Telefon: 71 343 26 15
0
Brak produktów w koszyku.
Między pedagogiką, filozofią i kulturą. Studia, eseje, szkice - Lech Witkowski

Między pedagogiką, filozofią i kulturą. Studia, eseje, szkice

Wydawnictwo: Instytut Badań Edukacyjnych
ISBN: 978-83-65115-76-8
Język: Polski
Data wydania: 1 sierpnia 2007
Liczba stron: 391
Rozmiar pliku: 2,5 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
Cena katalogowa:
44,00 zł
Nasza cena:
34,00 zł

Dostępne formaty plików:

PDF

Książka ta domyka tryptyk studiów, lektur i refleksji autora dotyczących filozofii edukacji. Zebranej w niej eseje zawierają wiele cennych i nietuzinkowych interpretacji oraz diagnoz dotyczących naszej kultury i zakorzenionej w niej edukacji.

Jak pisze sam autor: "Punktem wyjścia prezentowanego dorobku była zawsze filozofia jako typ krytycznej, wręcz zbuntowanej postawy intelektualnej, a przestrzeń przebiegu myśli ustanawiały – jako dominujące – pytania pedagogiczne, prześwietlające typy perswazji kulturowej, jakiej ulegamy i jaką sami bezwiednie często stosujemy. Pytania, rozpoznające przewrotność, wręcz ironię losu w zderzeniu intencji i ich efektów czy charakteru. Ogólnie są to pytania otwarte na strukturalną złożoność oraz paradoksalność sytuacji i działań edukacyjnych".

Przenikliwość oraz niezwykła erudycja autora sprawiają, że teksty te wciąż cieszą się zainteresowaniem czytelników, a przede wszystkim - studentów.

Spis treści

PRZEDMOWA - 9

ZAMIAST WSTĘPU. O zawodach, sytuacjach i zadaniach niemożliwych a zarazem koniecznych – poza filozofię Freuda i Flauberta - 20

WSTĘP DO PROBLEMU FENOMENOLOGII CZYTANIA (uwagi nie tylko seminaryjne) - 29

 

CZĘŚĆ I. KULTURA I HUMANISTYKA JAKO PRZESTRZENIE WYZWAŃ PEDAGOGICZNYCH -67

Pedagogika i filozofia. Uwagi w trosce o jakość kształcenia nauczycieli - 69

Ambiwalencja w kulturze jako wyzwanie dla pedagogiki ogólnej - 90

Wojny w kulturze – czyli dwie nędze sporów nie tylko o postmodernizm - 108

W stronę zdecentrowanego rozumienia świata - 115

Dziedzictwo kultury: bogactwo różnorodności wobec sporów o nowoczesność i tradycję - 128

Słabości myślenia o tożsamości europejskiej - 135

Uniwersalizm pogranicza w kulturze: kresowy duch polskości – 146

 

CZĘŚĆ II. KATEGORIE POTRZEBNE PEDAGOGICE -173

Normatywność pedagogiczna w świetle przekrojów i przekształceń we współczesnej humanistyce i kulturze (próba rekonesansu) - 193

W poszukiwaniu nowoczesnej formacji intelektualnej w polskiej pedagogice - 210

W kwestii oporu w pedagogice polskiej – preliminaria w oczekiwaniu na przełom - 239

Człowiek i profesjonalizm w pracy socjalnej. Jak bronić wolontariatu przed woluntaryzmem – spojrzenie filozofa 251

Mistrz jako obosieczna zasada komunikacji (dylematy pedagogiczne) - 266

Codzienność i jej pedagogiczne przekleństwa - 278

Anty-światopoglądowe skutki peregrynacji humanistycznych w kulturze - 291

O paradoksach marginalizacji. Dwadzieścia dwa przejawy zmiany statusu marginesu w społeczeństwie i w naukach społecznych - 301

 

CZĘŚĆ III. LEKTURY – ZAPROSZENIA -325

WYJŚCIE Z ZAUŁKA POKORY - 327

ŻYCIE JAKO SEN ZAPROSZENIA (lektura z d-efektem Eco) - 331

CZŁOWIEK – CZYTELNIK. O antropologii odbioru i za-dania podmiotowości - 343

SOCJOPATOLOGIE EDUKACJI - 346

MITY SZKOŁY – O KSIĄŻCE MARII DUDZIKOWEJ - lektura Orwellowska (zamiast recenzji) - 353

OTWARCIE NA METAFORY - 367

POSŁOWIE: MÓJ ZBUNTOWANY PESYMIZM - 373

WYKAZ MIEJSC PIERWODRUKU - 377

INDEKS NAZWISK - 381

Szybki kontakt

tel: 71 343 26 15
kom: 600 757 926
kontakt@czytio.pl
poniedziałek - piątek 09:00 - 16:00
ul. Lelewela 4
53-505 Wrocław
Korzystamy z plików cookies w celu sprawnej realizacji usług i poprawnego działania strony.
Możesz określić sposób przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Więcej informacji znajdziesz tutaj »