Telefon: 71 343 26 15
0
Brak produktów w koszyku.
Poglądy pedagogiczne Bogdana Nawroczyńskiego i ich współczesne imp... - Anna Walczak

Poglądy pedagogiczne Bogdana Nawroczyńskiego i ich współczesne imp...

Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN: 978-83-8088-229-4
Język: Polski
Data wydania: 2016
Liczba stron: 193
Rozmiar pliku: 2,9 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
Cena katalogowa:
49,90 zł
Nasza cena:
24,95 zł

Dostępne formaty plików:

PDF

Prezentowana publikacja dotyczy kluczowych aspektów myśli pedagogicznej Bogdana Nawroczyńskiego (1882-1974), jednego z najwybitniejszych klasyków polskiej pedagogiki - historii myśli pedagogicznej, pedagogiki porównawczej, dydaktyki i pedeutologii. Jest on również jednym z najważniejszych przedstawicieli polskiej filozofii wychowania, a jego książkę, Życie duchowe. Zarys filozofii kultury (1947), uznać należy za sztandarową pracę w tej dziedzinie. To ona zainspirowała Autorów oddawanej do rąk Czytelnika publikacji do wypowiedzi na temat życia duchowego.

 

„Zdecydowaliśmy się przywołać i zrekonstruować kategorię pojęciową życie duchowe Bogdana Nawroczyńskiego po to, by wejść z nim w rozmowę z perspektywy nas współczesnych. Staraliśmy się wniknąć zarówno w te aspekty jego myśli, które są nadal żywotne i pobudzające do ponownych przemyśleń, jak i w te, które są zapomniane. Jedne i drugie są warte odrestaurowania i umieszczenia w nowych perspektywach badawczych. W jaki sposób współcześnie jest odbierane życie duchowe w ujęciu Nawroczyńskiego? Po co i w jaki sposób dokonywać translacji jego ujęcia życia duchowego? Czy w trakcie przemieszczania pojęcia życie duchowe może dokonywać się także jego transformacja? Na te pytania próbują odpowiedzieć Autorzy niniejszej publikacji” (ze Wstępu).

Spis treści

Anna Walczak, Alina Wróbel, Marcin Wasilewski Wprowadzenie          7

Część pierwsza. Kluczowe kategorie pojęciowe Życia duchowego Bogdana Nawroczyńskiego i ich recepcja 15

Beata Borówka Teoria wychowania Bogdana Nawroczyńskiego w perspektywie założeń pedagogiki filozoficznej  17

Andrzej Ryk – Bogdan Nawroczyński twórca pedagogiki kultury 29

Ewa Marynowicz-Hetka Kultura aktywności duchowej niektóre elementy narzędzia analizy 37

Krzysztof Maliszewski Duch, czyli przewartościowanie celów edukacji. Notki o odzyskiwaniu Nawroczyńskiego dla odzyskania kształcenia 53

Justyna Sztobryn-Bochomulska „Życie duchowe” zarzucona kategoria          63

Część druga. Wymiary życia duchowego 71

Małgorzata Przanowska Sens „życia duchowego”. Pedagogika kultury a hermeneutyka filozoficzna  73

Stanisław Chrobak – Duchowość jako wartość ogarniająca całego człowieka      87

Mariusz Sztaba „Życie duchowe” w refleksji B. Nawroczyńskiego a rozumienie duchowości w świetle analiz Polskiej Szkoły Filozofii Klasycznej w kontekście współczesnej percepcji zjawiska duchowości 97

Błażej Kmieciak – Klauzula sumienia jako wyzwanie dla prawa i pedagogiki          127

Część trzecia. Warunki rozwoju duchowego z perspektywy pedagogicznej 141

Izabela Gątarek – W kręgu wartości młodego pokolenia           143

Ewa Kobyłecka Możliwości duchowego rozwoju człowieka we współczesnym świecie. O potrzebie edukacji aksjologicznej 153

Lidia Marszałek – Dziecko wobec sztuki – duchowe aspekty rozwoju estetycznego              163

Lucyna Telka „Swoboda i przymus w wychowaniu” namysł wychowawców w placówce nad koncepcją wychowania 177

 

Noty o autorach 189

Szybki kontakt

tel: 71 343 26 15
kom: 600 757 926
kontakt@czytio.pl
poniedziałek - piątek 09:00 - 16:00
ul. Lelewela 4
53-505 Wrocław
Korzystamy z plików cookies w celu sprawnej realizacji usług i poprawnego działania strony.
Możesz określić sposób przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Więcej informacji znajdziesz tutaj »