Telefon: 71 343 26 15
0
Brak produktów w koszyku.
Wielopoziomowy system kontroli banków. Rozdział 4. Zagadnienia syste... - Maria Niewiadoma

Wielopoziomowy system kontroli banków. Rozdział 4. Zagadnienia syste...

Wydawnictwo: CeDeWu
ISBN: 978-83-7941-189-4
Język: Polski
Data wydania: 2008
Liczba stron: 86
Rozmiar pliku: 1,1 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
Cena katalogowa:
53,00 zł
Nasza cena:
6,99 zł

Dostępne formaty plików:

PDF
Celem głównym pracy jest identyfikacja systemu kontroli banków i jego ocena z punktu widzenia kryterium ochrony przed ryzykiem bankowym oraz kryte­rium zagrożenia sektora bankowego przed nadmierną regulacją. W systemie bankowym najbardziej rozpowszechnioną formą są banki komercyjne, które działają zgodnie z regułami gospodarki rynkowej, tzn. na podstawie wewnętrznych decyzji określają zakres prowadzonego działania, ogólną strategię rozwoju, politykę kredytową i lokacyjną na bazie obowiązujących przepisów prawnych i przy zachowaniu zaufania klientów. Ponadto, w przypadku wa­runków polskich są to duże jednostki organizacyjne (pod względem poziomu sum bilansowych i kwot pozycji wynikowych ujmowanych w spra­wozdaniach finansowych), które wartościowo decydują o kształcie zmian obserwowanych w sektorze bankowym. Przyjęto zatem założenie, że w ni­niejszej pracy, w przypadku analizy danych empirycznych będą uwzględniane wyłącznie informacje dotyczące sektora bankowego ogółem oraz ban­ków komercyjnych. Globalizacja rynków finansowych stwarza możliwości rozwoju banków, ale powoduje powstanie innych rodzajów ryzyka, zagraża­jących stabilności systemu finansowego, zatem rodzi nowe wyzwania dla nadzoru bankowego. W pracy zaznacza się, że dla sprostania wymogom konkurencji rynkowej w gospodarce opartej na wiedzy funkcjonuje wielopoziomowy model systemu kontroli banków. Ponadto, banki opracowują własne wewnętrzne rozwiązania bardziej szczegółowe i ostrożne niż przepisy prawa zewnętrznego (typu: dyrektywy UE, zasady bazylejskie, prawo banko­we, uchwały GINB, KNB, rozporządzenia MF) w zakresie systemu kontroli w bankach. Dociekania przedmiotowe pozwoliły na postawienie problemu głównego: Zakres pracy obejmuje w części pierwszej rozważania teoretyczne na podstawie przeglądu aktualnej bibliografii przedmiotowej polskiej i za­granicznej; zaś w części drugiej aplikację do praktyki społecznej, na podstawie: konsultacji prowadzonych z pracownikami central banków komercyj­nych, krajowego nadzoru bankowego (GINB) oraz analizy wyników badań zrealizowanych przez NBP, KNB, GUS.

Spis treści

Wstęp

Rozdział 1. Systematyzacja pojęć z zakresu kontroli w sektorze

bankowym
1.1. Identyfikacja terminologii kontroli i nadzoru
1.2. Pojęcia i elementy składowe systemu kontroli
1.3. Istota i zadania audytu wewnętrznego
1.4. Specyfika i cele audytu zewnętrznego realizowanego przez biegłego
rewidenta
1.5. Współpraca między audytorami wewnętrznymi i zewnętrznymi
1.6. Relacje nadzoru bankowego z audytorami zewnętrznymi
1.7. Podstawowe zagadnienia nadzoru skonsolidowanego

Rozdział 2. Rola nadzoru bankowego w systemie kontroli banków

na poziomie regulacji ponadnarodowych
2.1. Warunki wstępne efektywnego nadzoru bankowego
2.2. Proces licencjonowania i zatwierdzania zmian struktury
2.3. Zasady regulacji wymogów ostrożnościowych
2.3.1. Adekwatność kapitałowa
2.3.2. Kontrola wewnętrzna
2.4. Metody ciągłego nadzoru bankowego
2.5. Wymogi informacyjne nadzoru bankowego
2.6. Formalne uprawnienia nadzorców
2.7. Nadzór nad bankowością transgraniczna

Rozdział 3. Elementy systemu kontroli banków na poziomie nadzoru

krajowego
3.1. Rys historyczny polskiego nadzoru bankowego
3.2. Kontrola adekwatności kapitału
3.3. Badanie jakości aktywów
3.4. Analiza poprawności wyniku finansowego
3.5. Przegląd płynności finansowej
3.6. Ocena procedur i mechanizmów kontroli wewnętrznej
3.6.1. Zagadnienia rachunkowości zabezpieczeń w aspekcie
MSR/MSSF
3.7. Ryzyko stopy procentowej
3.8. Ryzyko operacji walutowych
3.9. Ocena zarządzania

Rozdział 4. Zagadnienia systemu kontroli wewnętrznej prowadzonej

w bankach
4.1. Wstępne rozeznanie problematyki systemu kontroli wewnętrznej
w rozwiązaniach praktycznych banków
4.2. Badanie poprawności zarządzania pasywami
4.3. Ocena aktywów
4.4. Analiza poprawności zasad, trendu zmian i poziomu osiąganych
wyników finansowych
4.5. Kontrola przestrzegania norm w zakresie płynności
4.6. Rozliczenia pieniężne
4.7. Kontrola procesu zarządzania bankiem
4.8. Kontrola instrumentów pochodnych
4.9. Pozostałe aspekty systemu kontroli wewnętrznej w banku

Wnioski końcowe

Bibliografia

Szybki kontakt

tel: 71 343 26 15
kom: 600 757 926
kontakt@czytio.pl
poniedziałek - piątek 09:00 - 16:00
ul. Lelewela 4
53-505 Wrocław
Korzystamy z plików cookies w celu sprawnej realizacji usług i poprawnego działania strony.
Możesz określić sposób przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Więcej informacji znajdziesz tutaj »