Telefon: 71 343 26 15
0
Brak produktów w koszyku.
Wiem, co jem? Psychologia nadmiernego jedzenia i odchudzania się - Nina Ogińska-Bulik

Wiem, co jem? Psychologia nadmiernego jedzenia i odchudzania się

Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN: 978-83-8088-348-2
Język: Polski
Data wydania: 2016
Liczba stron: 321
Rozmiar pliku: 1,2 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
Cena katalogowa:
39,90 zł
Nasza cena:
26,90 zł

Dostępne formaty plików:

MOBI , EPUB, PDF

Dlaczego nie potrafimy oprzeć się pokusie jedzenia, mimo że nie odczuwamy głodu? Jak rozpoznać, kiedy jedzenie staje się szkodliwe i w jaki sposób skutecznie je ograniczyć? Jak osiągnąć sukces w odchudzaniu?

Rozwój cywilizacji, a przede wszystkim przemysłu spożywczego i przetwórczego sprawił, że mamy do czynienia z nadprodukcją żywności. Głodowanie jest zjawiskiem rzadkim. Żywność jest ogólnie dostępna, ale ma to także swoje zgubne skutki. Przyczynia się do trudności w kontrolowaniu ilości spożywanego pokarmu. co najczęściej powoduje, że człowiek je więcej niż potrzebuje jego organizm, a to prowadzi do nadwagi i otyłości. Choć wzrasta świadomość ludzi na temat zdrowego odżywiania się, nie zawsze przekłada się ona na podejmowane zachowania jedzeniowe.

Autorka wyjaśnia, jakie czynniki warunkują odżywianie, z czego wynikają preferencje żywieniowe i dlaczego czasem trudno nam utrzymać odpowiednią wagę. Wskazuje błędy w procesie odchudzania oraz ich skutki uboczne - objadanie się, pogorszenie kondycji fizycznej, złe samopoczucie. Wiedza na ten temat umożliwia długofalowe efektywne odchudzanie oraz trwałe wyeliminowanie niekorzystnych nawyków żywieniowych.

 

Książka zawiera dwa psychologiczne programy odchudzania, porady dietetyczne i scenariusze działań przydatne w codziennej praktyce dietetyków, lekarzy rodzinnych i każdego, kto mierzy się z problemem nadwagi. To lektura przeznaczona dla szerokiego grona osób zainteresowanych problematyką nadmiernego jedzenia i odchudzania się, w tym profesjonalistów (psychologów, terapeutów, lekarzy, dietetyków) udzielających pomocy psychologicznej, dla studentów kierunków psychologii, pedagogiki, socjologii i medycyny, a przede wszystkim dla osób które chcą nie tylko żyć zdrowo, lecz także zadbać o siebie i swoich bliskich.

Spis treści

Wstęp

 

1. Nadmierne jedzenie – norma czy patologia?

1.1. Funkcje jedzenia

1.2. Przejawiane zachowania jedzeniowe, czyli co i jak jemy

1.3. Wybory żywieniowe

1.4. Zaburzenia odżywiania się

1.5. Uzależnienie od jedzenia

2. Nadwaga i otyłość jako konsekwencje nadmiernego jedzenia

2.1. Nadwaga i otyłość w aspekcie historycznym

2.2. Rodzaje i kryteria oceny nadwagi i otyłości

2.3. Epidemiologia zjawiska 1

3. Konsekwencje nadwagi i otyłości

3.1. Skutki zdrowotne

3.2. Skutki społeczne, psychologiczne i socjoekonomiczne

4. Czynniki sprzyjające nadmiernemu jedzeniu

4.1. Przyczyny biologiczne

4.2. Przyczyny społeczno-kulturowe

4.3. Przyczyny psychologiczne

4.3.1. Psychologiczne teorie powstawania nadwagi i otyłości

4.3.2. Zaburzenia mechanizmu samoregulacji

4.3.3. Przekonania, oczekiwania i predyspozycje osobowościowe

4.3.4. Emocje

4.3.5. Stres i nieumiejętność radzenia sobie

5. Odchudzanie się jako przyczyna nadmiernego jedzenia

5.1. Rozpowszechnienie stosowania diet odchudzających i przyczyny odchudzania się

5.2. Negatywne skutki stosowania diet odchudzających

5.3. Mechanizmy wyjaśniające dlaczego odchudzanie się sprzyja nadmiernemu jedzeniu

6. Sposoby redukcji nadwagi

6.1. Tradycyjne sposoby redukcji nadwagi i otyłości

6.1.1. Dieta

6.1.2. Aktywność fizyczna

6.1.3. Leczenie nadwagi i otyłości za pomocą środków farmakologicznych

6.1.4. Redukcja nadwagi u dzieci i młodzieży

6.2. Modyfikacja zachowań – psychologiczne sposoby redukowania nadwagi i otyłości

6.2.1. Model społecznego uczenia się

6.2.2. Model poznawczo-behawioralny

6.2.3. Inne modele zmiany zachowań jedzeniowych

6.3. Stosowane formy pomocy

6.4. Co należy uwzględnić w interwencjach psychologicznych?

7. Programy psychologicznego wspomagania redukcji nadwagi

7.1. Założenia

7.2. Program oddziaływań psychologicznych wspomagających redukcję nadwagi u dorosłych

Wprowadzenie

Sesja 1. Co powinnaś wiedzieć o otyłości

Sesja 2. Monitorowanie zachowań związanych z jedzeniem, czyli: kiedy, gdzie i dlaczego jem

Sesja 3. Jak schudnąć

Sesja 4. Jak zmieniać zachowania sprzyjające nadmiernemu jedzeniu

Sesja 5.Jak wytrwać i nie zrezygnować

Sesja 6. Uwierz w siebie i bądź skuteczna

Sesja 7. Myśl pozytywnie

Sesja 8. Jak być bardziej stanowczą

Sesja 9. Pokonaj stres

Sesja 10. Jak radzić sobie z negatywnymi emocjami Zakończenie

7.3. Zdrowy styl życia: Jak zapobiegać nadwadze i otyłości – program dla młodzieży

Wprowadzenie

Warsztat 1. Nadwaga i otyłość - co wiem na ten temat

Warsztat 2. Jak prawidłowo się odżywiać i kształtować właściwe nawyki żywieniowe

Warsztat 3. Jak być stanowczą w zachowaniach związanych z jedzeniem

Warsztat 4. Jak uzyskać pewność siebie i wzmocnić poczucie własnej wartości

Warsztat 5. Jak radzić sobie ze stresem

Podsumowanie

Bibliografia

Załącznik 1. Skala Zaabsorbowania Jedzeniem – SZJ

Załącznik 2. Kwestionariusz Zachowań Związanych z Jedzeniem – KZZJ

Załącznik 3. Skala Poczucia Osobistego Wpływu na Redukcję Wagi Ciała – SPOW-RN

Załącznik 4. Skala Poczucia Własnej Skuteczności w Redukcji Nadwagi – SPWS-RN

Spis tabel

Szybki kontakt

tel: 71 343 26 15
kom: 600 757 926
kontakt@czytio.pl
poniedziałek - piątek 09:00 - 16:00
ul. Lelewela 4
53-505 Wrocław
Korzystamy z plików cookies w celu sprawnej realizacji usług i poprawnego działania strony.
Możesz określić sposób przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Więcej informacji znajdziesz tutaj »