 757 926
kontakt@czytio.pl
poniedziałek - piątek 09:00 - 16:00
ul. Lelewela 4
53-505 Wrocław
Korzystamy z plików cookies w celu sprawnej realizacji usług i poprawnego działania strony.
Możesz określić sposób przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Więcej informacji znajdziesz tutaj »