Telefon: 71 343 26 15
0
Brak produktów w koszyku.
Książka na łamach wybranych czasopism w Polsce u progu XXI wieku - Magdalena Przybysz-Stawska

Książka na łamach wybranych czasopism w Polsce u progu XXI wieku

Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN: 978-83-7969-606-2
Język: Polski
Data wydania: 2013
Liczba stron: 723
Rozmiar pliku: 36,4 MB
Zabezpieczenie: Znak wodny
Cena katalogowa:
79,80 zł
Nasza cena:
31,90 zł

Dostępne formaty plików:

PDF

W książce zawarto bogatą literaturę przedmiotu z zakresu bibliologii, czytelnictwa, prasoznawstwa, historii politycznej i innych dyscyplin, a także uwzględnia różne teksty pomocnicze, w tym akty prawne. Zawiera ona porównanie wybranych zainteresowań kulturalnych trzech rodzajów. Różnice między nimi są przecież ogromne. Autorka rozpatruje pewne zbieżności na dwóch płaszczyznach: statystycznej i jakościowej. Ustala pewne cechy wspólne w formach przekazu poświęconego książce. W książce znajduje się również obszerne zestawienie autorów, których dzieła recenzowano we wszystkich rodzajach omawianych pism. Może też być ona przydatna specjalistom z różnych dziedzin, jak np. bibliologia, prasoznawstwo, socjologia kultury, historia polityczna, historia literatury, wiedza o literaturze popularnej i współczesnej kulturze masowej. Może też zainteresować zarówno osoby zajmujące się marketingiem i zarządzaniem, reklamą dóbr kultury, promocją książki, jak i badaczy czytelnictwa. Jest zarówno napisana dobrą polszczyzną, przejrzystym stylem, z pewnym polotem i dowcipem, jak i sensownie zilustrowana. Może też dotrzeć do czytelników zainteresowanych kulturą współczesną – bez względu na rodzaj wykształcenia.

Przedmiotem szczegółowej analizy stały się tygodniki opiniotwórcze, czasopisma kobiece oraz periodyki młodzieżowe. Podstawowym celem było zbadanie, czy na ich łamach znalazło się miejsce dla informacji związanych z książką, informacji niezwykle ważnych w czasach dla niej trudnych.

Spis treści

Wstęp 9

Rozdział 1. Rynek książki i prasy w Polsce w latach 1989–2005  23

1.1. Rynek książki. Charakterystyka ogólna  23

1.2. Rynek prasy. Głównie tendencje rozwojowe  35

Rozdział 2. Prasa opinii  45

2.1. Prasa opinii. Krótka charakterystyka  45

2.2. „Polityka”: pismo pokoleń  49

2.2.1.Pół wieku „Polityki”: historia czasopisma  49

2.2.2.Zawartość, akcje i czytelnicy  58

2.2.3.Ciało jedno, a myśli tysiące: książka na łamach pisma  61

2.2.3.1. Tkanie słów: miejsce recenzji w układzie pisma  62

2.2.3.1.1. Zakres i charakter recenzji – przykłady  78

2.2.3.2. Napiszę, jak się napatrzę: wywiady  84

2.2.3.3. Warto czytać: reklamy książek  88

2.2.3.4. Łańcuch książkowo-pokarmowy: inne formy informacji o książce  100

2.2.3.4.1. Dojść do stosu, nie dalej:: sylwetki/portrety  100

2.2.3.4.2. Spotkanie z literaturą: teksty poświęcone książce i rynkowi wydawniczo-księgarskiemu  103

2.2.3.4.3. Napisz książkę i odnieś sukces!: konkursy i akcje  111

2.2.4.Kup gadżetę! Inne informacje: o prasie i środowisku dziennikarskim  120

2.3. „Wprost” górą! 126

2.3.1.Z Poznania do Warszawy: historia czasopisma  126

2.3.2.Zawartość, akcje i czytelnicy  136

2.3.3.Czytam, więc jestem: książka na łamach pisma  140

2.3.3.1. Celna lektura: miejsce recenzji w układzie pisma  142

2.3.3.1.1. Zakres i charakter recenzji – przykłady  160

2.3.3.2. Dyskretny urok historyjek: wywiady  167

2.3.3.3. Supersensacja: reklamy książek  168

2.3.3.4. Literatura dopisana: inne formy informacji o książce  181

2.3.3.4.1. Nie gasić światła: sylwetki/portrety  182

2.3.3.4.2. Arcydzieła nijakości: teksty, poświęcone książce i rynkowi wydawniczo-księgarskiemu  184

2.3.4.3. Pionierzy nowej epoki: konkursy i akcje  198

2.3.4.  Gazeta  w  niebezpieczeństwie:  inne  informacje:  o  prasie  i  środowisku dziennikarskim  203

2.4. „NEWSWEEK POLSKA” – najlepsze medium 210

2.4.1.Historia pod tytułem „Newsweek” 210

2.4.2.Zawartość, akcje i czytelnicy  220

2.4.3.Fabrykanci bestsellerów: książka na łamach pisma  226

2.4.3.1. Muskając literaturę: miejsce recenzji w układzie pisma  229

2.4.3.1.1. Zakres i charakter recenzji – przykłady  239

2.4.3.2. Tajny przepis na sukces: wywiady  245

2.4.3.3. Czas na dobrą książkę: reklamy książek  247

2.4.3.4. Arcydzieła idą w hurcie: inne formy informacji o książce  259

2.4.3.4.1. Mgnienie wieczności: sylwetki/portrety  260

2.4.3.4.2. Lekarstwo dla duszy: teksty, poświęcone książce i rynkowi wydawniczo-księgarskiemu  263

2.4.3.4.3. Nasze skarby, nasze blizny: konkursy i akcje  279

2.4.4.Lepsza twarz mediów. Inne informacje: o prasie i środowisku dziennikarskim  284

2.5. „Polityka”, „Wprost”, „Newsweek Polska”: więcej opinii – wnioski porównawcze  291

Rozdział 3. Prasa kobieca  299

3.1. Prasa kobieca. Krótka charakterystyka  299

3.2. „Zwierciadło” w moim życiu 304

3.2.1.Spójrz w siebie: historia periodyku  304

3.2.2.Zawartość, akcje, czytelnicy  309

3.2.3.Miłość, zazdrość, literatura: książka na łamach pisma  313

3.2.3.1. Nici światła między nami: miejsce recenzji w układzie pisma  315

3.2.3.1.1. Zakres i charakter recenzji – przykłady  326

3.2.3.2. Czarownik swojego plemienia: wywiady  334

3.2.3.3. Twoja książka, Twoja wiedza: reklamy książek  338

3.2.3.4. Tę książkę warto znać: inne formy informacji o książce  346

3.2.3.4.1. On rysuje jej sny: sylwetki/portrety  346

3.2.3.4.2. Warto było chcieć: teksty, poświęcone książce i rynkowi wydawniczo-księgarskiemu  349

3.2.3.4.3. Kolory czasu: konkursy i akcje  353

3.2.4. Dowód artystycznej osobowości. Inne informacje: o prasie i środowisku dziennikarskim  363

3.3. „Twój Styl”: luksus dostępny dla wszystkich 370

3.3.1.Styl na lata: historia periodyku  370

3.3.2.Zawartość, akcje, czytelnicy  380

3.3.3.Róża jest różą jest różą jest…: książka na łamach pisma  385

3.3.3.1. Eliksir pisania: miejsce recenzji w układzie pisma  387

3.3.3.1.1. Zakres i charakter recenzji – przykłady  393

3.3.3.2. Łagodnieję z biegiem lat: wywiady  398

3.3.3.3. Przeczytaj koniecznie!: reklamy książek  401

3.3.3.4. Kto kupi buty dla noblistki?: inne formy informacji o książce  406

3.3.3.4.1. Książę i róża: sylwetki/portrety  407

3.3.3.4.2. Bez pouczania: teksty, poświęcone książce i rynkowi wy- dawniczo-księgarskiemu  409

3.3.3.4.3. Książka w prezencie! Konkursy i akcje  417

3.3.4. Jadę tam, gdzie wojna. Inne informacje: o prasie i środowisku dziennikarskim  420

3.4. „Elle”. Rzeczywistość lukrowana 427

3.4.1.Mój wybór, moje „Elle”: historia periodyku  427

3.4.2.Zawartość, akcje, czytelnicy  432

3.4.3.Przeczytaj: książka na łamach pisma  437

3.4.3.1. Do czytania, i oglądania: miejsce recenzji w układzie pisma  439

3.4.3.1.1. Zakres i charakter recenzji – przykłady  446

3.4.3.2. Gonię kanarka na dachu: wywiady  453

3.4.3.3. Książka potrzebna czytelnikom: reklamy książek  455

3.4.3.4. Poezja dnia codziennego: inne formy informacji o książce  460

3.4.3.4.1. Konkursy i akcje  461

3.4.4.Gazeta jak rolls-royce. Inne informacje: o prasie i środowisku dziennikarskim  464

3.5. Po stronie kobiet: „Zwierciadło”, „Twój Styl”, „Elle” a książka – wnioski porównawcze  468

Rozdział 4. Prasa młodzieżowa  479

4.1. Prasa młodzieżowa. Krótka charakterystyka  479

4.2. „Filipinka”: Tylko dla dziewcząt 487

4.2.1.Była sobie Filipinka: historia czasopisma  487

4.2.2.Zawartość, czytelnicy, akcje  494

4.2.3.Ile w Tobie z Bridget Jones?: książka na łamach pisma  497

4.2.3.1. Czytasz i w lot chwytasz: miejsce recenzji w układzie pisma  501

4.2.3.1.1. Zakres i charakter recenzji – przykłady  511

4.2.3.2. Jagodowa tajemnica: wywiady  517

4.2.3.3. Super książka!: reklamy książek  520

4.2.3.4. Czego  uczysz  się  od  Harry`ego  Pottera?:  inne  formy  informacji o książce  526

4.2.3.4.1. Pani z Bullerbyn: sylwetki/portrety  526

4.2.3.4.2. Teraz manga: teksty poświęcone książce  529

4.2.3.4.3. Wygraj książkę: konkursy i akcje  532

4.2.4.Gazety na medal. Inne informacje: o prasie i środowisku dziennikarskim  539

4.3. „Dziewczyna”: Jest wspaniała! 541

4.3.1.Dziewczyna taka jak Ty: historia czasopisma  541

4.3.2.Zawartość, czytelnicy, akcje  547

4.3.3.Batman zamiast Sienkiewicza: książka na łamach pisma  552

4.3.3.1. Proste życie: miejsce recenzji w układzie pisma  555

4.3.3.1.1. Zakres i charakter recenzji – przykłady  561

4.3.3.2. Tylko dla niegrzecznych…: reklamy książek  569

4.3.3.3. Wiedźmin czy Winicjusz?: inne formy informacji o książce  572

4.3.3.3.1. Nasi herosi: sylwetki/portrety  573

4.3.3.3.2. Pod kolor: konkursy i akcje  575

4.3.4.Odpowiedź  jest  bliżej  niż  myślisz [pis  oryg.]. Inne  informacje:  o  praise i środowisku dziennikarskim  580

4.4. „Cogito. Szkoła. Matura. Studia. Życie”  585

4.4.1.Pomyśleli, zaistnieli: historia czasopisma  585

4.4.2.Zawartość, akcje, czytelnicy  591

4.4.3.Jak wydać powieść?: książka na łamach pisma  594

4.4.3.1. Znajdź czas na bestseller: miejsce recenzji w układzie pisma  597

4.4.3.1.1. Zakres i charakter recenzji – przykłady  602

4.4.3.2. Mam pogodne usposobienie: wywiady  608

4.4.3.3. Idealny prezent: reklamy książek  612

4.4.3.4. Spotkaj swego pisarza: inne formy informacji o książce  618

4.4.3.4.1. Wokół książki: teksty poświęcone książce  619

4.4.3.4.1. Zapamiętaj, co przeżyłeś: konkursy i akcje  623

4.4.4.Grunt to dobry pomysł. Inne informacje: o prasie i środowisku dziennikarskim  630

4.5. Przepis na prasę dla młodzieży: „Filipinka”, „Dziewczyna”, „Cogito” – wnioski porównawcze  634

Rozdział 5. …aby nie ucichł szelest przewracanych kartek…: porównanie omówionych czasopism  643

5.1. Książka dla wszystkich?: recenzje, omówienia, streszczenia  651

5.2. Warto czytać: reklamy książek  664

5.3. Autor pisze na własną odpowiedzialność: wywiady  666

Zakończenie 669

Bibliografia 675

Indeks osobowy 685

Wykaz aneksów 707

Wykaz tabel 709

Wykaz zdjęć 713

 

Od Redakcji 719

Szybki kontakt

tel: 71 343 26 15
kom: 600 757 926
kontakt@czytio.pl
poniedziałek - piątek 09:00 - 16:00
ul. Lelewela 4
53-505 Wrocław
Korzystamy z plików cookies w celu sprawnej realizacji usług i poprawnego działania strony.
Możesz określić sposób przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Więcej informacji znajdziesz tutaj »