Telefon: 71 343 26 15
0
Brak produktów w koszyku.
Prasa jako medium edukacyjne. Kulturowe reprezentacje raka piersi w cz... - Edyta Zierkiewicz

Prasa jako medium edukacyjne. Kulturowe reprezentacje raka piersi w cz...

Wydawnictwo: Impuls
ISBN: 978-83-7850-469-6
Język: Polski
Data wydania: 1 listopada 2013
Liczba stron: 575
Rozmiar pliku: 3,4 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
Nasza cena:
40,00 zł

Dostępne formaty plików:

EPUB

Książka Edyty Zierkiewicz to dojrzałe i wielostronne studium dotyczące ważnego społecznie i bardzo interesującego naukowo fenomenu edukacyjnej funkcji prasy (i szerzej kultury) popularnej, w recenzowanej pracy badane na przykładzie konstruowania dyskursu choroby (rak piersi). Analizy autorki są wielostronne, interdyscyplinarne, a mimo to udało jej się zachować wyraźną i bardzo klarowną formę narracji pozwalającą na niezakłóconą i niemal linearną, systematycznie prowadzoną przez strukturę tekstu lekturę. (…) Jest to ważne i poznawczo bardzo interesujące studium dyskursu medialnego jako dyskursu pedagogicznego, informacyjnie i interpretacyjne „gęste od znaczeń” i otwierające wiele nowych perspektyw badawczych.

Prof. dr hab. Tomasz Szkudlarek, Uniwersytet Gdański

 

 

 

Spis treści

Wstęp

Rozdział 1. Teoretyczne ramy analizy prasy kobiecej


1.1. Konstruktywizm społeczny i teoria reprezentacji –
uzasadnienie wyboru podejścia teoretycznego do badań
nad przekazami medialnymi
1.2. Media w dyskursie pedagogicznym. Edukacyjny potencjał mediów
1.3. Prasa kobieca w perspektywie edukacyjnej 
1.4. Promocja zdrowia i medyczna edu-rozrywka w przestrzeni
popularnych czasopism i innych mass mediach 

Rozdział 2. Ramowanie problematyki zdrowotnej w czasopismach kobiecych
jako perspektywa metodologiczna. Założenia badań własnych


2.1. Definiowanie ramowania w obrębie nauk społecznych 
2.2. Organizacja badań własnych
2.2.1. Charakterystyka materiału empirycznego 
2.2.2. Cel, przedmiot i pytania badawcze
2.2.3. Przebieg badań własnych

Rozdział 3. Spoglądanie na chorobę przez pryzmat nauki
jako główny sposób ramowania raka piersi w artykułach medycznych
w prasie kobiecej


3.1. Epidemia, artefakt czy moda? Krytyczne komentarze na temat liczby prasowych doniesień dotyczących raka piersi 
3.2. Rak piersi jako jednostka chorobowa. Medyczne wizerunki schorzenia
3.2.1. Definiowanie zagrożenia: niegroźne guzki w piersi a rak
3.2.2. Płeć żeńska jako główny czynnik ryzyka
3.2.3. Reprezentacje badań mammograficznych w prasie kobiecej 
3.2.4. Mastektomia – najlepszy sposób (ka)leczenia kobiet 
3.2.5. Rekonstrukcja piersi czy kobiecości?


Rozdział 4. Społeczne światy raka piersi. Konstruowanie wizerunków lekarzy
i ich potencjalnych pacjentek w artykułach medycznych


4.1. Reprezentacje ekspertów ds. zdrowia kobiet
4.2. Strategia zwiększania edukacyjnego oddziaływania mediów,
czyli znane osoby jako rzecznicy choroby
4.3. Zdrowe kobiety w obliczu zagrożenia
4.3.1. Między upełnomocnieniem aktywnej pacjentki a krytyką
(ogółu) kobiet 
4.3.2. Piękne i/bo zdrowe – ramowanie raka piersi
na fotografiach prasowych 

Rozdział 5. Doświadczanie raka. Osobiste narracje choroby
versus produkty medialne


5.1. Definiowanie (auto)patografii
5.2. „Prawda” osobista i legitymizacje „prawdziwości” w osobistych opowieściach
5.3. Nurt pseudobiograficzny w prasie kobiecej
5.3.1. Definiowanie patografii prasowych
5.3.2. Rola i znaczenie patografii publikowanychw czasopismach
5.3.2.1. Rozwój gatunku w mediach amerykańskich Rys historyczny 
5.3.2.2. Tendencje w obrębie polskich historii z życia  Amazonek

Rozdział 6. „Wizerunek jako choroba”. Ramowanie raka piersi
jako indywidualnego doświadczenia w prasie kobiecej


6.1. Osobisty kryzys w reportażach z życia zwykłych Amazonek
na tle porównawczym
6.2. Narracja restytucji – echo biomedycyny?
6.3. Od cierpienia do radzenia sobie – ramowanie transformacji
bohaterki opowieści
6.4. Ramowanie sukcesu (medycyny) w patografiach przez metafory
militarne i sportowe oraz fotografie

Rozdział 7. Ramy operujące wewnątrz artykułów medycznych
i w reportażach oraz ich kulturowe archiwa. Próba syntezy


7.1. Zjawisko medykalizacji jako kulturowe archiwum ram
dla artykułów medycznych
7.2. Zjawisko biouspołecznienia jako archiwum ram dla reportaży
na temat przeżywania choroby
7.3. Pakunki ram – zestawienie głównych sposobów
ujmowania problematyki raka piersi w prasie kobiecej

Rozdział 8. Identyfikowanie efektów ramowania w wypowiedziach
czytelników prasy kobiecej


8.1. Docieranie do indywidualnych interpretacji
i społecznych znaczeń kulturowych reprezentacji raka piersi
przez wywiady fokusowe
8.1.1. Edukacyjna wartość artykułów medycznych w opiniach
czytelników
8.1.2. Wychowawcze znaczenie reportaży prasowych z życia
Amazonek dla czytelników
8.2. Dominujące, wynegocjowane i opozycyjne stanowiska
wobec reprezentacji choroby w mediach. Próba oceny efektywności
oddziaływania wybranych sposobów ramowania raka piersi
w prasie kobiecej 

Zakończenie

Bibliografia
Aneks

Wykaz rysunków, tabel i wykresów

Szybki kontakt

tel: 71 343 26 15
kom: 600 757 926
kontakt@czytio.pl
poniedziałek - piątek 09:00 - 16:00
ul. Lelewela 4
53-505 Wrocław
Korzystamy z plików cookies w celu sprawnej realizacji usług i poprawnego działania strony.
Możesz określić sposób przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Więcej informacji znajdziesz tutaj »