Telefon: 71 343 26 15
0
Brak produktów w koszyku.
Wiarygodność akademicka w edukacyjnych praktykach - Jacek Piekarski

Wiarygodność akademicka w edukacyjnych praktykach

Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN: 978-83-8088-103-7
Język: Polski
Data wydania: 2016
Liczba stron: 245
Rozmiar pliku: 2,9 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
Cena katalogowa:
39,90 zł
Nasza cena:
19,95 zł

Dostępne formaty plików:

PDF

W prezentowanej publikacji autorzy spoglądają w przeszłość uniwersytetu, by zadać również pytania o współczesny sens podejmowanych wcześniej zobowiązań i sposób wywiązywania się z nich. Zajmują się kwestią różnic dyscyplinarnego podejścia do rzeczywistości i postulują, by różnice te traktować jako drugoplanowe wobec wagi wspólnego zadania, jakim jest pomyślne kształcenie-wychowanie. Proponują „wspólnotę myśli”, przeciwstawioną „wspólnocie instytucjonalnej”, i to z nią wiążą nadzieje na pozytywne zmiany w edukacyjnej praktyce.

 

Drugi zasadniczy temat podejmowany w książce to pytanie o wiarygodność. Autorów interesuje społeczny i kulturowy kontekst kultury akademickiej, która jest, ich zdaniem, w dużej mierze kulturą racjonalizowania niepewności dotyczącej wiedzy, radzenia sobie z jej różnorodnymi odmianami. Podkreślają, że rozwiązywanie dylematów w tym zakresie ma sens egzystencjalny i wpływa na praktykę społeczną. Odnoszą się do zgłaszanych współcześnie wątpliwości dotyczących kultury akademickiej i jej wiarygodności, które sprawiają, że często mówi się już nawet o „zagubieniu” - wskazują na trudności w udzieleniu odpowiedzi na zasadnicze pytania: czym jest nauka, uniwersytet, dyscyplina wiedzy, czy też kim się jest osobiście jako jej zaangażowany uczestnik.

Spis treści

Jacek Piekarski, Danuta Urbaniak-Zając Dyskusja o wiarygodności akademickich dyscyplin wiedzy ‒ wprowadzenie              7

I. Dyscypliny akademickie – wiarygodność przekazu   19

Jacek Piekarski Dlaczego pytamy o wiarygodność? Pogranicza dyscyplinarne w praktyce akademickiej      21

Krzysztof Maliszewski Reformacja przekazu. O warunkach wiarygodności dyscyplin uniwersyteckich      49

Bogusław Śliwerski Wiarygodność pedagogiki jako dyscypliny naukowej w świetle kształcenia i promowania kadr naukowych            57

Daniel Kontowski Zbawienie poprzez interdyscyplinarność? Pedagogiczna wiarygodność edukacji liberalnej         75

Agata Czajkowska – Współczesne strategie edukacyjne na styku autorytetu i tradycji         95

II. Akademicka formacja pedagogów               107

Dorota Wolska-Prylińska Identyfikowanie społecznych efektów kształcenia. Pogranicze fikcji pedagogiczno-metodologicznej          109

Piotr Koprowski Twórcza postawa nauczyciela akademickiego i jej konsekwencje dydaktyczne 121

Anna Pawiak Wymiary wiarygodności nauczyciela akademickiego znaczące dla relacji międzyludzkich w ocenie studentów    129

Małgorzata Kamińska Wiarygodność pedagogiczna nauczyciela w warunkach dysonansu społecznego i wychowawczego    143

III. O odczytywaniu tradycji               157

Michał Paluch Miary-godności pedagogów a wiary-godność dyscypliny. Granice (nie)przekraczalne             159

Marcin Rojek Wiarygodność nauczyciela przyszłych nauczycieli sygnalizacja problemu osadzona w twórczości Sergiusza Hessena i Karola Kotłowskiego 189

Arkadiusz Żukiewicz Prawda jako konstytutywny wyznacznik nauki. Przykład odniesień do kategorii prawdy w działalności naukowej Heleny Radlińskiej 201

Dyskusja panelowa wokół książki Lecha Witkowskiego, Niewidzialne środowisko. Pedagogika kompletna Heleny Radlińskiej jako krytyczna ekologia idei, umysłu i wychowania. O miejscu pedagogiki w przełomie dwoistości w humanistyce (oprac. Ewa Marynowicz-Hetka)          213

 

Noty o Autorach 241

Szybki kontakt

tel: 71 343 26 15
kom: 600 757 926
kontakt@czytio.pl
poniedziałek - piątek 09:00 - 16:00
ul. Lelewela 4
53-505 Wrocław
Korzystamy z plików cookies w celu sprawnej realizacji usług i poprawnego działania strony.
Możesz określić sposób przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Więcej informacji znajdziesz tutaj »