Telefon: 71 343 26 15
0
Brak produktów w koszyku.
Kronos 3/2015. Odbudowa nowoczesności - Opracowanie zbiorowe

Kronos 3/2015. Odbudowa nowoczesności

Wydawnictwo: Fundacja Augusta hr. Cieszkowskiego
ISBN:
Język: Polski
Data wydania: listopada 2015
Liczba stron: 438
Rozmiar pliku: 13,8 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
Cena katalogowa:
20,00 zł
Nasza cena:
20,00 zł

Dostępne formaty plików:

EPUB , MOBI

Kolejny numer kwartalnika „Kronos”, zatytułowany Odbudowa nowoczesności, a przygotowany we współpracy z Muzeum Sztuki w Łodzi, pokazuje, do jakiego stopnia spór o sztukę nowoczesną stał się ośrodkowym sporem o sens naszych czasów.

 

Czy wypowiadając nerwicę urazową nowoczesnej abstrakcji, sztuka dzisiejsza – idąc śladem mistrzów modernizmu, takich jak Lukács, Adorno i Benjamin (ale też Heidegger, rewolucyjni konserwatyści niemieccy albo Gómez Dávila) – głosić powinna tęsknotę za utopijnym i paradoksalnym stanem człowieczeństwa przedabstrakcyjnego? Prostować ścieżki człowiekowi, który znowu wiedzieć będzie, kim jest i skąd pochodzi, a zatem zdobyć może kontrolę nad tym, dokąd zmierza? Czy da się zachować modernistyczną wiarę w to, że nad abstrakcją można zapanować, albo chociaż – wypowiadając jej prawdę – zakwestionować jej konieczność? Jest to wiara w możliwość spoczywania lwa obok jagnięcia, rynkowej indywidualności obok zakorzenienia w kontekście; abstrakcyjnego języka obok jednostkowego cielesnego bytu. A może przeciwnie, należy pozbyć się złudzeń i zahamowań i w pełni utożsamić z pracą abstrakcji, jak doradza Nick Land? Jednak praca ta – współczesny kapitalizm – nie jest już niczym ludzkim, ale raczej rozpętaną, niszczącą potęgą twórczości, technologicznym Dionizosem. Nie pozwala ona na istnienie żadnych miar wobec niej zewnętrznych, z jej perspektywy niewytłumaczalne okazują się nie tyle Szoah, Gułag i nowoczesne wojny, ile raczej to, dlaczego należałoby się nimi w ogóle przejmować. Niemożliwy anachronizm człowieczeństwa czy technologiczny Dionizos abstrakcyjnego kapitalizmu? Oto Scylla i Charybda nowej sztuki.

Spis treści

PREZENTACJE

Jarosław Suchan, Atlas nowoczesności

Atlas nowoczesności. Kolekcja sztuki XX i XXI wieku

LEKCJA INTERPRETACJI

Piotr Graczyk, Sala Neoplastyczna w Łodzi

Jakub Woynarowski, Taksydermia

Marek Chlanda, Uwagi na temat Sali Neoplastycznej

Piotr Bosacki, Krótko o unizmie Władysława Strzemińskiego

Marek Sobczyk, Trzy do pięciu do ośmiu…

ESEJE

Robin Mackay, Nick Land – antyhumanistyczny eksperyment

Nick Land, Sztuka jako rebelia. Zagadnienie estetyki u Kanta, Schopenhauera i Nietzschego

Nick Land, Ze śmiercią w aliansach. Uwagi o Tanatosie i produkcji pragnień

Piotr Graczyk, Nick Land i hiperprawica deleuzjańska

Alphonso Lingis, Społeczeństwo rozczłonkowane

Suhail Malik, Powód, by zniszczyć sztukę współczesną

Boris Groys, Poza różnorodnością: kulturoznawstwo i jego postkomunistyczny Inny

Boris Groys, Sztuka w epoce biopolityki: od dzieła sztuki do dokumentacji sztuki

Boris Groys, Towarzysze czasu

Svetlana Boym, Anioł historii. Nostalgia i nowoczesność

Barbara Markowska, Sztuka jako pole walki

Daniel Muzyczuk, Torpeda i jej ogon

Alberto Toscano, Jeff Kinkle, Granice znanego świata, czyli propozycja nowego spojrzenia na mapowanie poznawcze

Peter Osborne, Gdziekolwiek albo wcale

ARCHIWUM FILOZOFII POLSKIEJ

Mateusz Werner, Sześć własności awangardy

Stefan Morawski, O słabościach praxis neoawangardowej i niedostatkach teorii awangardy

ANTYKWARIAT

Georges Didi-Huberman, Tragedia kultury: Warburg i Nietzsche

RECENZJE I POLEMIKI

Henryk Izydor Rogacki, Prelekcje nowojorskie, czyli Wykłady o Shakespearze W.H. Audena

Irena Księżopolska, Bostończycy: kuszenie ofiarą

 

Szybki kontakt

tel: 71 343 26 15
kom: 600 757 926
kontakt@czytio.pl
poniedziałek - piątek 09:00 - 16:00
ul. Lelewela 4
53-505 Wrocław
Korzystamy z plików cookies w celu sprawnej realizacji usług i poprawnego działania strony.
Możesz określić sposób przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Więcej informacji znajdziesz tutaj »