Telefon: 71 343 26 15
0
Brak produktów w koszyku.
Od Mabusego do Goebbelsa. Weimarskie filmy Fritza Langa i kino niemiec... - Tomasz Kłys

Od Mabusego do Goebbelsa. Weimarskie filmy Fritza Langa i kino niemiec...

Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN: 978-83-7969-909-4
Język: Polski
Data wydania: 2013
Liczba stron: 624
Rozmiar pliku: 81,5 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
Cena katalogowa:
63,00 zł
Nasza cena:
34,60 zł

Dostępne formaty plików:

PDF

Recenzowana książka nie tylko nawiązuje [...] do znanej pracy Kracauera, ale i polemizuje z nią. Sama zresztą może skłaniać do polemik, skoro tak odmiennie od dostępnej dotąd po polsku literatury ujmuje klasyczne kino niemieckie - przede wszystkim rewidując kategorię ekspresjonizmu i zupełnie na nowo oświetlając kinematografię III Rzeszy [...] po ukazaniu się tej książki adepci filmoznawstwa postrzegać będą kino weimarskie nie tylko „od Caligariego do Hitlera”, ale i „od Mabusego do Goebbelsa” - i niech to przekonanie starczy za rekomendację wydania tej książki.

 

Z recenzji prof. zw. dr hab. Eweliny Nurczyńskiej-Fidelskiej

Spis treści

KILKA SŁÓW O KSIĄŻCE  7

I. FILM NIEMIECKI DO ROKU 1945  9

Rozdział 1. FILM NIEMIECKI W EPOCE NIEMEJ (1895-1929)  11

Kanoniczne ujęcie historii kina niemieckiego: Kracauer i Eisner  11

Kino wilhelmińskie  12

Ufa  18

Ekspresjonizm  23

Kino niemieckie doby Nowej Rzeczowości  36

Gatunki kina weimarskiego  41

Kammerspiel  41

Inne gatunki  45

Weimarska krytyka i kultura filmowa  56

Chronologia  57

Propozycje lektur  62

Rozdział 2. NIEMIECKI FILM FABULARNY OD PRZEŁOMU DŹWIĘKOWEGO DO UPADKU TRZECIEJ RZESZY (1929-1945)  65

Między Weimarem a Trzecią Rzeszą - przepaść czy ciągłość?   65

Kino schyłku Republiki  72

Kino niemieckie w okresie nazistowskim  95

Struktura przemysłu filmowego Trzeciej Rzeszy  95

Filmy fabularne w zaprzęgu ideologii i propagandy  102

Kino popularne w Trzeciej Rzeszy i jego gwiazdy  118

Kino artystyczne Trzeciej Rzeszy  133

Chronologia  138

Propozycje lektur  145

II. OD MABUSEGO DO GOEBBELSA: WEIMARSKIE FILMY FRITZA LANGA  149

Wstęp - WYOBRAŻONY FILM FRITZA LANGA  151

Część 1. W KRĘGU NIEMIECKIEJ TRADYCJI  161

Rozdział 1. MIĘDZY USTAMI A BRZEGIEM PUCHARU: ZMĘCZONA ŚMIERĆ  163

Ósmy film, pierwsze arcydzieło i dwie śmierci  163

Märchenfilm w sześciu aktach, bez trzech wierszy  171

Rahmenhandlung i „Historie trzech świec”  174

Bycie-ku-miłości czy bycie-ku-śmierci?   183

Władca dyskursu  192

Czkawka czasu i to, co pomiędzy  199

Alegoryczność  205

Rozdział 2. KREW SMOKA: NIBELUNGI  211

Supergigant ery inflacji  213

Der Nibelungen-Film: głosy krytyki  222

Ein deutsches Heldenlied in 14 Gesänge  229

„Narodowi niemieckiemu”?   248

Smocze plemię  254

Cztery światy i ornament z mas  266

Część 2. ZEITSPIEGEL: BURZLIWE LATA DWUDZIESTE  273

Rozdział 3. DZIKOŚĆ LWA I JAD WĘŻA: DOKTOR MABUSE, GRACZ  275

Kampania multimedialna  276

Ein Bild der Zeit, Menschen der Zeit  281

Serial w dwunastu aktach  289

Alegoria inflacji  303

Oblicza „Żyda"  309

Pan i niewolnicy  315

Ekspresjonizm?   327

Rozdział 4. STRATEGIA PAJĄKA: SZPIEDZY  335

Pierwszy i przedostatni film spółki Fritz Lang Film GmbH  335

Referencje: sowiecka agentura („gdzieś w Europie”) i pułkownik Redl  342

Eliptyczny sjużet, paralelizmy i synekdochiczne kadry  349

Pająk i jego sieć  368

Neue Sachlichkeit  378

Część 3. KSZTAŁT RZECZY, KTÓRE NADEJDĄ  383

Rozdział 5. CZAS APOKALIPSY: METROPOLIS  385

Paradygmatyczny film Ufy  386

Recepcja: między potęgą (obrazu) i absurdem (fabuły)  395

W poszukiwaniu pierwotnego tekstu: wciąż-odbudowywana-ruina  403

Antyutopia i jej referencje  417

Genesis, Ewangelia, Apokalipsa (według Thei von Harbou)  429

Efekty specjalne. Megapolis czy Mikropolis?   436

Rozdział 6. NA ZŁOTYM GLOBIE: KOBIETA NA KSIĘŻYCU  441

Pożegnanie z Ufą i z filmem niemym  441

Weltraumfahrt  448

Niebo gwiaździste i moralny nieład  453

Wrażenie (nie)realności   468

Część 4. KOMISARZ LOHMANN PROWADZI ŚLEDZTWO  475

Rozdział 7. CAŁE MIASTO O TYM MÓWI ALBO KRYMINAŁ ZA TRZY GROSZE: M - MORDERCA  477

Pochwała pewnego widza  477

Mordercy są wśród nas  478

Społeczeństwo masowe  486

„M”  492

Rozdział 8. SZEPCZĄCE ŚCIANY ALBO AWATAR: TESTAMENT DOKTORA MABUSE  499

Historia z mrocznej epoki, gdy rządzili naziści/Żydzi (niepotrzebne skreślić)...  499

Komisarz Lohmann kontra awatar doktora Mabuse  504

Niby-kryminał o narracji pełnej „rymów"  514

Od gabinetu doktora Caligari do kliniki profesora Bauma   526

Podsumowanie - WEIMARSKIE FILMY FRITZA LANGA  531

Bibliografia - OD MABUSEGO DO GOEBBELSA: WEIMARSKIE FILMY FRITZA LANGA  535

FILMOGRAFIA   547

INDEKS OSÓB  553

 

INDEKS FILMÓW  563

Szybki kontakt

tel: 71 343 26 15
kom: 600 757 926
kontakt@czytio.pl
poniedziałek - piątek 09:00 - 16:00
ul. Lelewela 4
53-505 Wrocław
Korzystamy z plików cookies w celu sprawnej realizacji usług i poprawnego działania strony.
Możesz określić sposób przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Więcej informacji znajdziesz tutaj »