Telefon: 71 343 26 15
0
Brak produktów w koszyku.
Spotkania z gatunkami filmowymi. Horror - Bogumiła Fiołek-Lubczyńska

Spotkania z gatunkami filmowymi. Horror

Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN: 978-83-7969-735-9
Język: Polski
Data wydania: 2014
Liczba stron: 139
Rozmiar pliku: 1,1 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
Cena katalogowa:
36,75 zł
Nasza cena:
22,00 zł

Dostępne formaty plików:

PDF

Horror lub inaczej film grozy zakłada taką konstrukcję dramaturgiczną, której zadaniem jest stopniowe wprowadzanie widza w stan lęku, który narasta. Film grozy posiada wiele odmian, co świadczy o jego popularności w historii, jak również o niegasnącym zainteresowaniu widzów i filmoznawców tym gatunkiem. Z tej różnorodności wybieramy jeden film, ponieważ jest to swoisty fenomen: „Gabinet doktora Caligari” (1919) Roberto Wiene’a. Atmosfera Republiki Weimarskiej stanowi tło, z którego wyrasta ekspresjonizm filmowy oraz rozwija się jako kierunek myślowy i prąd artystyczny. Kazimir Edschmid uważa, że ekspresjonista „przestaje widzieć”, ekspresjonista po prostu ma wizję. Gabinet doktora Caligari odzwierciedla stan duchowy całego społeczeństwa i jest odczuwalny jako zagrożenie, depresja, bunt. Dlatego historia tu opowiedziana nie jest prosta, nie da się jej ocenić jednoznacznie, nawet w wymiarze jednostkowym. Powstało w ten sposób dzieło bogate w liczne odniesienia. Ciężar gatunkowy poruszonych tutaj problemów znacznie wykracza poza zakres przedstawionych tu rozważań i może stanowić ciekawe źródło inspiracji do dalszych badań.

Książka stanowi cenny wkład w badania poświęcone kinu grozy oraz poszerzenie dotychczasowej wiedzy na ten temat.

Spis treści

Od Redakcji (Bogumiła Fiołek-Lubczyńska, Agnieszka Barczyk, Renata Nolbrzak)  7

Zamiast wstępu  9

Agnieszka Barczyk, Renata Nolbrzak, Czym się straszy dzieci? Recepcja horroru wśród najmłodszych  11

Monika Sadowska, Lęk jako tabu nowoczesności – wariantowość tekstów filmowych  23

Jan Mikinka, Moc dźwięku – czemu ucho przeraża nas bardziej niż oko?  33

Kierunki rozwoju  41

Rafał Świecki, Powstanie i rozwój horroru – kino nieme i początki kina dźwiękowego  43

Katarzyna Żakieta, Kierunki rozwoju współczesnego filmu grozy  51

Mateusz Krzekotowski, Absurd w japońskich filmach gore – stylistyka ero-guro-nansensu  63

Katarzyna Kobos, Ziemia – woda – dom. Miejsca w azjatyckich filmach grozy  69

Studia przypadków  77

Szymon Cieśliński, Piła, studnia i wahadło. Porównanie klasycznej noweli E. A. Poego i współczesnego horroru w reżyserii Jamesa Wana  79

Michał Nikodem, Silent Hill jako propozycja realizacji cech gatunkowych konwencji horroru w grach komputerowych – studium komparatystyczne  87

Michał Pawelczyk, Etnologiczna interpretacja symboliki zła w filmie Wernera Herzoga Nosferatu  99

Joanna Włostowska, Zombie (anty)rasistowski? Ideologia rasy w Nocy żywych trupów George’a Andrew Romero  113

Mateusz Żebrowski, Axis mundi w Osadzie Shyamalana, czyli fałszywy horror o „miejscu” przeciwstawionym „przestrzeni”  123

 

Biogramy autorów  137

Szybki kontakt

tel: 71 343 26 15
kom: 600 757 926
kontakt@czytio.pl
poniedziałek - piątek 09:00 - 16:00
ul. Lelewela 4
53-505 Wrocław
Korzystamy z plików cookies w celu sprawnej realizacji usług i poprawnego działania strony.
Możesz określić sposób przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Więcej informacji znajdziesz tutaj »