Telefon: 71 343 26 15
0
Brak produktów w koszyku.
Kultura praktyki przedstawicieli profesji społecznych – podejścia ... - Lorraine Filion

Kultura praktyki przedstawicieli profesji społecznych – podejścia ...

Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN: 978-83-7969-719-9
Język: Polski
Data wydania: 2014
Liczba stron: 315
Rozmiar pliku: 19,9 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
Cena katalogowa:
40,95 zł
Nasza cena:
24,50 zł

Dostępne formaty plików:

PDF

Książka stanowi kompendium wiedzy o dużych walorach dydaktycznych, które mogą być wykorzystane w kształceniu pracowników socjalnych czy mediatorów (zwłaszcza rodzinnych, również szkolnych). Niesie także wiele akcentów o charakterze teoretycznym, pogłębiających ukierunkowanie lektur i kompetencji w procesie rozwijania świadomości metodologicznej i refleksyjności praktyków w obszarze zawodów społeczno-pedagogicznych. Szczególnym walorem związanym z analizami zawartymi w książce są interdyscyplinarne odniesienia formułowanych przesłanek. Widoczna jest tu perspektywa prawna, psychospołeczna czy psychologiczna. Zawarto w niej również przykłady praktyk w prowadzeniu mediacji (zwłaszcza mediacji rodzinnej). Teksty są przygotowane przez wysokiej klasy praktyków − mediatorów kanadyjskich, francuskich, belgijskich. Ich usytuowanie w strukturze książki zostało tak skonfigurowane, aby dać możliwość powrotu do tego samego problemu, który był omawiany wcześniej przez innego autora i tym samym pokazać, jak u różnych autorów odnajduje się bardzo podobne perspektywy teoretyczne, odniesienia, które stanowią o specyficznej i już bardzo spójnej koncepcji podejść mediacyjnych.

W swoim przekroju książka stanowi istotne novum, może zarówno pełnić rolę podręcznika akademickiego, jak i stanowić aktualne odniesienie do badań i dalszych studiów.

Spis treści

WPROWADZENIE – ZAPROSZENIE DO LEKTURY | 9

INTRODUCTION – INVITATION À LA LECTURE | 13

 

1. KULTURA PRAKTYKI PRZEDSTAWICIELI PROFESJI SPOŁECZNYCH | 17

1.1. Orientowanie działania − rama konceptualna pojmowania kultury praktyki − Ewa Marynowicz-Hetka | 17

1.2. Profesje społeczne − kontekst instytucjonalny stosowania mediacji/podejść mediacyjnych − Dorota Wolska-Prylińska | 32

1.3. WYMIARY DZIAŁANIA PROFESJONALNEGO | 43

1.3.1. Wymiar relacyjny – paradoksy i trudności – Katarzyna Gajek, Monika Wojtczak | 43

1.3.2. Wymiar społeczny działania profesjonalnego − Ryszarda Czerniachowska, Elżbieta Skoczylas-Namielska, Monika Wojtczak | 53

1.4. Oczekiwania w zakresie doskonalenia kultury praktyki − Ryszarda Czerniachowska | 75

1.5. Kształcenie w zakresie podejść mediacyjnych − Dorota Wolska-Prylińska | 83

 

2. PROBLEMATYKA PODEJŚĆ MEDIACYJNYCH W TEORII I PRAKTYCE FRANKOFOŃSKIEJ | 93

2.1. Od działalności społecznej/ochotniczej do instytucjonalizacji. Początki mediacji rodzinnej − Jocelyne Dahan | 93

2.2. Mediacja i przemoc rodzinna/domowa − Jacques Faget | 105

2.3. Pozytywne wykorzystanie konfliktów − mediacja − Justin Lévesque | 121

2.4. Działanie w kontekście władzy. Terapia zorientowana na rozwiązanie problemu − Juliette Simard, Daniel Turcotte | 133

2.5. Kompetencje rodzin, sztuka terapii − Guy Ausloos | 147

2.6. Specyfika mediacji w kontekście władzy rodzicielskiej − Pierrette Brisson-Amyot | 160

2.7. Udział dziecka w mediacji rodzinnej. Od teorii do praktyki − Julie Achim, Francine Cyr, Lorraine Filion | 167

 

3. KU PROFESJONALNOŚCI DZIAŁANIA − PRZYKŁADY DOBRYCH PRAKTYK W POSTĘPOWANIU MEDIACYJNYM | 182

3.1. O sztuce zachęty do zmiany. Zastosowanie w mediacji rodzinnej elementów terapii zorientowanej na rozwiązania − Lorraine Filion | 182

3.2. Kompetencje/potencjał rodzin separowanych − odkrywanie skarbów − Lorraine Filion | 191

3.3. Zaprosić dziecko do mediacji rodzinnej − Christine Gaulejac, Agnès Van Kote | 203

3.4. Przykład pracy mediatora nad odkrywaniem potrzeb i oczekiwań skonfliktowanych stron − Aldo Morrone | 213

3.5. Długoterminowe efekty mediacji rodzinnej. Od zawarcia pokoju do jego zbudowania − Marianne Souquet | 218

3.6. Mediacja rodzinna − rozwiązanie korzystne dla rodzin separowanych i rekonstruowanych − Lorraine Filion | 225

3.7. Wzmacnianie potencjału rodzin separowanych w dążeniu do zmiany − seminaria współrodzicielstwa i dziecięca grupa wsparcia Confidences − Myriam Briand, Lorraine Filion, Alain Fredet | 231

3.8. Pomoc przymusowa/z nakazu sądu − z ciemności w kierunku światła − Mario Cyr | 239

 

GLOSY − W MIEJSCE ZAKOŃCZENIA | 261

Przemoc w szkole i w rodzinie – zastosowanie mediacji. Potencjał i realia − Agnieszka Rękas | 261

W trosce o mediację pedagogiczną (na rzecz dwoistości ,,uwspólnionego doświadczenia”)

− Lech Witkowski | 270

 

BIBLIOGRAFIA | 293

NOTY O AUTORACH | 305

NOTE SUR LES AUTEURS | 310

Szybki kontakt

tel: 71 343 26 15
kom: 600 757 926
kontakt@czytio.pl
poniedziałek - piątek 09:00 - 16:00
ul. Lelewela 4
53-505 Wrocław
Korzystamy z plików cookies w celu sprawnej realizacji usług i poprawnego działania strony.
Możesz określić sposób przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Więcej informacji znajdziesz tutaj »